9 نکته شگفت انگیز درباره کشور نروژ که نمی دانستید

به گزارش بانو هما، نروژ به منظره ها نفس گیر، پدیده های طبیعی حیرت انگیز و حیات وحش ویژه اش که بسیاری از آن ها خاص این کشور هستند، مشهور است. هر کسی که در پی یک سفر منحصر به فرد باشد باید نروژ را در صدر لیست خود قرار دهد.

9 نکته شگفت انگیز درباره کشور نروژ که نمی دانستید

1- بهار برفی

فصل بارش برف در نروژ 6/1 ماه، از اکتبر تا آوریل به طول می انجامد. این کشور در ماه ژانویه بیشترین بارش برف را دارد که میانگین آن حدود 42 سانتیمتر است. از سویی دیگر، فصل بدون برف نروژ، 5/9 ماه، از آوریل تا اکتبر است، به طوری که حداقل بارش برف در نروژ در حوالی 21 ژوئیه رخ می دهد.

2- سقف چمنی

برخی خانه ها در نروژ، حتی در منطقه ها شهری به سقف چمنی مجهزند که امکان پرورش گیاهان محلی را فراهم می نماید. این سقف ها محلی هم برای لانه سازی پرندگان و رشد حشرات هستند. علاوه بر این، گیاهان روی این سقف ها آب باران را جذب می نمایند، امری که می تواند اندازه رواناب های سطحی سالانه را 40 تا 90 درصد کاهش دهد. این سقف، خانه را در فصل زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد. گیاهان روی سقف مانند عایق صدا نیز عمل می نمایند، به طوری که صدا های بیرونی را به خود جذب می نمایند و باعث ایجاد محیط آرام در داخل خانه می شوند.

3- ایستگاه های اتوبوس منحصر به فرد

ساخت ایستگاه های اتوبوس و پناهگاه های گرم و راحت در نروژ بسیار رایج است و نمونه های زیادی از آن ها در سرتاسر این کشور وجود دارد.

4- تأمین برق با انرژی های پاک

اندازه اتکای نروژ به انرژی برق آبی برای تأمین برق خانگی خود حیرت انگیز است، به طوری که 98 درصد آن فراوری نیروگاه های برق آبی است. این اندازه نروژ را از باقی کشور ها متمایز می نماید، چرا اندازه برق فراوریی آن از مجموع برق فراوریی 8 کشور برتر جهان در زمینه استقاده از انرژی های تجدیدپذیر بیشتر است. دولت نروژ برای کاهش هر چه بیشتر اندازه کربن فراوریی خود، شهروندان خود را به استفاده از چوب و دیگر انواع زیست توده برای تأمین گرما و برق به جای سوخت های فسیلی تشویق می نماید.

5- منجمد شدن ماهی ها در نزدیکی سطح آب

در نزدیکی سواحل شمالی نروژ چشم انداز خیره ای نماینده ای پدیده آمده است: تعداد زیادی ماهی که حین شنا در نزدیکی سطح آب منجمد شده اند. این اتفاق بر اثر باد شدیدی اتفاق افتاده که باعث منجمد شدن بخشی از اقیانوس شده است. سرمای باد به حدی بوده که ماهی هایی که در نزدیکی سطح آب در حال شنا بودند درجا منجمد شدند.

6- یک پل شگفت انگیز

پل استورزایساندت (Storseisundet Bridge) یکی از جاذبه های گردشگری نروژ است که بخشی از جاده ای به نام جاده اقیانوس اطلس در این کشور است. در طول این جاده 8 پل وجود دارد که استورزایساندت بلنترین آن ها است و طراحی منحصر به فرد آن امکان عبور مارپیچی از روی مجمع الجزایر پیرامون پل به خودرو های عبوری می دهد.

7- شب های روشن

هر چه به قطب شمال نزدیک تر شوید، مدت زمان روشنایی روز بیشتر می گردد. در بالای مدار شمالگان گردشگران می توانند در فصل تابستان به صورت شبانه روزی حمام آفتاب بگیرند و فرصت بیشتری برای گردش در منظره ها نفس گیر و ساخت خاطرات فراموش نشدنی در اختیار داشته باشند.

8- آسانسور دوچرخه

شهر تروندهایم راه چاره مشکل بالا رفتن از سربالایی برای دوچرخه سوار ها را پیدا نموده است؛ اختراعی به نام CycloCable که نوعی آسانسور دوچرخه است. این آسانسور که 150 متر طول دارد، از یک صفحه برقی متصل به زمین تشکیل شده است. دوچرخه سوار ها در حالی یک پای خود را بر روی پدال آسانسور قرار می دهند که روی دوچرخه نشسته اند و پای دیگری شان روی پدال دیگر آن واقع شده است. آسانسور با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت دوچرخه سوار و دوچرخه اش را از سربالایی بالا می برد.

9- مالیات بازیافت قوطی ها و بطری ها

نروژ از سال 1902 در زمینه راه اندازی سیستم بازیافت برای بطری های قابل استفاده مجدد پیشگام بوده است، امری که آن را به یکی از اولین کشور ها در این زمینه تبدیل ساخته است. سیستم بازیافت ظروفی قابلیت پر کردن مجدد را ندارند، مانند قوطی های فلزی و بطری های پلاستیکی در سال 1999 راه اندازی شد. چیزی که سیستم بازیافت نروژ را منحصر به فرد می نماید این است که به طور داوطلبانه به وسیله صنایع خرده فروشی نوشیدنی و مواد غذایی این کشور به وجود آمد. حالا در نروژ از فراورینمایندگان نوشیدنی برای ظروف یک بار مصرف مالیات اخذ می گردد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 535

به "9 نکته شگفت انگیز درباره کشور نروژ که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته شگفت انگیز درباره کشور نروژ که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید