یک روش جادویی برای سوزاندن کالری های اضافی

به گزارش بانو هما، یکی از توصیه های متخصصان تغذیه برای کاهش وزن نخوابیدن بعد از وعده های غذا است؛ خوردن و بلافاصله بعد از آن استراحت مطلق، اندازه جذب کالری را زیادتر می نماید.

یک روش جادویی برای سوزاندن کالری های اضافی

با این 11 راه چاره می توانید میزان دریافت کالری را نیز کنترل کنید. این مطلب با نگاهی به آخرین پژوهش های اجرا شده در دانشگاه اوهایوی آمریکا تهیه شده است.

صبحانه

اولین وعده غذایی که گاهی از یاد می رود، صبحانه است. به دلایلش که یکی، دوتا هم نیست، کاری نداریم؛ اما با عوارض ناشی از آنکه بازهم کم نیست، کار داریم.

تاثیرمنفی: نخوردن صبحانه باعث می گردد تا گلوکز مورد احتیاج مغز تامین نگردد. به این ترتیب بدن به خوبی نمی تواند فعالیت های ذهنی- جسمی اش را آغاز کند. از طرفی با خالی بودن معده، در طول روز به ویژه در حدود ساعت 10 تا 11 صبح، آغاز به ریزه خواری می کنیم. این کار باعث جذب کالری بیش از احتیاج بدن می گردد.

آب بازی

یکی از اثرهای منفی کم آبی، کاهش سوخت و ساز بدن است. در شرایطی که تحرک بدنی کاهش پیدا می نماید، ننوشیدن آب نیز مزید برعلت می گردد. ضمن اینکه کلیه واکنش های حیاتی بدن در حضور آب انجام می گردد.

راه چاره: مطالعات اجرا شده به وسیله پژوهشگران دانشگاه اوهایو روی 65 زنی که روزانه 8 لیوان آب می نوشیدند، نشان داد میزان متابولیسم آنها در مقایسه با زنانی که روزانه 4 لیوان آب می نوشیدند، دو برابر است. بنابراین روزانه قبل از هر وعده غذایی حداقل یک لیوان آب و در طول روز نیز حداقل 3 لیوان آب بنوشید تا با کاهش فعالیت، نوشیدن آب باعث افزایش میزان سوخت وساز بدن گردد.

با دقت بخوانید

یکی از لذت ها خوردن و استراحت کردن است! اما این لذت می تواند به دردسر تبدیل گردد؛ اگر مراقب کالری های دریافتی نباشیم. معمولا ، خیلی ها عادت دارند اصطلاحا یخچال و فریزر را پر نمایند اما اگر به میزان کالری دریافتی از غذاهای مختلف، تنقلات و...توجه نکنیم، دست به کار خطرناکی زده ایم.

تاثیر منفی: افرادی که دچار فشار یا چربی خون بالا بوده و یا به مسائل دیگری دچار هستند باید نسبت به مصرف مواد غذایی شان حساس تر باشند چون کم تحرکی و پرخوری می تواند باعث تشدید علائم بیماری و علاوه بر آن افزایش کالری دریافتی گردد.

راه چاره: خواندن برچسب هر محصول غذایی ای که می خریم، مهم است.

کالری کافی

درباره کاهش دریافت کالری بسیار خوانده و شنیده ایم؛ اما این کاهش دریافت اصول خودش را دارد.

تاثیرمنفی: میزان دریافت کالری روزانه نباید از هزار تا 1200 کیلوکالری کمتر گردد. درصورتی که کالری دریافتی کمتر از اعداد ذکر شده باشد، بدن از توده ماهیچه ای برای تامین انرژی استفاد می نماید که این مساله باعث تحلیل ماهیچه و آسیب به بدن می گردد.

راه چاره: با رعایت تنوع غذایی یعنی خوردن متناسب انواع پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها، غلات و حبوبات میزان دریافت کالری متعادل خواهد شد.

دوندگی

آقایان نسبت به خانم ها کالری بیشتری می سوزانند؛ حتی زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهند! این نکته به ویژه در دوره سنی 30 تا 40 سالگی کاملا شاخص است.

تاثیر مثبت: برترین ورزش، دویدن قبل از مصرف وعده صبحانه و یا آخر شب است. با هر نیم ساعت دویدن، حدود 300 کالری انرژی مصرف می گردد. علاوه بر دویدن در فضای آزاد، استفاده از تردمیل هم برای کاهش وزن مناسب است.

پروتئین های آبکی

معمولا هر چه پخت غذایی راحت تر باشد، موردپسندتر است. بنابراین خوردن غذاهایی مانند انواع کباب، ماهی، انواع پاستا و ماکارونی با گوشت و...افزایش پیدا می نماید. اما این خوراکی ها کالری دارند و اگر قرار باشد به صورت سرخ شده مصرف شوند، کالری آنها افزایش می یابد. هر یک گرم پروتئین حاوی 4 کیلوکالری انرژی است. از طرفی احتیاج بدن هر فرد بالغ به پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، برابر با یک گرم است. برای آنکه کالری اضافی دریافت نکنید، به چند نکته توجه کنید.

راه چاره: ماهی و کباب را بخارپز نموده، همراه این خوراکی ها نان و برنج کمتری مصرف کنید. بین مصرف این مواد غذایی و غذاهای سبک تر تناسب برقرار کنید. بهار فصل سبزی های تازه است؛ می توانید از انواع سبزی های آبپز همراه کباب، ماهی بهره ببرید.

وزنه زدن

ما برای انجام فعالیت های طبیعی احتیاج به کالری داریم اما سوخت و ساز افرادی که بدن عضلانی دارند، بیشتر است.

تاثیر مثبت: هر ماهیچه به وزن 4/0 کیلوگرم برای فعالیتش به میزان 6 کیلو کالری انرژی احتیاج دارد. بنابراین هرچه بدن عضلانی تر باشد، میزان کالری ای که در شرایط عادی می سوزاند، بیشتر است.

باشگاه؛ از ابتدای سال

از اول اسفند ماه، این جمله را می شنویم که: از همین اول سال می خواهم... این بار از کمی قبل از آغاز سال نو، قرارها را آغاز کنیم. به این ترتیب که در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنیم تا مجبور شویم بعد از هفته اول که اغلب مراکز تفریحی- ورزشی فعالیت شان را آغاز می نمایند، باشگاه رفتن را ادامه دهیم.

تاثیر مثبت: به این عددها دقت کنید؛ به طور میانه به ازای هر 20 دقیقه شنای کرال، 450 تا 700 کیلوکالری؛ شنای قورباغه، 450 کیلوکالری؛ حرکات کششی،220 کیلوکالری و فوتبال،400 تا 950 کیلوکالری انرژی سوزانده می گردد. بدون شرح بد نیست همین امروز برای ثبت نام در باشگاه اقدام کنید.

پذیرایی متفاوت

یکی از نوشیدنی های ثابت پذیرایی، چای و گاهی هم نسکافه و قهوه است. کمتر پیش می آید با آبمیوه تازه پذیرایی شوید. سال جاری یکی از تحولات را به جایگزین کردن بعضی نوشیدنی ها با بعضی دیگر اختصاص بدهید.

راه چاره:چای سبز یکی از این نوشیدنی هاست. این نوع چای می تواند باعث سوختن چربی ها گردد. نوشیدن هر فنجان چای سبز 17 درصد متابولیسم را افزایش می دهد. از طرفی استفاده از انواع دم نوش ها که طی سال اخیر، در صفحه نوشیدنی های سالم درباره انواع مفصل صحبت نموده ایم، گزینه های خوبی برای آغاز یک سال سالم و البته کم کالری است.

وعده ها را به هم نریزید

حذف بعضی وعده های غذایی یکی از مسائلی است که می تواند میزان سوخت و ساز را به هم بزند. درباره ضرورت مصرف صبحانه صحبت کردیم. درباره وعده ناهار و شام هم همین قضیه صادق است اما چطور نظم را درعین دریافت متناسب کالری رعایت کنیم.

تاثیر منفی: حذف یکی از وعده های غذایی به ویژه ناهار باعث ریزه خواری عصرگاهی می گردد. بنابراین هر چقدر هم کم باشد اما وعده های اصلی غذا را حذف نکنید.

راه چاره: برای آنکه هم غذا بخوریم و هم چاق نشویم، باید به چند نکته دقت کنیم. در دید و بازدیدهای صبح یا عصر، بیشتر، خوراکی های سالم مصرف کنیم. برای وعده های ناهار تدارک ببینیم تا به خاطر فرصت کم، وعده ای را فراموش نکنیم. بهتر است برای وعده شام غذاهای سبک مانند سالاد پاستا، سالاد کاهو، ماست و خیار، سوپ سبک و... تدارک ببینیم. نظم تغذیه ای یکی از راه چارههای کنترل دریافت کالری است. علاوه بر اینکه می توانیم برای کنترل میزان کالری دریافتی همان روش محاسبه کالری با برچسب خوانی مواد غذایی را نیز انجام دهیم.

وعده های زیاد، حجم کم

شاید یکی از ویژگی های ما، ریزخواری باشد. به این ترتیب که در فاصله بین صبحانه تا ناهار و از ناهار تا شام، وعده های دریافتی افزایش پیدا می نماید. به این ترتیب متابولیسم تحریک می گردد اما چه کنیم که تاثیرمثبت آن بیش از ضررش باشد؟

تاثیر منفی: اگر زیاد، شیرینی، آجیل، شکلات و...میخوریدکه خدا به دادتان برسد! به این علت که کاهش تحرک و افزایش مصرف دو عامل دریافت کالری بیشتر است.

راه چاره: اگر بیشتر میوه، نوشیدنی هایی مانند چای کمرنگ و... میخورید، می توانید با تحریک متابولیسم و کنترل کالری دریافتی به کاهش وزن یا حداقل عدم افزایش وزن امیدوار باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 552

به "یک روش جادویی برای سوزاندن کالری های اضافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روش جادویی برای سوزاندن کالری های اضافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید