در زمان آلودگی هوا غذا های سرخ شده مصرف نکنید

به گزارش بانو هما، یک کارشناس ارشد تغذیه در همدان بابیان اینکه آلودگی هوا التهاب بیشتری برای بیماران قلبی و تنفسی ایجاد می نماید، اضافه کرد: در زمان آلودگی هوا برای پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی باید استفاده کمتری از غذا های سرخ شده داشت چراکه چربی التهاب را مضاعف می نماید و بدن را به سمت وسوی ایجاد و حتی افزایش التهاب می کشاند.

در زمان آلودگی هوا غذا های سرخ شده مصرف نکنید

آرزو کاوه ای در مصاحبه با ایسنا مطرح نمود: در میان چربی ها، کلسترول ها و اسید های چرب اشباع و چربی های جامد این حالت را بیشتر می نماید بنابراین کمتر کردن این منابع غذایی بسیار توصیه می گردد.

وی ادامه داد: معمولاً لبنیات برای آلودگی های گوارشی که در دستگاه گوارش رخ دهد، توصیه می گردد و مؤثر است، اما در آلودگی هوا به دلیل اینکه ذرات آلوده به وسیله تنفس وارد بدن می گردد و باعث ایجاد التهاب شده و سلول های بدن به سمت اکسیداسیون پیش رود و زمینه ساز سرطان گردد. مصرف مواد غذایی دیگر هم بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: در روز های آلودگی استفاده از مواد غذایی های حاوی کافئین شامل چای پررنگ، نوشابه، قهوه و شکلات تا حد امکان کمتر گردد چراکه این مواد ضربان قلب را افزایش می دهد و به تبع آن افزایش تنفس را در پی دارد و مواد آلوده نماینده را بیشتر وارد بدن می نماید.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند بادام، پسته و زیتون به دلیل اینکه منبع غنی آنتی اکسیدان هستند، به عنوان ضدالتهاب عمل می نمایند و سلول های سرطانی را از بین می برند.

وی با تأکید بر مصرف لبنیات کم چرب و بابیان اینکه لبنیات پرچرب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید، مطرح نمود: باید سعی کنیم در روز های آلودگی از منابع حاوی آهن مانند حبوبات و انواع جوانه ها استفاده کنیم.

کاوه ای توضیح داد: استفاده از روغن زیتون به دلیل اینکه برخلاف چربی های دیگر ضدالتهاب است، در کاهش التهاب مؤثر بوده و بدن را محافظت می نماید.

وی بابیان اینکه میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هستند، اضافه نمود: بهتر است در آلودگی ها از کلم، مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند ماهی، گردو و تخم کتان، سیر و پیاز ترجیحاً خام به دلیل اینکه حاوی موادی هستند که فلزات سنگین را جذب نموده و مانع جذب آن در بدن می شوند، استفاده کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، استفاده از انار، آب انار و چای سبز بسیار مؤثر بوده و بهتر است از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده همانند کنسرو ها و غلات حجیم شده و یا چیپس استفاده نکنیم.

وی در خاتمه اعلام کرد: برای کاهش اورات مخرب آلودگی هوا بر بدن در صورت امکان و دسترسی به قرص جوشان ویتامین ث توصیه می گردد روزانه یک عدد قرص جوشان و یک روز در میان یک عدد مکمل امگا 3 مصرف گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 373

به "در زمان آلودگی هوا غذا های سرخ شده مصرف نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در زمان آلودگی هوا غذا های سرخ شده مصرف نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید