31 غذای ساده برای شام ، غذاهای سبک و سه سوته

به گزارش بانو هما، شام چی درست کنم سبک و ساده باشه؟ اگر می خواهید غذای ساده برای شام یا یک شام سبک داشته باشید، نیازی به صرف زمان زیاد و حتی هزینه بالا ندارید. در عین حال می توانید از خوردن یک شام ساده و فوری و غذاهای مقرون به صرفه برای شام لذت ببرید. ما در این مقاله از در به معرفی فهرست انواع غذاهای ساده و فوری فوتی برای شام می پردازیم. شما در ادامه می توانید طرز تهیه نمونه های متعددی از غذاهای مناسب برای شام سریع و شام ساده و خوشمزه را مطالعه کنید تا یک داشته باشید به راحتی یک غذای سه سوته برای شام درست کنید.

31 غذای ساده برای شام ، غذاهای سبک و سه سوته

انواع غذای ساده، بی دردسر و سه سوته برای شام

توصیه می کنیم که وعده شام را از رژیم غذایی تان حذف نکنید بلکه در این وعده غذایی از غذاهای سبک و مقوی برای انرژی رساندن به بدنتان یاری بگیرید.

اما اگر مدام این سوال را از خودتان می پرسید که شام سریع و مقرون به صرفه و فوری چه درست کنم، پیشنهاد ما به شما این است که هر از گاهی به این مطلب سر بزنید و دوباره طرز تهیه غذاهای ساده و مقرون به صرفه و فوری برای شام را مرور کنید. چون این فهرست شام سبک و فوری به مرور تکمیل می شود و می توانید برای شام مقرون به صرفه و ساده و خوشمزه و دو سوته از آن ایده های زیاد و تازه ای بگیرید.

در این فهرست می توانید غذای ساده دانشجویی، غذای سریع و فوری و دو سوته، غذای بدون گوشت برای شام، غذای سیر نماینده برای شام، غذای خوشمزه برای شام بچه ها و حتی شام سبک برای مهمانی و دورهمی را پیدا کنید و فیلم طرز تهیه برخی از این غذاها را هم دیدن کنید.

برای تهیه انواع شام ساده و سبک به موادی مثل انواع ، ، ، انواع چاشنی و ادویه مثل ، نمک و ، گوشت چرخ نموده، ،، ، روغن، و … احتیاج دارید. شما می توانید با خرید یا اینترنتی از فروشگاه های این کالاها را با تخفیف های شگفت انگیز تهیه کنید.

غذاهای مقوی و سریع برای شام

رسپی های ساده و مقوی برای شام بعد از یک روز شلوغ و پر کار برای برطرف گرسنگی و بازیابی انرژی از دست رفته بدن حسابی کار راه انداز هستند.

1- کباب تابه ای (کباب دیگی)

برای تهیه یک شام ساده و فوری که در عین حال مقوی و بعد از یک روز شلوغ کاری سیر نماینده باشد کباب تابه ای یا کباب دیگی یک انتخاب ساده و عالی است. این شام سبک و سه سوته هم با نان و هم با برنج سرو می شود و جزو غذاهای سیر نماینده برای شام بچه ها و بزرگترها است.

برای درست کردن کباب دیگی، گوشت چرخ نموده را با پیاز رنده و آبگیری شده، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک، مخلوط کنید و ورز دهید. بهتر است اگر فرصت دارید روی ظرف را بپوشانید و حداقل نیم ساعت استراحت دهید، اما اگر زمان ندارید احتیاجی هم نیست، کافی است گوشت را خوب ورز دهید.

سپس کف یک تابه را روغن را بریزید و روی حرارت بگذارید. مایه کباب دیگی را در تابه بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. با کناره کفگیر، روی مایه کباب دیگی را با فاصله 3 تا 4 سانتی متر شیارهایی ایجاد کنید. یک طرف کباب تابه ای که سرخ شد، سمت دیگر آن را سرخ کنید.

برای مطالعه ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه کباب تابه ای روی لینک کلیک کنید.

2- خاویار بادمجان

خاویار بادمجان یا ایگرا یک شام خوشمزه ساده و مقرون به صرفه است که اصالت آن به کشور روسیه می رسد. خاویار بادمجان را به صورت کنسروی هم می توانید از بیرون تهیه کنید اما درست کردن آن در خانه کار سختی نیست. مواد و روش تهیه این غذا، شبیه میرزا قنامی ایرانی است.

برای تهیه ایگرا یا خاویار بادمجان به عنوان غذای بدون گوشت و سبک برای شام بادمجان ها را بشویید و کبابی کنید. سپس پوست آنها را بگیرید و ساطوری خرد کنید. گوجه فرنگی ها را هم ریز خرد و ساطور کنید.

حالا پیازهای ساطوری خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. حین سرخ شدن پیاز به آن ها زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. بعد از این که پیازها طلایی شدند گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی خوب کشیده شود و سرخ شود.

برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مطلب کلیک کنید.

3- کوکو سبزی

برای تهیه یک شام ساده و مقرون به صرفه، کوکو سبزی را نباید از قلم بیندازید. البته درست کردن کوکو سبزی خوشمزه و پف دار یکسری فوت و فن آشپزی دارد که ما به شما می گوییم.

طرز تهیه کوکو سبزی به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است، اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی پیدا می نماید.

برای درست کردن کوکو سبزی مجلسی خوشمزه با بافت پف دار ابتدا تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران دم نموده، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز داغ خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید.

زرشک را هم 30 دقیقه در آب خیس کنید. سپس سبزی کوکو را هم به مایه تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و مایه تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. حالا مغز گردو خرد شده و زرشک آبکش را اضافه کنید.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

4- شامی گیلانی یا شامی رشتی

به شامی گیلانی یا شامی رشتی، شامی پوک یا شامی رودباری هم گفته می شود. این شام سبک و خوشمزه به عنوان غذای مجلسی شمالی ها هم کاربرد دارد.

رشتی ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می نمایند و سایر اهالی گیلان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می دانند. شامی رشتی معمولا با گوشت گوسفند پخته و ریش ریش شده درست می شود اما اگر زمان ندارید شامی رشتی را با گوشت چرخ نموده درست کنید.

برای آغاز کار لپه ها را تمیز کنید، بشویید و در مقداری آب بخیسانید تا هم نفخ آنها گرفته شود و هم زودتر بپزد. اگر هم زمان کافی ندارید به مدت 30 دقیقه لپه را بدون خیساندن بپزید.

بعد از اینکه لپه ها پختند و نرم شدند، آنها را آبکش کنید. لپه های آبکش شده را در یک کاسه بریزید و بعد از اینکه کمی سرد شدند، با گوشت کوب دستی یا برقی، آنها را له و پوره کنید تا کاملا نرم و یکدست شوند.

پیاز و سیر را هم پوست بگیرید. پیاز را رنده کنید و با دست آب آن را بگیرید. تفاله پیاز را روی لپه ها بریزید. سیرها را هم رنده و به لپه ها اضافه کنید. سپس گوشت چرخ نموده، زردچوبه، نمک، سماق، فلفل سیاه، فلفل قرمز و رب انار را اضافه کنید. همه مواد را با هم ورز دهید تا کاملا یکدست شود.

برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

غذاهای مقرون به صرفه برای شام

معمولا غذاهایی که در تهیه آنها از گوشت استفاده نمی شود، هم مقرون به صرفه تر درمی آیند و هم زودتر می پزند. در این غذاهای سریع و سه سوته مناسب شام، سویا، حبوبات و یا سبزیجات، پایه اصلی غذا به حساب می آیند. در ادامه غذاهای ارزون برای شام فوری نیم ساعته را به شما معرفی خواهیم کرد.

5- خورش دال عدس

خورش یا خوراک دال عدس غذای محبوب جنوبی هاست که به عنوان یک غذای ساده با کمترین مواد برای شام با نان یا برنج آن را می پزند. برای پخت این غذا به کمتر از 30 دقیقه وقت احتیاج دارید.

دال عدس را می توانید هم با گوشت چرخ نموده، هم با گوشت تکه ای، هم با مرغ و هم بدون گوشت درست کنید. نوع بدون گوشت خورش دال عدس، نسبت به بقیه زمان کمتری برای پخت احتیاج دارد.

برای طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و نیمی از آن را برای گوشت چرخ نموده کنار بگذارید. نیمی از پیازها در روغن تفت دهید و وقتی سبک شدند رب گوجه فرنگی به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خام رب گرفته شود.

برای مطالعه جزییات و فوت و فن های روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

6- کوکو سویا و سیب زمینی

برای کسانی که در پی درست کردن یک غذای مقرون به صرفه و ساده برای شام هستند، کوکو سویا و سیب زمینی انتخاب مناسبی برای شام سریع است. گیاهخوارها و کسانی که نمی خواهند برای وعده شام غذای گوشتی یا برنج بخورند حسابی این غذا را می پسندند.

برای درست کردن این کوکوی خوشمزه ابتدا باید سویا را خیس کنید. برای این که سویا طعم لذیذتری پیدا کنید می توانید آن ها را در شیر خیس کنید. 15 الی 30 دقیقه زمان برای خیس خوردن سویاها در شیر یا آب کافی است.

بعد از خیس خوردن سویاها حسابی آب یا شیر آن ها بگیرید. سویاها را مشت مشت بردارید و حسابی بچلانید. سیب زمینی خام و پیاز را رنده کنید و آب شان را بگیرید. سیرها را هم رنده کنید و به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. تمام مواد کوکو را با هم مخلوط کنید.

می توانید برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

7- سوپ گوجه فرنگی

هر چند سوپ ها معمولا به عنوان پیش غذا به کار می روند ولی می توانید برای تهیه یک شام سبک و خوشمزه از آن ها بهره ببرید.

در ابتدا برای تهیه این شام ساده خوشمزه، باید کره را در قابلمه ای که می خواهید سوپ را در آن درست کنید بریزید و صبر کنید تا کمی آب شود. سپس سیرها را خرد کنید و به آن اضافه کنید. سیرها را برای چند دقیقه در کره تفت دهید. همین که بوی سیر بلند شود کافی است.

آرد را به ترکیب کره و سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد کاملا با کره ترکیب شود. سپس نمک، فلفل، سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا را اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه این شام سریع و ساده روی لینک مقاله کلیک کنید. بعلاوه می توانید فیلم طرز تهیه سوپ گوجه را هم در این مقاله مشاهده کنید.

8- سوپ جو و مرغ خامه ای

سوپ مرغ یکی از انواع شام ساده و سبک برای همه فصل های سال است که می تواند به عنوان شام سریع و خوشمزه که حسابی مقوی و سیرنماینده هم هست هم روی آن حساب کرد.

برای تهیه این شام خوشمزه با مرغ، در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و گرم کنید. آب باید به دمای ولرم برسد، نه جوش. حالا آب مرغ و مرغ های ریش ریش شده را در آب بریزید و اجازه بدهید به دمای جوش برسد.

در مرحله بعد جوهای شسته شده را اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا جوها خوب بپزند. در یک قابلمه کوچک نمک، فلفل و آرد را بریزید و با هم مخلوط کنید.

برای آشنایی با ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه این شام فوری مقاله مربوط به را در این لینک بخوانید.

9- کوکو لوبیا سبز

فرصت درست کردن این شام ساده و فوری و البته نو را از دست ندهید. البته تبریزی ها با این غذا غریبه نیستند و کوکو لوبیا سبز را برای شام و ناهار بهار و تابستان به عنوان یک غذای سبک درست می نمایند. ما هم دستور پخت این شام ساده نونی و فوت و فن های خوشمزه شدن آن را برای شما آماده نموده ایم.

برای تهیه این کتلت خوشمزه تبریزی به مواد ساده ای احتیاج دارید مثل لوبیا سبز، گوشت چرخ نموده، هویج، سیب زمینی و … احتیاج دارید. پس ابتدا لوبیا سبز و هویج ها را خرد نموده و بخارپز کنید. بهتر است آب نریزید چون لوبیا خودش آب می اندازد.

سیب زمینی را هم نگینی خرد کنید و سرخ کنید. پیازها را هم نگینی خرد کنید. پیازهای نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. در نهایت گوشت چرخ نموده را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید.

می توانید برای ادامه مراحل تهیه این غذا، مقاله مربوط به را در این لینک بخوانید.

10- کتلت کینوا

معمولا وگان ها بیش از بقیه با کینوا آشنایی دارند. اما اگر دنبال یک شام نو و در عین حال ساده و خوشمزه و مقوی هستید برای وعده شام به جای کتلت های گوشتی، کتلت کینوا درست کنید.

شما با اضافه کردن کینوا به سبد غذایی خانواده، مقادیر زیادی ویتامین، فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان وارد بدنتان می کنید که همگی برای سلامت ما بسیار لازم و ضروری هستند. جالب است بدانید که کینوا علی رغم شباهتی که به گروه غلات دارد، فاقد گلوتن است و در دسته غلات جای ندارد پس اگر به گلوتن هم حساسیت دارید با خیال راحت آن را میل کنید.

برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی برای شام، ابتدا به مقداری که تعیین شد کینوا را درون یک ظرف بریزید و به خوبی بشویید. سپس آن را درون یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا خوب پخته شود. کمی نمک به آب اضافه کنید و حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید کینوا برای 15 تا 20 دقیقه بپزد. سپس آن را آبکش کنید.

بعد مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز رنده شده را داخل آن بریزید و کمی تفت دهید. ادویه گرام ماسالا، پودر زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و هویج و لوبیا را داخل ماهیتابه بریزید. مواد را کمی هم بزنید تا آب آن بخار و روی حرارت میانه پخته شوند.

می توانید ادامه مراحل تهیه این غذا را در مقاله مربوط به مطالعه کنید.

11- خوراک عدسی

عدسی احتیاجی به معرفی ندارد. این غذای ساده و مقرون به صرفه با کمترین مواد هم می تواند به عنوان شام ساده و نونی به کار برود و هم یک صبحانه مقوی برای روزهای پرمشغله باشد. البته برای درست کردن عدسی لعابدار به روش رستوران ها باید یکسری فوت و فن را بلد باشید که ما به شما می گوییم چه کنید.

برای درست کردن عدسی برای شام دانشجویی و ارزون، ابتدا عدس ها را بخیسانید و بعد آنها را در یک قابلمه بریزد و آب تازه روی عدس ها اضافه کنید. مقداری زردچوبه و روغن مایع یا روغن زیتون هم به مواد بیفزایید. بعد عدس پخته شده را از صافی رد کنید و همزمان آرد را در روغن سرخ نموده و با پیازی که از قبل سرخ نموده اید، مخلوط کنید. این ترکیب را به عدسی اضافه کنید.

در مرحله بعد باید مقداری آب سبزی یا آب گوشت یا آب جوش به عدسی، آرد و پیاز داغ اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد. در این فاصله به پوره عدس نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به مدت نیم ساعت دیگر بپزد.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه این غذای ارزون ساده و مقوی، روی لینک مطلب کلیک کنید.

12- خوراک لوبیا (لوبیا گرم)

به جای این که از غذاهای کنسروی و دارای مواد نگهدارنده بهره ببرید، کافی است خودتان دست به کار شوید و برای یک شام ساده و خوشمزه لوبیا گرم یا خوراک لوبیا چیتی درست کنید. این غذای ساده و مقوی برای شام دستور پخت بسیار آسانی دارد.

برای درست کردن لوبیا گرم، ابتدا لوبیاها را از قبل بخیسانید. سپس آنها را آبکش نموده و در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت بگذارید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به آن اضافه کنید. سپس قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوب پخته شود.

سپس در یک تابه دیگر، پیاز داغ درست کنید. مقداری گوجه را پوره کنید و با پیاز داغ تفت دهید. بعد سیر را هم رنده کنید و به سایر مواد اضافه کنید. این ترکیب را به خوبی در روغن سرخ کنید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی بخار شود. سپس این ترکیب را به لوبیا چیتی در حال پخت اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل تهیه، می توانید مقاله مربوط به را در این لینک بخوانید و فوت و فن های درست کردن یک لوبیا گرم لعابدار را یاد بگیرید.

13- نخود آب

شاید هنوز هم خیلی ها با غذایی مقوی به نام نخود آب آشنایی چندانی نداشته باشند ولی این غذای ساده که به عنوان شام ساده و خوشمزه و مقوی می تواند در فهرست غذایی تان جا بگیرد، یک در استان های جنوبی برای شب های سرد زمستان هم هست. نخودآب را هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می نمایند.

برای طرز تهیه نخود آب، ابتدا برای چند ساعت نخودها را بخیسانید و بعد آنها را آبکش کنید. یک عدد پیاز کوچک را خرد نموده و با یک قاشق غذاخوری روغن در ماهیتابه تفت دهید.

نمک، فلفل سیاه و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید. پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید. اجازه دهید مواد آنقدر در آب بجوشند تا نخودها کاملا پخته شده و شکلی حلیم مانند به خود بگیرند.

برای مطالعه جزییات و مراحل به 2 روش با گوشت و بدون گوشت روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

14- کتلت بادمجان

با بادمجان می توانید انواع غذاهای مختلف و خوشمزه را بپزید. احتمالا کتلت بادمجان برای شما نام یک غذای نو است اما کتلت بادمجان با گوشت چرخ نموده یکی از لذیذترین انواع کتلت است که طعم مجذوب کننده و متفاوتی دارد. مقدار گوشت کمتر در این کتلت و ترکیب آن با بادمجان و سویا می تواند خواص بی نظیری به این غذا اضافه کند.

برای درست کردن کتلت بادمجان، ابتدا بادمجان ها را کبابی و پوره یا رنده کنید. سپس پیاز را رنده کنید و به گوشت چرخ نموده اضافه کنید. خرده نان، بادمجان های کوبیده شده، تخم مرغ زده شده، جعفری ساطوری، سیر، نمک و فلفل را با هم ترکیب کنید. مواد را به خوبی هم بزنید و در صورت احتیاج با دست ورز دهید تا یکدست و نرم شوند.

برای آموزش ادامه مراحل تهیه، و جزییات روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

15- کتلت هویج

در فهرست انواع شام ساده و سریع، نباید نام کتلت هویج را از قلم بیندازید. تجربه خوردن یک غذای نو با هویج می تواند حسابی برای یک شام دورهمی، مجذوب کننده باشد. کتلت هویج به دو صورت یا گوشت و بدون گوشت تهیه می شود.

برای درست کردن این شام مالی و خوشمزه، هویج و سیب زمینی و پیاز را در کاسه ای میانه رنده کنید. رنده ریز باعث آب انداختن بیشتر مواد می شود پس اگر از رنده ریز استفاده می کنید، سعی کنید آب مواد، به خصوص پیاز را بگیرید.

بعد گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی و ادویه ها را اضافه کنید. همه مواد را باهم ورز دهید تا به خوبی مخلوط و یکدست شوند. سپس مواد را به شکل و در مقدار کتلت، در روغن سرخ کنید.

برای مطالعه جزییات بیشتر، روی لینک مقاله مربوط به کلیک کنید.

16- بورانی بادمجان

احتمالا با بورانی های مختلف آشنا هستید. انواع مختلفی از بورانی به عنوان پیش غذا یا شام سبک در فهرست شام سریع و ساده قرار دارند. بورانی بادمجان یک هم هست. برای درست کردن بورانی بادمجان هم می توانید از بادمجان سرخ شده بهره ببرید و هم کبابی.

برای درست کردن بورانی ماست و بادمجان ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و نمک بزنید. 20 دقیقه صبر کنید تا تلخی بادمجان ها گرفته شود. بادمجان ها را بعد از 20 دقیقه بشویید و با دستمال آشپزخانه خشک کنید. در یک ماهیتابه روغن را داغ و بادمجان ها را در آن سرخ کنید.

بادمجان های سرخ شده را با پشت قاشق یا ملاقه له یا ساطوری کنید و صبر کنید خنک شوند. سپس سیر رنده شده و ماست چکیده را به بادمجان های له شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. نمک و فلفل بورانی بادمجان را مقدار کنید و سپس روی آن را با پودر نعنا خشک تزیین کنید.

پیشنهاد می کنیم طرز تهیه خوشمزه ترین بورانی بادمجان و فوت و فن های طرز تهیه بورانی بادمجان به روش های مختلف در شهرهای مختلف ایران را در مقاله مربوط به مطالعه کنید.

17- میرزا قنامی

این شام سبک و مالی را حتما در برنامه غذایی تان قرار دهید. میرزا قنامی در اصل غذای اصیل شمالی هاست و برای درست کردن آن به عنوان یک شام مقرون به صرفه به مواد ساده ای احتیاج دارید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میرزا قنامی غذای ابتکاری محمد قنام خان والی گیلان در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. او که عاشق آشپزی و ترکیب مواد غذایی با یکدیگر بود این غذا را ابداع کرد و به همین علت چنین نامی برای این غذا انتخاب شده است.

برای درست کردن میرزا قنامی، ابتدا بادمجان ها را بشویید و کبابی کنید. سپس پوست آنها را بگیرید و ساطوری کنید. پوست گوجه را جدا کنید، گوشت گوجه ها را هم خرد کنید. اما در صورت تمایل می توانید گوجه ها را رنده یا پوره کنید و به میرزا قنامی شمالی اضافه کنید.

سپس پوست سیرها را جدا کنید. با استفاده از رنده ریز و یا گوشتکوب تمام سیرها را له و ریز کنید. یک ماهیتابه با مقداری روغن را روی گاز قرار دهید تا داغ شود. بعد سیرهای خرد شده را به آن اضافه کنید تا کمی سرخ شوند. سپس کمی زردچوبه به سیر اضافه کنید تا همراه با روغن و سیر خرد شده سرخ شوند.

می توانید و فوت و فن های خوشمزه شدن آن را در این مقاله بخوانید. بعلاوه فیلم طرز تهیه میرزا قنامی را هم مشاهده کنید.

18- یتیمچه یا یتیمک

برای درست کردن یک غذای ساده و مقرون به صرفه برای شام، یتیمچه یکی از برترین غذاهایی است که هم سریع درست می شود و خوشمزه است. یتیمچه را در شهرهای مختلف ایران را با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می نمایند اما در هر صورت چیزی از خوشمزگی آن کم نمی نماید.

برای آغاز ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. گوجه فرنگی ها را هم بشورید و پوست بگیرید یا رنده کنید. تلخی بادمجان های خرد شده را با خواباندن در مقداری آب و نمک بگیرید.

پیازها را هم نگینی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید. سیر رنده شده را هم اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد، بادمجان هایی که آبکش نموده و شسته اید، به همراه فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. وقتی بادمجان و فلفل دلمه ای طلایی و نرم شدند، رب گوجه را هم اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ادامه مراحل، روی لینک مقاله کلیک کنید.

19- اشکنه

قدیمی ها کاملا با اشکنه آشنایی دارند. اشکنه هم یک شام سبک است و هم یک غذای ساده و مقرون به صرفه برای شام. از بین انواع دستور تهیه اشکنه، اشکنه تهرانی ، اشکنه شیرازی، اشکنه دامغانی و اشکنه اهالی خراسان جنوبی مشهورتر از بقیه هستند.

برای درست کردن اشکنه، ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. بعد از این که پیازها سبک و طلایی شدند فلفل، نمک و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید. سیب زمینی ها را نگینی خرد کنید و کمی در یک ظرف جداگانه کمی تفت دهید. وقتی سیب زمینی ها مقداری سرخ شدند، آن ها را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. آرد را هم اضافه کنید و همراه با سایر مواد تفت دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن این شام فوری روی لینک کلیک کنید.

20- کشک بادمجان

برای درست کردن کشک بادمجان همان طور که از نامش هم پیداست، فقط احتیاج به کشک و بادمجان دارید و با و و باید غذا را طعم دار کنید. بد نیست بدانید مقدار کالری هر 100 گرم کشک بادمجان با بادمجان سرخ شده 175 کیلوکالری است و هر 100 گرم کشک بادمجان کبابی 96 کیلو کالری انرژی دارد. یادتان باشد هر 3.5 قاشق غذا خوری کشک بادمجان معادل 100 گرم است.

برای درست کردن این غذا با بادمجان به روش سریع و فوری، بادمجان ها را بشویید. پوست بگیرید، تلخی آنها را بگیرید و سرخ کنید. سپس پیازهای نگینی شده را در قابلمه تفلون بریزید و سیر را روی آن ها رنده کنید. می توانید سیرها را به صورت حبه ای هم به بادمجان ها اضافه کنید و اجازه بدهید با بادمجان ها بپزند.

سپس کشک، گردوی پودر شده را اضافه کنید. این کار باعث می شود، گردوها به حد کافی فرصت داشته باشند تا روغن پس بدهند.

برای مطالعه ادامه مراحل به عنوان یک شام ساده و خوشمزه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

21- املت گوجه فرنگی

املت گوجه هم یک شام سریع و ساده است، هم یک غذای فوری فوتی و هم یک غذای ساده با کمترین مواد که می تواند گزینه اصلی در شما به خصوص در روزهای تعطیل و دورهمی باشد. درست کردن این غذای مقرون به صرفه و خوشمزه برای شام، اصلا کار سختی نیست ولی فوت و فن هایی برای پختن آن به شیوه حرفه ای وجود دارد.

برای تهیه یک املت گوجه فرنگی به روش قهوه خانه و حرفه ای حتما باید گوجه فرنگی ها را بعد از شستن بلانچ کنید. روش بلانچ کردن گوجه فرنگی به این صورت است که بعد از جوش آوردن آب در یک قابلمه گوجه فرنگی ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب در حال جوش باقی بگذارید.

سپس بلافاصله گوجه فرنگی ها را در یک کاسه یخ بگذارید تا پوست آن ها به راحتی کنده شود. پس بعد از بلانچ کردن پوست گوجه را بگیرید و سپس گوجه فرنگی ها را در قطعات ریز و نگینی خرد کنید.

سپس مقداری کره را در یک ماهیتابه بزرگ و ترجیحا روحی بریزید. کره که آب شد، گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا آب گوجه فرنگی گرفته شده و گوجه فرنگی سرخ شود. در این مرحله مقداری زردچوبه به گوجه ها اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود.

برای مطالعه مراحل و جزییات بازاری و حرفه ای املت قهوه خانه ای روی لینک مقاله کلیک کنید.

شام سریع و سبک چی بپزم برنجی نباشه؟

خیلی ها عادت دارند که برای شام، غذای بدون برنج بپزند تا رژیمی تر باشد. غذاهای بدون برنج یا غذاهای نونی، هواداران زیادی دارد و بسیار هم متنوع هستند. در ادامه انواع غذای بدون برنج و ساده برای شام را معرفی خواهیم کرد.

22- کتلت مرغ (شامی مرغ)

به کتلت مرغ، شامی مرغ هم گفته می شود. این غذا یک انتخاب ساده و خوشمزه در فهرست شام سبک است که برای مهمانی های شام هم مناسب است.

برای درست کردن این کباب شامی مرغ ابتدا سینه مرغ بدون پوست و استخوان را با چرخ گوشت چرخ کنید یا در غذاساز پوره کنید. در یک کاسه بزرگ ابتدا پیازها را درشت رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. سیب زمینی ها و فلفل دلمه ای را هم ریز رنده کنید و آب آن ها را بگیرید. تخم مرغ را هم روی مواد بشکنید و گوشت مرغ چرخ شده را اضافه کنید.

تمام مواد را با دست خوب ورز دهید. آنقدر مواد کتلت را ورز دهید تا مایه یکدست و لطیف شود. به مقدار لازم آویشن، پودر پاپریکا، آرد نخودچی، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را هم اضافه کنید و دوباره مایه کتلت را ورز دهید تا یکدست شود.

می توانید در مقاله ادامه مراحل و جزییات تهیه این غذا را بخوانید و فیلم آموزش تهیه آن را دیدن کنید.

23- آش دوغ

آش دوغ یک غذای ساده و مقرون به صرفه برای شام است که به خصوص برای شب های سرد گزینه شام فوری مناسبی است. برخی در آش دوغ گوشت می ریزند، برخی دیگر آن را با سبزی های محلی شهر خود درست می نمایند و در برخی شهرها به آش دوغ کشک و ماست هم اضافه می نمایند.

برای تهیه آش دوغ ابتدا باید نخود را بخیسانید و سپس همراه با بلغور گندم بپزید. یک قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. سپس دوغ محلی را به حبوبات پخته شده اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید. هم زدن آش در این مرحله از بریدن دوغ جلوگیری می نماید.

بعد از حدود 1 ساعت پس از اضافه کردن دوغ به حبوبات، نوبت اضافه کردن اسفناج است. در این آش می توانید هم اسفناج و هم برگ چغندر بهره ببرید. اسفناج ها را خرد کنید و به دوغ اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید.

به عنوان یک غذای سبک و خوشمزه یا پیش غذا می توانید به سبک شهرهای مختلف ایران را در این مقاله بخوانید و فیلم طرز تهیه آش دوغ را هم دیدن کنید.

24- کال جوش یا کله جوش

شام ساده و سبک نونی چی بپزم که سه سوته حاضر شه؟ کله جوش که به اصفهانی ها به آن کال جوش و در برخی منطقه ها به آن کالجوش، کاله جوش یا ترید کشک به عنوان یک غذای نونی با کشک هم می گویند از آن دسته غذاهای ایرانی نوستالژی و قدیمی است که مادربزرگ ها و مادرهای ایرانی در درست کردن آن مهارت خاصی دارند.

اهالی مختلف ایران کله جوش را به سبک های مختلف و با سبزیجات مختلف درست می نمایند که البته پایه و اساس همه آن ها یکی است.

اگر می خواهید کله جوش ترکی مجلسی با گوشت چرخ نموده درست کنید، ابتدا گوشت را با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید و خوب ورز دهید و سپس گوشت های قلقلی کوچک درست کنید و در مقداری روغن سرخ کنید.

بعد پیاز نگینی خرد شده را در مقداری روغن مایع سرخ کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. حالا سیر و کره را هم اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. زیر شعله را خاموش کنید و در یک ظرف جداگانه زردچوبه و گردو را در کمی روغن تفت دهید و سپس به مخلوط بالا اضافه کنید. کشک را با کمی آب رقیق کنید و به مخلوط پیاز و سیر و گردو اضافه کنید و اگر گوشت قلقلی هم دارید به این مواد اضافه کنید.

بدون شک هواداران غذاهای گیاهی کال جوش بدون گوشت را هم به عنوان یک شام سریع و ساده در برنامه غذایی خود قرار می دهند. این غذای مقرون به صرفه برای شام با ترکیب سبزیجات و کشک به همراه آب درست می شود.

برای مطالعه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

25- کله کنجشکی

کله گنجشکی در فهرست شام سبک و خوشمزه یکی از محبوب ترین گزینه ها است. این غذای لذیذ بسیار مقوی است و برای بازیابی انرژی در انتهای روز انتخاب بسیار خوبی است.

در اولین قدم از طرز تهیه کله گنجشکی یک پیاز را پوست بگیرید و قسمت ریشه آن را جدا نکنید. بعد از شستن پیاز، آن را رنده کنید. آب پیاز را با دست بگیرید و در یک کاسه کنار بگذارید. سیر را رنده یا له کنید. سپس گوشت چرخ نموده را با پیاز و سیر رنده شده مخلوط کنید.

به مایه گوشت، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه های دلخواه خود، مثل پودر زیره یا زنجبیل و پاپریکا اضافه کنید. اگر می خواهید به مواد کله گنجشکی سبزی معطر خشک یا تازه بهره ببرید، در همین مرحله این کار را انجام دهید.

در مقاله ادامه مراحل تهیه این غذا را بخوانید و فیلم آموزش طرز تهیه کله گنجشکی را هم دیدن کنید.

26- اسنک مرغ و انبه

اسنک مرغ و انبه یکی از غذاهای سبک محبوب برای شام یا یک پیش غذای مجلسی برای مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی و دوستان است. این غذای متفاوت، به خاطر استفاده از میوه انبه مزیت مقوی بودن را هم دارد و از آن جایی که طبع انبه گرم است، با طبع مرغی که در طرز تهیه اسنک مرغ و انبه به کار رفته است، یک میکس ملایم و معتدل را می سازد و در کل آن را به غذایی با مزاج معتدل تبدیل می نماید.

برای تهیه اسنک مرغ و انبه ابتدا باید سس آن را تهیه کنید. سپس مرغ ها را به همراه دیگر مخلفات با هم بپزید تا نرم شوند. در نهایت مرغ های پخته شده را ریش ریش کنید و روی نان باگت بریزید.

برای مشاهده مراحل تهیه این شام ساده خوشمزه و مقوی، روی لینک مقاله کلیک کنید.

27- کتلت گوشت

حتما می دانید که کتلت ساده با سیب زمینی در ترکیب مواد اولیه اش، گوشت ندارد ولی وقتی نام کتلت گوشت به میان می آید، یعنی سیب زمینی و گوشت چرخ نموده با هم ترکیب می شوند.

این فرمول برای کتلت های دیگر هم وجود دارد. برای تهیه کتلت گوشت به عنوان یکی از خوشمزه ترین غذاهای قدیمی نونی یا برای سرو کنار برنج در وعده شام باید از ترکیب گوشت چرخ نموده، سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه های مختلف استفاده و مایه کتلت را تهیه کنید.

سپس کتلت ها را در روغن داغ سرخ کنید. برای مطالعه مراحل تهیه کتلت گوشت به همراه مشاهده فیلم آموزش تهیه کتلت گوشت روی لینک مقاله کلیک کنید و این شام سریع و ساده را درست کنید.

28- کدو بره

کدوبره یا کدو بره یک غذای فوری و ساده، بدون گوشت و مناسب گیاهخواران است که با کدو سبز درست می شود. شمالی ها به کدو سبز کچلیک می گویند و این غذا را با نام کچلیک بره هم می شناسند. اصالت کدو بره به استان مازندران و در کل شهرهای شمالی برمی شود و در آن از سبزیجات ساده ای استفاده می شود. کدو بره برای یک شام سریع و سبک انتخاب مناسبی است.

برای درست کردن این غذای ساده و بی دردسر برای شام، باید پیازها را سرخ کنید. بعد نوبت سیب زمینی های خرد شده، کدوهای خرد شده و گوجه های خرد شده است. همه این سبزیجات را سرخ کنید، ادویه ها را بیفزایید و اجازه دهید مواد بپزند و نرم شوند. در آخر هم تخم مرغ را روی غذا بشکنید و بپزید.

برای مطالعه جزییات و نکات مهم روی لینک مقاله کلیک کنید.

غذاهای سه سوته برای شام

غذاهای سه سوتی برای شام که در ادامه به شما معرفی می شوند در عین اینکه زود آماده می شوند و جزو غذاهای ساده و بی دردسر برای وعده شام هستند اما مقوی و سیر نماینده اند.

29- قورمه مرغ

قورمه یا قاورمه یک غذای کرمانشاهی و کردی خوشمزه و آسون با مرغ است. در واقع، این غذای سه سوته مناسب افراد شاغل یا دانشجویانی است که می خواهند در کمتر از یک ساعت، یک غذای خوشمزه و کامل به عنوان یک شام بی دردسر درست نمایند.

برای درست کردن قورمه مرغ، پیاز را نگینی کنید و تفت دهید. ادویه ها را اضافه کنید و رب را هم بیفزایید. اجازه دهید رب تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. بعد نوبت اضافه کردن فلفل دلمه ای های خرد شده است. سپس مرغ های خرد شده را با ادویه ها تفت دهید.

در نهایت هم، مقداری نمک و زعفران دم نموده را هم روی مرغ بریزید و دوباره هم بزنید تا عطر و بوی خوشایند زعفران به خورد قطعات مرغ برود.

برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

30- کوفته گوشت فوری

کوفته گوشت فوری بیش از همه به درد افراد شاغل یا پر مشغله ای می خورد که برای درست کردن یک کوفته لذیذ وقت کافی ندارند. این کوفته سه سوته و خوشمزه را می توانید با گوشت کم، ظرف نیم ساعت آماده نموده و همراه با نان یا برنج برای شام ساده نونی سرو کنید.

ابتدا برای تهیه این شام سه سوته، باید یکی از پیازها را به صورت ریز رنده نموده یا با یاری غذاساز پوره کنید. سپس، پیاز رنده شده را با دست فشار دهید تا آبش گرفته شود. تفاله پیاز را در کاسه مناسبی بریزید و گوشت چرخ شده، تخم مرغ، شیر، آرد سوخاری و بعلاوه، پودر مرزه خشک، مقداری پودر دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.

این ترکیب را حداقل به مدت 5 دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شود. درب کاسه را با سلفون بپوشانید و برای چند دقیقه کنار بگذارید تا مایه گوشت کوفته استراحت کند.

برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

شام چی درست کنم ساده باشه با برنج؟

در نقطه مقابل کسانی که برای شام برنج نمی خورند، برخی هم برنج پای ثابت غذاهایشان است. ساده بودن غذا با برنج، یکی از ویژگی هایی است که خیلی ها برای وعده شام دنبال آن هستند، برخی هم فقط به خوشمزه و متنوع بودن غذا اهمیت می دهند. در ادامه انواع غذای ساده و نو با برنج برای شام را معرفی خواهیم کرد.

31- برنج با ماست

برنج با ماست یکی از غذاهای خوشمزه اصالتا هندی است که مواد اصلی آن را برنج و ماست تشکیل داده اند ولی از ادویه های هندی زیادی در آن استفاده شده است که اگر به آن دسترسی ندارید می توانید از ادویه های مشابه ایرانی هم بهره ببرید. برنج با ماست را هم به صورت قالبی و هم به صورت ساده می توانید درست کنید.

کافی است برنج را از قبل خیس کنید و بعد با آب بجوشانید تا نرم شود. سپس برنج نرم شده را به ماست و ادویه هایی مثل کاری، زنجبیل، فلفل هندی و … اضافه کنید. در این غذا علاوه بر برنج، از ماست، شیر، زنجبیل، نمک، فلفل، قرمز و … استفاده می شود و به این ترتیب یک غذای خواب آور مناسب برای وعده شب است.

برای مطالعه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

32- کوکو برنج

تا حالا با برنج کوکو درست نموده اید؟ کوکو برنج یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین انواع کوکو به سبک گیلانی است که با مواد ساده ای درست می شود. این کوکو در اصل بدون گوشت تهیه می شود ولی برخی آن را با گوشت چرخ نموده یا سبزیجات و به صورت شکم پر هم درست می نمایند که مجلسی تر و سیرنماینده تر هم می شود.

اگر می خواهید یک شام برنجی سبک و مقوی درست کنید کوکو برنج گیلانی انتخاب خوبی است. برای درست کردن کوکو برنج گیلانی، ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. برنج ها را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا برنج ها کاملا بپزند و شکفته شوند.

اگر برنج هنوز کاملا پخته نبود ولی آب کافی نداشت، مقداری آب به آن اضافه کنید. سیب زمینی را هم بشویید و در یک قابلمه کوچک، با کمی آب، روی حرارت بپزید تا نرم شود ولی له نشود.

بعد از پختن برنج ها، آنها را در یک آبکش بریزید و اجازه دهید آب آنها کاملا خارج شود. سیب زمینی آبپز شده را هم بعد از سرد شدن، پوست بگیرید. سیب زمینی و برنج را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید تا یکدست شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره غذاهای سبک و سریع و فوری برای شام

شام سبک و فوری و بی دردسر چی درست کنم؟

  • اشکنه
  • کال جوش
  • عدسی
  • انواع کتلت بدون گوشت
  • انواع بورانی
  • کدو بره
  • میرزا قنامی

جزو غذاهای بی دردسر برای شام سبک و فوری هستند.

غذای ساده و مقرون به صرفه برای شام چی بپزم؟

  • میرزا قنامی
  • کشک بادمجان
  • خورش دال عدس
  • خوراک خاویار بادمجان
  • کوکو سیب زمینی با سویا

جزو گزینه های ساده با ساده ترین و مقرون به صرفه ترین مواد برای شام هستند.

محصولات مرتبط

ادویه مرغ و ماهی پت100گرمی گلها

78,900 تومان 79,950 تومان 1% تخفیف

پودر زیره 60 گرمی گلستان

58,900 تومان 67,900 تومان 13% تخفیف

زردچوبه 90 گرمی سانتین

41,900 تومان 45,900 تومان 9% تخفیف

فلفل سیاه 75 گرمی گلستان

83,900 تومان 88,900 تومان 6% تخفیف

رب انار 280 گرمی مجید

53,900 تومان 64,000 تومان 16% تخفیف

رب گوجه فرنگی 800 گرمی فامیلا

44,900 تومان 59,900 تومان 25% تخفیف

برنج عنبر بو 10 کیلویی آذوقه

659,000 تومان 750,000 تومان 12% تخفیف

برنج هندی 1121 بناماتی 10 کیلویی خوش نشا

518,900 تومان 580,000 تومان 11% تخفیف

لوبیا چیتی 900 گرم مث چی

135,000 تومان 135,900 تومان 1% تخفیف

عدس آش 900 گرم مث چی

85,300 تومان 85,900 تومان 1% تخفیف

لپه بسته سلفونی 900 گرمی مادلین

89,900 تومان 99,900 تومان 10% تخفیف

لوبیا چیتی ایرانی 900 گرمی فامیلا

160,900 تومان 179,900 تومان 11% تخفیف

پروتئین سویا 180گرمی

21,900 تومان 24,700 تومان 11% تخفیف

پروتئین سویا 250 گرمی 909

35,300 تومان 35,500 تومان 1% تخفیف

تخم مرغ 30 عددی شرینگ اصفهانی

105,000 تومان

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 مرداد 1403 بروزرسانی: 10 مرداد 1403 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 613

به "31 غذای ساده برای شام ، غذاهای سبک و سه سوته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "31 غذای ساده برای شام ، غذاهای سبک و سه سوته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید