رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام اس هستند

به گزارش بانو هما، اولین باری که نام بیماری ام اس را نه به طور مستقیم که غیرمستقیم شنیدم یا بهتر بگویم روند پیشروی و مسائل این بیماری را شناختم در کتاب سه شنبه ها با موری بود.

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام اس هستند

خبرنگاران: قهرمان این کتاب که استاد دانشگاه است در لحظات آخر زندگی اش خاطرات و ماجراهای زندگی فردی اش را برای میچ آلبوم شاگردش تعریف می نماید. یکی از دلایلی که باعث شد بتوانم با کتاب همذات پنداری کنم واقعی بودن شخصیت داستان بود... ام اس اگرچه به نظر بعضی بیماری خطرناکی است اما همین حس انگیزه به یادگار ماندن این اثر است. افراد مبتلا به ام اس نیازمند تغذیه مناسب هستند. این کنترل و ملاحظه، هم به کند شدن روند پیشرفت بیماری یاری نموده و هم فرد مبتلا را در ادامه مسیر زندگی تا زمان حیاتش بیشتر یاری می نماید.

چربی، پروتئین و هیدرات کربن؛ اینها اصلی ترین ارکان در تغذیه بیماران مبتلا به ام اس هستند. درواقع این بیماران بیش از هر چیز نیازمند مصرف چربی - البته از نوع سالم - پروتئین و هیدرات کربن هستند که درباره مصرف پروتئین و هیدرات کربن نیز انتخاب نوع و اندازه مصرف بسیار مهم است.

در دنیای چربی ها

شاید خوردن بعضی خوراکی ها برای بعضی افراد مناسب نباشد اما به عکس خوردن بعضی خوراکی ها برای گروهی دیگر عین صواب است. مثل خوردن کره مارگارین که برای بیماران مبتلا به ام اس لازم است. به این چربی باید مصرف انواع روغن های گیاهی را نیز افزود؛ چراکه این نوع روغن ها سرشار از اسیدلینولئیک هستند. به لیست و اندازه اسیدلینولئیک موجود در روغن های مفید دقت کنیم:

1- هر 100 گرم مارگارین گیاهی حاوی 300/46 میلی گرم اسید لینولئیک است.

2- هر 100 گرم روغن لوبیای سویا 400/53 میلی گرم اسید لینولئیک دارد.

3- در هر 100 گرم روغن سبوس گندم 800/55 میلی گرم اسید لینولئیک وجود دارد.

بنابراین برای آشپزی یا استفاده از روغن در سالاد بهتر است از این نوع روغن ها استفاده کنیم. البته به علت آنکه این روغن ها کالری دارند، اندازه مصرف آنها باید کنترل شده باشد.

پروتئین، داروی دیگر

اگرچه مصرف گوشت یا دقیق تر بگوییم پروتئین برای افراد مبتلا به ام اس لازم است اما باید از انواع بدون چربی و ترجیحا گوشت سفید - یعنی مرغ و انواع ماهی - استفاده کرد. مصرف منابع سرشار از پروتئین گیاهی مثل سویا نیز لازم است.

همراه پروتئین، مصرف برنج سبوس دار، نان سبوس دار و انواع سبزیجات بخارپز نیز توصیه می گردد. از دیگر منابع مناسب پروتئین می توان به مصرف انواع غلات و حبوبات نیز اشاره نمود. این خوراکی ها سرشار از پروتئین گیاهی هستند.

هیدرات های کربن، داروی شیرین

مصرف هیدرات های کربن پیچیده یا مرکب بر استفاده از هیدرات های کربن ساده ارجحیت دارد. ذرت، سیب زمینی پخته، پوره سیب زمینی، برنج، تخم مرغ و انواع غلات و حبوبات از خوراکی های سرشار از هیدرات کربن هستند.

این نکته مهم را هم فراموش نکنیم که مصرف خوراکی ها با شیرینی غیرطبیعی توصیه نمی گردد. برای انتخاب نان نیز انواع سبوس دار بهتر از انواع معمولی است. به اندازه لینولئیک اسید موجود در انواع نان ها دقت کنیم.

هر 100 گرم نان معمولی حاوی 385 میلی گرم لینولئیک اسید است که در مقایسه هر 100 گرم نان گندم سبوس دار دارای 415 میلی گرم و هر 100 گرم نان جو سبوس دار حاوی 420 میلی گرم اسید لینولئیک است.

فلز جنگجو

برای پوشیدن زره در مقابل بیماری ام. اس، از فلز منیزیم استفاده کنیم. بعضی از پژوهش ها حاکی از آن است که کمبود منیزیم یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به اختلال MS است. این عنصر در خوراکی هایی چون: ماهی سالمون، انواع لوبیا، اسفناج و دانه های روغنی ای مثل دانه آفتابگردان وجود دارد.

دریافت منیزیم کافی، عوارض ناشی از MS مانند گرفتگی ماهیچه ها، ضعف و حالت اصطلاحا چنگ شدن عضلات را کاهش داده و کنترل می نماید.

نکته: اسید فیتتیک موجود در گندم و بعضی از غلات و حبوبات در جذب منیزیم اختلال ایجاد می نماید، بنابراین در مصرف غلات و حبوبات جانب احتیاط را رعایت کنیم.

امگا 3- و ویتامین D

فکر کنم اگر سراغ بیشتر رژیم های غذایی برویم، سروکله ویتامین D و اسیدچرب امگا 3 پیدا گردد! اینجا هم هستند. آنالیز ها نشان می دهند مصرف اندازه کافی موادغذایی حاوی اسیدچرب امگا 3 و جذب ویتامین D می تواند مانع ابتلا به بیماری MS گردد. در صورت ابتلا به این

بیماری، مصرف مرتب خوراکی های حاوی اسیدچرب امگا 3 و ویتامین D می تواند بسیاری از مسائل این افراد را کاهش دهد.

انواع ماهی ها به ویژه نوع چرب آنها مثل ماکرل، هرنیک و سالمون سرشار از اسیدچرب امگا 3 هستند. مصرف مکمل های حاوی ویتامین D نیز با تجویز پزشک معالج یا متخصص تغذیه لازم است.

K و ویتامین B12

سوءتغذیه به منظور سوءدریافت ویتامین K و ویتامین B12 روند هضم و جذب غذاها را با مشکل روبرو می نماید. از آنجا که در افراد مبتلا به MS باکتری های روده ای- باکتری هایی که فلور طبیعی روده هستند- از بین رفته یا به درستی فعالیت نمی نمایند، بنابراین هضم و جذب غذا باید با مصرف این ویتامین ها تنظیم و تسریع گردد.

اسفناج و دیگر سبزی های پهن برگ با برگ سبز تیره سرشار از ویتامین K هستند. غلات و حبوبات نیز منبع غنی ای از ویتامین B12 به شمار می روند. بنابراین مصرف این خوراکی ها را فراموش نکنیم.

فیبر؛ همکار گوارش

از آنجاکه در این بیماری در روند عملکرد طبیعی دستگاه گوارش اختلالاتی ایجاد می گردد، بنابراین با مصرف بعضی خوراکی ها باید به بهبود گوارش یاری کرد. مصرف خوراکی های فیبردار مثل انواع کلم، کاهو، اسفناج، چغندر، هندوانه، طالبی، خربزه و... می تواند به هضم بهتر غذا به وسیله تحریک دستگاه گوارش یاری کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1402 بروزرسانی: 30 مرداد 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 578

به "رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام اس هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام اس هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید