فصل گرم سال نیازمند توجه بیشتر به الگوی مصرف بهینه برق

به گزارش بانو هما، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرکل مشتریان توانیر گفت: در فصول گرم سال معمولا مصرف برق افزایش پیدا می نماید و توجه بیشتر به الگوی مصرف بهینه برق در این ایام نیازمند همکاری تمام مشترکان برق است.

فصل گرم سال نیازمند توجه بیشتر به الگوی مصرف بهینه برق

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مشتریان توانیر گفت: برای آن که بدانیم در مصرف برق، کجای کار هستیم و اینکه سقف الگوی مصرف چه مقدار است باید بدانیم که در ماه های گرم سال، نزدیک 80 درصد مشترکین زیرسقف الگوی مصرف هستند و 20 درصد سقف الگو مصرف بهینه را رعایت نمی نمایند و تقریبا از این 20 درصد به جامانده، 15 درصدشان تا دو برابر الگوی مصرف و پنج درصد هم بیش از الگوی معین شده مصرف می نمایند.

یاقوتی ادامه داد: این اعداد نشان می دهد که چقدر توجه به الگوی مصرف بهینه برق مهم است، با در نظرگرفتن این الگو از سوی 20 درصد از مشترکان پر مصرف برق، می توان در مصرف برق صرفه جویی کرد.

مدیرکل مشتریان توانیر اضافه نمود: در خصوص الگوی مصرف بهینه برق باید با چهار مولفه مصرف در بخش خانگی در ماه های گرم سال آشنا شویم، این چهار مولفه شامل تجهیزات سرمایشی، یخچال ها و فریزرها، لوازم صوتی و تصویری و روشنایی هستند.

یاقوتی تاکید نمود: مثلا در اقلیم هایی مثل اقلیم تهران یا شبیه تهران استفاده از کولر گازی باعث افزایش مصرف بیش از مقدار برق خواهد شد و عملا خانه هایی که کولر گازی داشته باشند مطمئنا این الگوی مصرف را نمی توانند، رعایت نمایند و این در حالی است که بیش از 85 درصد مشترکین در تهران کولر آبی دارند.

موضوع دیگر بحث ساخت و ساز ها در بخش خانگی است که نیازمند نظارت و اعمال سیاست هایی است که باید شرایط ایزوله شدن فضای داخل و بیرون و عدم نفوذ گرما از بیرون به داخل در آن ها رعایت گردد که عملا رعایت نمی گردد و هیچ دستگاه و نهادی حاضر به همکاری نیست. پس اگر مشترکی از کولر گازی استفاده می نماید، نمی توان انتظار داشت که سقف الگوی مصرف را بتواند در محدوده اش رعایت کند.

مدیرکل مشتریان توانیر اظهار داشت: طبیعتا برای تمام اجزایی که مصرف برق دارند یک الگوی مصرف برق معین شده وجود دارد که طیف وسیعی را پوشش می دهد یعنی با هر طیفی که شما بگویید یعنی خانواده یک نفره تا شش نفره، سطح بنای 50 متر تا سطح بنای 200 متر همه این ها در الگوی زیر 75 درصد است یعنی 75 درصد مشترکین که زیر الگو هستند وجود دارد و تعدادشان هم بسیار زیاد هست.

یاقوتی اضافه نمود: مهمترین بحثی که به نظر می رسد و می تواند متفاوت باشد روی این موارد، اولی تجهیزات اضافه ای است که وجود دارد و دوم بحث دقت کردن در مصرف انرژی، اصطلاحا حالت شلختگی در مصرف است؛ در نظر بگیرد لامپی روشن است، ولی هیچ استفاده ای از آن نمی گردد یا هود یا فن روشن است، ولی استفاده نمی گردد خب طبیعتا تاثیرگذار هست؛ سرمایشی ایجاد می کنیم، اما پنجره باز است و خیلی از این مسائل که عموما همه ما درگیرش هستیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 359

به "فصل گرم سال نیازمند توجه بیشتر به الگوی مصرف بهینه برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل گرم سال نیازمند توجه بیشتر به الگوی مصرف بهینه برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید