روغن زیتون برای یک قلب سالم

به گزارش بانو هما، یک قلب سالم به معنی یک فکر سالم و یک بدن سالم است. امروزه، روش زندگی سالم و عادات غذایی مناسب خسارت دیده اند و این بر روی سیستم قلبی و عروقی تأثیر خیلی بدی می گذارد. افزایش مقدار کلسترول نگرانی بزرگی است.

روغن زیتون برای یک قلب سالم

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع :راسخون

یک قلب سالم به معنی یک فکر سالم و یک بدن سالم است. امروزه، روش زندگی سالم و عادات غذایی مناسب خسارت دیده اند و این بر روی سیستم قلبی و عروقی تأثیر خیلی بدی می گذارد. افزایش اندازه کلسترول نگرانی بزرگی است. گفته می گردد که روغن زیتون تأثیر مثبتی به روی قلب می گذارد. طریقه اش را مشاهده کنیم.

یک روش زندگی پر آشوب، استراحت نا به جا و رژیم غذایی نا مناسب در تأثیر منفی گذاشتن بر روی بدن انسان دخیل است. بدن انسان برترین کارایی خود را هنگامی دارد که خون به همه جای بدن بدون وقفه برسد. یک قلب سالم نتیجه یک رژیم غذایی مناسب است. رژیم غذایی که شامل اندازه بالایی چربی باشد می تواند به قلب صدمه بزند، با این حال، تمام غذاهای چربی دار بد نیستند. چربی ها می توانند به دسته های متفاوتی تقسیم شوند مانند چربی هایی که از نظر غذایی مضر هستند شامل چربی های جامد و چربی های اشباع نشده، و چربی های سالم از نظر غذایی شامل چربی های مونو اشباع نشده و چربی های پلی اشباع نشده. مهم است که غذاهای شامل چربی های سالم را در رژیم خود داشته باشیم و از چربی های نا سالم دوری کنیم.

یکی از منابع چربی های سالم از نظر غذایی روغن زیتون می باشد که در رژیم غذایی مدیترانه ای به اسم یک جزء اصلی می باشد و از زیتون که از محصولات ساحل مدیترانه می باشد به دست می آید. رژیم غذایی آمریکایی به اندازه زیادی دارای چربی های نا سالم به شکل کره، پنیر، مایونز و غیره است. به این علت است که وقوع بیماری های قلبی عروقی در آمریکا نسبت به کشورهای مدیترانه ای بیشتر است. تعداد زیادی فواید و عوارض جانبی برای روغن زیتون وجود دارد. می تواند برای آشپزی و طعم دادن از آن استفاده می گردد. انواع متفاوتی از آن در مغازه ها وجود دارد. برترین آن ها روغن زیتون extra virgin است و به افرادی که هدفشان کم کردن اندازه کلسترول خونشان است پیشنهاد می گردد.

ترکیب شیمیایی روغن زیتون

برای فهمیدن ارتباط روغن زیتون با کلسترول، بیایید نگاه سریعی به ساختار شیمیایی آن بیاندازیم. این شامل موارد زیر است:

اسیدهای چرب

پر اکسید

اسیدهای چرب آزاد

هیدرو کربن های آروماتیک پنج حلقه

پلیفنول ها

ویتامین ها

رنگیزه ها

روغن زیتون بیشتر شامل مولکول های تری گلیسرول هست. انواع متفاوتی از اسیدهای چرب به یک مولکول تری گلیسرول می چسبند. این ها شامل اسید اولیک، اسید لینولئیک، اسید پلمیتیک، اسید سیتریک، و اسید لینولنیک می شوند. اولک اسید چرب اصل است که 55 - 83 % از روغن زیتون را تشکیل می دهد. یک اسید چرب مونو اشباع نشده است به عبارت دیگر یک چربی سالم از نظر غذایی. شامل کردن روغن زیتون در رژیم غذایی اندازه چربی سالم در بدن را زیاد می نماید.

آیا روغن زیتون کلسترول را کاهش می دهد؟

ترکیب شیمیایی روغن زیتون این را به وضوح مشهود می نماید که این روغن اندازه چربی سالم غذایی بیشتری نسبت به چربی مضر دارد. قلب انسان از عروق کرونر با خون تأمین می گردد. افزایش سطح کلسترول بد در بدن باعث ذخیره شدن چربی در عروق کرونری هم می گردد. این باعث بسته شدن رگ ها می گردد که به خاطر آن قلب مجبور می گردد محکم تر بزند تا خون را از این بستگی رد کند و خون بتواند به جاهای مختلف بدن برسد. این فشاری را بر روی ماهیچه های قلبی اعمال می نماید و باعث بیماری فشار خون یا رشدی در فشار خون می گردد. افزایش سطح کلسترول هم چنین می تواند باعث بیماری های جدی قلبی گردد.

استفاده از روغن زیتون به کم کردن سطح کلسترول در بدن تا حدی یاری می نماید. اسیدهای چرب مونو اشباع نشده حاضر در آن به کم کردن سطح کلی کلسترول و کمی سطح تراکم لیپو پروتئین در بدن یاری می نماید. هم چنین اسیدهای چرب مونو اشباع نشده اندازه لیپو پروتئین با تراکم بالا را که برای بدن مفید است کم نمی نماید، بر عکس اسیدهای چرب پلی اشباع نشده که ممکن است کلسترول HDL (لیپو پروتئین با تراکم بالا) را کم کند. این گونه روغن زیتون میزان چربی سالم را در بدن زیاد می نماید و اندازه چربی نا خواسته را کم می نماید. باید این را در نظر داشت که استفاده از روغن زیتون به همراه غذاهایی که دارای چربی اشباع شده هستند میزان چربی نا سالم را کم نمی نماید. باید آن را جایگزین چربی نا سالم کرد تا از فوایدش برخوردار شویم.

اداره دارو و غذا به سازنده ها این اجازه را می دهد تا در بر چسب های خود این را ذکر نمایند که، برخی شواهد نشان می دهد که استفاده روزانه دو قاشق غذا خوری در روز می تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی را به خاطر وجود چربی های مونو اشباع نشده در روغن کم کند.

کسانی که سر گرم از دست دادن چندین کیلو وزن هستند، نباید فراموش نمایند که روغن زیتون همان قدر که در دیگر روغن ها معلوم شده است کالری دارد. پس حواستان به اندازه روغنی که مصرف می کنید باشد. اگر شما کسی هستید که احتمال زیادی دارد که دچار بیماری قلبی عروقی به خاطر اندازه بالای کلسترول در بدنتان شوید، ایده بدی برایتان نیست که چربی نا سالم در رژیم غذایی تان را با چربی سالم به شکل روغن زیتون عوض کنید، اندازه کلسترول را کم کنید، و قلبی سالم داشته باشید!

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 116

به "روغن زیتون برای یک قلب سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن زیتون برای یک قلب سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید