عدم اشتغال مناسب فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، عامل گرایش دانشجویان به سایر رشته ها

به گزارش بانو هما، علیرغم اینکه رشته مهندسی ایران در دنیا رتبه 10 را دارد، اما عدم اشتغال مناسب عامل جدی برای نگرانی فارغ التحصیلان این رشته ها شده است.

عدم اشتغال مناسب فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، عامل گرایش دانشجویان به سایر رشته ها

به گزارش خبرنگار ، شاید تا چند سال قبل بیشتر دانشجویان گرایش زیادی به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی داشتند، اما چند سالی می گردد که دیگر شوق و اشتیاقی میان آن ها برای ادامه تحصیل در این رشته ها دیده نمی گردد که به گفته متخصصان همین موضوع در آینده ای نه چندان دور باعث بروز آسیب های جدی نه تنها به قشر دانشگاهی و علمی بلکه به قشر مالی و اجتماعی خواهد شد چراکه رشته های فنی و مهندسی که موتور محرک مالی جامعه هستند.

حتی کارشناسان معتقدند که آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته مهندسی در گرداب بزرگی گیر افتاده است و دانش آموزانی که با هزار امید و آرزو ادامه تحصیل در این رشته را انتخاب می نمایند بعد از فارغ التحصیلی باید در انتظار شغلی مناسب و در خور توجه صندلی خودشان بمانند.

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: ایران در رشته های مهندسی رتبه جهانی 10 و 11 را از آن خود نموده است. اما بی توجهی به بازار کار آن، فارغ التحصیلان این رشته را همچنان با دلهره و نگرانی خاصی روبرو می نماید؛ مطابق عقاید بسیاری از متخصصان رشته های علوم پایه از قبیل فنی و مهندسی باعث پیشرفت همه جانبه کشور خواهند شد، اما بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران به آینده شغلی این رشته باعث می گردد تا تمرکز دانش آموزان از انتخاب این رشته به سمت و سوی رشته هایی که دارای بازار کار مناسبی هستند و مورد دلخواه خیلی ها قرار گرفته است سوق داده گردد که همین عامل به اسم خطرناک ترین موضوع باعث بازی با آینده شغلی خیلی از دانشجویان و دانش آموزان این مرز و بوم می گردد.

طی سال های اخیر تاکید ویژه ای به فراوری علم و فناوری در ایران شده، اما ادامه شرایط باعث شده است تا این قبیل از رشته ها مورد مغفول واقع شوند و به همین دلیل کاهش سالیانه آمار ورود دانش آموزان به رشته های فنی و مهندسی را در پی داشته باشند.

مهدی پورفتح، معاون پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران در گفت وگو با ، درباره شرایط رشته کامپیوتر در کشور اظهار کرد: مهندسی کامپیوتر در ایران به دو بخش نرم افزار و سخت افزار تقسیم بندی شده است.

او اضافه نمود: بازار کار مهندسی سخت افزار به نسبت مهندسی نرم افزار تا حدودی با محدودیت بیشتری روبرو است و مهندسی نرم افزار بازار کار نسبتا گسترده تری دارد و شاغلان آن عایدی های بالا و نسبتاً خوبی دارند.

پورفتح توضیح داد: بعضی از شاغلان مهندسی کامپیوتر نرم افزار عایدی های بالاتری به نسبت شاغلان این رشته در کشور های دیگر دارند و باید دانست که عایدی ها در حوزه های متفاوت رشته کامپیوتر فرق دارد، برای مثال شاغلان رشته های بانکی مهندسی کامپیوتر حقوق بیشتری دریافت می نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حوزه کامپیوتر از بخش های زیربنایی که در ارتباط با صنعت و جامعه هستند عقب مانده ایم و بیشتر به سمت و سوی فعالیت های روبنایی در حال حرکت هستیم بنابراین باید به بخش های زیربنایی توجه ویژه تری گردد.

معاون پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران اضافه نمود: بعضی از شرکت ها عایدی بالایی دارند و دانشجویان سال دوم یا سوم کارشناسی به بعد در رشته کامپیوتر می توانند در این شرکت ها فعالیت نمایند و حقوق بیشتری به نسبت استادان خود به دست آورند و ایراد این موضوع در این است که فعالان زیربنایی برای فعالیت در این حوزه مورد غفلت واقع شده اند چراکه سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.

با وجود اینکه آمار شرکت نمایندگان کنکور سراسری سال گذشته هم حکایت از کم بودن متقاضیان گروه رشته های ریاضی و فیزیک نسبت به سایر گروه ها داشت، متخصصان این موضوع را به نبود صندلی شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه نسبت می دهند.

لازم به ذکر است که بی توجهی به رشته های علوم پایه تبعات جدیدی برای بخش پژوهش دارد و تحقیقات بنیادی در علوم پایه صندلی علمی کشور را معین می نماید و باعث رشد و پیشرفت تحقیقات در علوم کاربردی می گردد.

کاهش آمار ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته های فنی و مهندسی باید به اسم زنگ خطر جدی برای مسئولان دانشگاهی در نظر گرفته گردد و آن ها با توجه به اهمیت این رشته گام موثری در جذب افراد دبیرستانی بردارند.

بعلاوه ضروری است تا نگاه مسئولان به رشته های علوم پایه و فنی تغییر یابد و این علوم نه تنها به اسم علوم کاربردی بلکه به اسم یک زیربنای فناوری و توسعه همه جانبه جامعه برای فراوری علم و فناوری در کشور مورد توجه قرار گیرد. بعلاوه ضروری است تا سیاست گذاران بودجه های کلان مالی را برای این امر در نظر گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 70

به "عدم اشتغال مناسب فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، عامل گرایش دانشجویان به سایر رشته ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم اشتغال مناسب فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، عامل گرایش دانشجویان به سایر رشته ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید