افتتاح نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز

به گزارش بانو هما، رئیس موزه ارتباطات از برنامه ریزی برای افتتاح رسمی اولین خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی های تبریز خبر داد.

افتتاح نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز

حسن عمیدی، رئیس موزه ارتباطات از افتتاح اولین خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی های تبریز هم زمان با هفته ارتباطات و هفته میراث فرهنگی در روز شنبه، یکم خرداد ماه خبر داد. تمبرهای مختلف از سال 1341 تا به امروز در قالب 200 تابلوی مجلل در این خانه موزه به نمایش گذاشته خواهد شد. این مراسم با حضور مدیرعامل شرکت ملی پست و جمعی از مقامات استانی برگزار می شود. عمیدی در این رابطه اذعان داشت:

هنر و صنعت تبریز در کنار رویدادها و دلاوری ها و استقامت های مردم این شهر از سال های دور در تاریخ این مرز و بوم ثبت شده و به یادگار مانده و همواره در میان اقشار مختلف مردم ایران روایت می شود.

رئیس موزه ارتباطات با اشاره به اولین چاپخانه، اولین اسکناس، اولین اداره پست و نخستین مرکز آموزشی، انتشار نخستین روزنامه، اولین روزنامه نگاری ملی، اولین رمان، اولین دایره المعارف اسلامی، اولین کودکستان، اولین مدرسه نابینایان و ناشنوایان، اولین مدرسه به سبک نوین، اولین کتابخانه عمومی، اولین سینما، اولین نمایشنامه و تئاتر، اولین عکاسی، اولین دانشکده فرش، اولین دانشکده پرستاری، اولین پایگاه لرزه نگاری، اولین روابط عمومی و اکنون اولین خانه موزه تمبر، تبریز را شهر اولین ها توصیف کرد و گفت:

خانه مجتهدی ها که سال 1381 ثبت ملی شده، یکی از خانه های تاریخی مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است که حدود 1200 مترمربع مساحت دارد و تنها خانه قدیمی ایران است که در قلب یک میراث جهانی ثبت شده در دل بازار قدیم تبریز قرار گرفته است.

حسن عمیدی با بیان اینکه تمبر، سفیر فرهنگی کشورها است، ایجاد خانه موزه تمبر ایران را فرصتی برای آشنایی با مجموعه های تمبر و ایجاد فصل جدیدی از پژوهش های تاریخی و فرهنگی دانست و بر توسعه و غنای این مجموعه در آینده نزدیک تاکید کرد. وی اضافه نمود:

امروز نخستین روز آغاز کار خانه موزه تمبر با مجموعه ای از تمبرهای دوره قاجار و دوره 40 سال اتقلاب اسلامی و قطعاتی از تمبرهای بین المللی است؛ فلاتلیک ها مانند اقلام پستی و کارت پستال ها که به صورت اختصاصی به تبریز و استان آذربایجان شرقی مربوط هستند هم در این مجموعه گردآوری و نمایش گذاسته می شود. این حوزه قابلیت و ظرفیت توسعه زیادی دارد و تلاش می کنیم در چند ماه آینده کامل تر می شود.

رئیس موزه پست هدف از تاسیس چنین موزه هایی را جمع آوری اقلام، احکام و اسناد پستی و کارت پستال ها و تمبرهای پراکنده یک منطقه خاص دانست و شرح داد:

شرکت ملی پست ایران رایزنی هایی را با مجموعه داران خصوصی داخلی و خارجی و با دولت ها آغاز کرده تا بتواند اشیا مختلف حوزه پستی و تمبرهای مربوط به تبریز را به خانه موزه تمبر تبریز برگرداند.

حسن عمیدی با اشاره به اینکه جمع آوری کارت پستال ها، پاکت نامه ها، دست نوشته ها و اسنادی پستی مشمول تلاش چندین ساله خواهد بود، از صرف پنج ماه زمان برای جمع آوری مجموعه کوچک فعلی خبر داد و گفت:

خانه موزه تمبر تبریز به جاذبه جهانگردی فرهنگی ارزشمندی برای منطقه آذربایجان شرقی و کشور تبدیل خواهد شد. تمبر یک برگ سند تاریخی است که وقتی آلبوم آن ورق زده می شود گویی تاریخ ورق می خورد؛ زمانی که جهانگرد به این مجموعه وارد شود تاریخ کشور، منطقه و شهر را کامل می بینند.

عمیدی همچنین از برنامه ریزی ها و رایزنی با مجموعه داران تمبر برای تشکیل جمعه بازار تمبر در چند هفته آینده و پس از افتتاح رسمی خانه موزه خبر داد و گفت:

تا ظرف چند هفته آینده جمعه بازار تمبر تبریز در خانه مجتهدی ها را مانند جمعه بازار تهران راه اندازی کنیم تا مردم بتوانند مجموعه دار تمبر بشوند، از طرفی بچه ها و دانش آموزان با حضور در این بازارهای فرهنگی با صنعت پست و همچنین تمبر به عنوان یک کالای فرهنگی تاریخی بیشتر آشنا شوند.

رئیس موزه ارتباطات با بیان اینکه ایجاد جمعه بازار با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی خواهد بود، از تلاش برای ایجاد اکوسیستم فرهنگی اقتصادی جمعه بازار تمبر در همه کلان شهرها با هدف افزایش مجموعه داری و توسعه روابط علاقه مندان خبر داد. وی با تاکید بر جنبه های آموزشی و پژوهشی در حوزه تمبر به عنوان هدف اصلی تشکیل خانه موزه و جمعه بازار، گفت:

اساس رصد و پایش انجام شده در نتیجه سامان دهی و توسعه جمعه بازار تمبر تهران، علاقه به تمبر و مجموعه داری به سنین پایین تر هم کشیده شده و تعدادی از نوجوان هر هفته به جمعه بازار می آیند؛ در حال حاضر یک نوجوان 15 ساله کرجی به یکی از فعالان و مجموعه داران تمبر تبدیل شده است.

حسن عمیدی در پایان با اشاره به افتتاح پست موزه یزد، اولین پست موزه مدرسه جهان در بافت تاریخی شهر رشت و دومین آن که در دلگان سیستان و بلوچستان در ماه آینده، بر ظرفیت بالای اقلام پستی و فرهنگی استان ها و شهرهای مختلف ایران تاکید کرد و گفت:

یکی از آرزوهایم این است که در هر یک از استان های کشور فضایی با عنوان موزه ارتباطات، تمبر و پست راه اندازی شود اکنون در تبریز به ایستگاه پنجم رسیدیم، امیدوارم روزی در همه شهرهای بزرگ کشور یک موزه بزرگ ارتباطات داشته باشیم.

شایان ذکر است که در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره موزه برتر که هم زمان با روز جهانی موزه ها (28 اردیبهست) و آغاز هفته موزه ها برگزار شد، موزه ارتباطات‬⁩ ایران جایزه اول بخش موزه های دولتی بزرگ با شاخص تلاش برای بقا و رتبه دوم در شاخص خلاقیت و نوآوری را کسب کرد. این موزه در بخش سوم نیز از سوی کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) به دلیل تلاش در توسعه فعالیت موزه ها در فضای مجازی و کمک به تجهیز آن ها شایسته تقدیر شد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 286

به "افتتاح نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید