درمان تصلب شرائین با گیاهان دارویی

به گزارش بانو هما، به گفته کارشناس گروه پژوهشی فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، گیاه دم اسبی، لیمو، رزماری، زردچوبه و سیر در درمان تصلب شرائین یا آترواسکلروز مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان تصلب شرائین با گیاهان دارویی

هنگامی که رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ های بدن تجمع یابد، موجب تنگی آنها می گردد و عبور جریان خون سخت می گردد که به این حالت تصلب شریان یا همان آترواسکلروز می گویند. این شرایط به انسداد عروق خونی قلب (سرخرگ ها) و در نتیجه بروز حمله قلبی یا درد قفسه سینه منجر می گردد.

به گفته مهندس اقبال جاسمی، کارشناس گروه پژوهشی فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، تصلب شریان یک بیماری خاموش است که در طول زمان وخیم تر می گردد، بنابراین مهم است که برای درمان آن اقدام گردد.

جاسمی علل تصلب شریان را دیابت، بیش از حد غذا خوردن (به ویژه تخم مرغ، کره و سایر چربی های حیوانی)، بیماری های عفونی، تنش های عصبی بیش از حد، کلسترول و تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و علائم آن را پارگی های شریانی و خونریزی مغزی، فلج، زوال عقل، درد عضلانی هنگام ورزش اسم کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی، وی در ادامه تعدادی از داروهای گیاهی مورد استفاده در درمان تصلب شریان را برشمرد:

- گیاه دم اسبی: علاوه بر خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده این گیاه، مزایای زیادی در درمان مسائل مرتبط با تصلب شریان دارد.

- لیمو: لیمو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی یکی از مفیدترین داروهای طبیعی است. لیمو باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول خوب(HDL)، کاهش کلسترول بد (LDL) و بهبود گردش خون می گردد.

- رزماری: رزماری یک داروی طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این گیاه از آنجایی که مسوول بهبود گردش خون است، مزایای زیادی برای افراد مبتلا به آرتروسکلروز دارد.

- زردچوبه: به دلیل خواص ضد التهابی آن، به کاهش کلسترول یاری می نماید و سلامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد. بنابراین، از قلب محافظت و مفاصل را پاک می نماید.

- سیر: به دلیل خواص ضد انعقادی آن، برای بهبود گردش خون عالی است. با توجه به محتوای آلیسین آن، به کاهش فشار خونِ بالا یاری می نماید و عملکرد عروق خونی را بهبود می بخشد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 67

به "درمان تصلب شرائین با گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان تصلب شرائین با گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید