قصه گویی در حوزه روان شناسی بچه ها هم تأثیرگذار است

به گزارش بانو هما، به گزارش خبرنگاران در ایلام، صادق کیانی مقدم در حاشیه برگزاری اجراهای صحنه ای مرحله نهایی دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید گفت: ما از قصه به عنوان هنر و مهارت یاد می کنیم. امروزه در سراسر دنیا نیز علاوه بر این که از قصه به عنوان یک هنر یاد می شود، در حوزه های روان شناسی و روان کاوی نیز از آن استفاده می کنند.

قصه گویی در حوزه روان شناسی بچه ها هم تأثیرگذار است

وی با اشاره به تأثیر قصه گویی بر کیفیت خدمات دهی کتابداران گفت: هنر قصّه بسیار مؤثر بوده و می تواند بر کیفیت کار کتابداران تأثیر به سزایی داشته باشد. اگر کتابداران بتوانند قصه گوی خوبی باشند، می توانند از قصه به نفع رسالت خود استفاده کنند.

کیانی مقدم، قصه گویی را در دنیای امروزه یک مهارت و فن دانست و گفت: خوشبختانه این مهارت در کل دنیا نیز در حال عمومیت یافتن است. در ایران نیز هفته پیش شاهد ثبت ملی آن از طریق کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان بودیم که قطعاَ خبر خوشایندی برای دوستداران این حوزه است. امیدواریم شاهد ثبت دنیای این هنر نیز باشیم تا بیش از این بتوانیم از این هنر و مهارت برای بچه ها و نوجوانان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از متخصصان حوزه کودک معتقدند قصه گویی به عنوان یک دارو و ابزار می تواند در اختیار پزشک باشد و در بسیاری مواقع، به جای دارو، قصه گویی را برای بچه ها تجویز می کنند تا از فشارهای روحی و ذهنی او بکاهند. در واقع با استفاده از این فن می توان به صورت غیرمستقیم به سراغ حل مسائل رفت چرا که برخی موضوعات را نمی توان به صورت مستقیم انتقال داده و تفهیم کرد که در این میان، قصه گویی می تواند مفید باشد.

کیانی مقدم اضافه نمود: قصه گویی می تواند باعث تمرکز مخاطب و افزایش دامنه لغات و واژگان شود که اگر کتابدار به این مهارت دست یابد، می تواند به سطح بالایی از تعاملات برسد. کتابدار با یادگیری این هنر می تواند با فن بیان قوی و روابط عمومی بالا و با ابزار غیرمستقیم روی مخاطب تاثیر بگذارد.

داور قصه گویی با تاکید بر لزوم آموزش های اصولی به علاقه مندان این حوزه گفت: اگر قصه گو در حوزه کاری خود، آموزش دیده باشد، می تواند به پیشرفت های خوبی دست پیدا کند. انسان تا زنده است به آموزش نیاز دارد و قصه گویی هم به این نوع آموزش ها نیاز دارد.

وی اضافه نمود: مطالعه، خواندن داستان و رمان، تمرین و آموزش های آکادمیک می تواند در این زمینه مفید باشد.

کیانی مقدم با اشاره به تجربه خود به عنوان داور منطقه ای این جشنواره گفت: برایم مجذوب کننده بود که قصه گوهای نهاد کتابخانه ها به این سطح از پیشرفت ها دست یافته اند. در ابتدا این میزان از پیشرفت ها را باور نداشتم اما وقتی در چرخه قرارگرفتم و اجراها را دیدم، برایم مجذوب کننده بود.

وی، باورپذیری و انعطاف قصه ها را برای مخاطب خوشایند دانست و گفت: برگزاری جشنواره قصه گویی نهال امید می تواند حرکت خوبی برای فعالان این حوزه باشد که باید به فکر تعمیم آن به دیگر حوزه ها نیز باشیم.

صادق کیانی مقدم، متولد شهرستان ایوان (استان ایلام) لیسانس علوم اجتماعی، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، فعال در حوزه های نویسندگی، رسانه،بازیگری و تولید فیلم کوتاه و قصه گویی است و هم اکنون به عنوان مدرس و داور قصه گویی فعالیت دارد. وی برگزیده و دبیراجرایی برخی جشنواره های قصه گویی نیز بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 تیر 1402 بروزرسانی: 4 تیر 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 557

به "قصه گویی در حوزه روان شناسی بچه ها هم تأثیرگذار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه گویی در حوزه روان شناسی بچه ها هم تأثیرگذار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید