دانستنی هایی درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها

به گزارش بانو هما، در سال های اخیر، شاهد افزایش حساسیت های آلرژی بوده ایم. حساسیت غذایی در بچه ها نگران کننده و تشخیص آن مشکل است. حساسیت غذایی در بچه ها به مقدار ی بزرگ سالان شیوع دارد. اگر کودک شما بدون هیچ علت ظاهری، مضطرب به نظر می رسد یا نقاط نامشخصی از پوست او دچار خارش شده، شاید ناشی از حساسیت غذایی باشد.

دانستنی هایی درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها

دانستنی هایی درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها

ترجمه :اعظم عباسی

در سال های اخیر، شاهد افزایش حساسیت های آلرژی بوده ایم. حساسیت غذایی در بچه ها نگران کننده و تشخیص آن مشکل است. حساسیت غذایی در بچه ها به مقدار ی بزرگ سالان شیوع دارد. اگر کودک شما بدون هیچ دلیل ظاهری، مضطرب به نظر می رسد یا نقاط نامعینی از پوست او دچار خارش شده، شاید ناشی از حساسیت غذایی باشد.

حساسیت چیست؟

حساسیت ممکن است بر اثر عدم تحمل ماده ی ویژه ای به وسیله لمس، استنشاق، تزریق و یا جذب پدید آید. هنگامی که بدن ما به یک ماده واکنش نشان می دهد، امکان دارد این واکنش ها، تنفسی، احتقانی، آبریزش یا خارش بینی، چشمان اشک الوده، اسهال یا جوش های خارش دار در هر نقطه از بدن باشد.

آیا حساسیت من به کودکم منتقل می شود؟

اگر شما حساسیت دارید محتمل است کودک تان هم دچار شود. با این حال، ممکن است حساسیت غذایی یک سانی نداشته باشد و او به مواد مشابه حساسیت داشته باشد. به اسم مثال امکان دارد شما دچار تنگی نفس باشید در حالی که کودک تان مبتلا به تب یونجه باشد.

حساسیت غذایی کودک را چگونه تشخیص دهیم؟

گاهی ممکن است تشخیص حساسیت غذایی کودک مشکل باشد چنان چه فکر می کنید کودک شما حساسیت غذایی دارد، ممکن است حذف فرآورده های زیر از برنامه ی غذایی اش، به او یاری کند شیر و فرآورده های لبنی، تخم مرغ، آجیل، میوه و مرکبات.

همین که هر یک از گروه های مواد غذایی را از برنامه غذایی فرزندتان حذف کردید، می توانید به تدریج و یکی یکی آغاز به عرضه ی مجدد آن ها کنید.

چند روز قبل از آغاز یک گروه از مواد غذایی اضافی صبر کنید و تمام آن ها را با هم آغاز نکنید.

آیا حساسیت غذایی قابل پیش گیری است؟

تغذیه با شیر مادر تا شش ماه اول زندگی به منظور جلوگیری از بروز حساسیت به آن ها یاری می نماید سعی کنید از دادن مواد غذایی آماده را که حاوی مواد افزودنی و یا کنسروی و یا بسته بندی شده هستند، خودداری کنید.

حساسیت غذایی کودک چه وقت بیش تر اتفاق می افتد؟

حساسیت غذایی در بچه ها در هر زمان ممکن است پیش آید بسیاری از بچه ها به شیر گاو حساسیت دارند، محتمل است کودک شما هم به شیر، فرآورده های گندمی، صدف دار، آجیل یا مرکبات حساسیت داشته باشد.

نشانه های حساسیت غذایی کودک:

علامت حساسیت غذایی کودک ممکن است شامل:تورم، خارش لب، زبان، خس خس سینه و یا جوش های پوستی باشد.

امکان دارد بچه ها بعضی از مواد غذایی از گروه های خاص را تحمل نکنند.

احتمالا نشانه های حساسیت کودک به مواد غذایی عبارت اند از:اسهال، استفراغ، درد معده، قولنج یا باد معده است.

درمان حساسیت غذایی بچه ها:

برترین راه برای مداوای حساسیت کودک، خودداری نمودن از مصرف گروه خاصی از مواد غذایی است.

نوزاد شما ممکن است دچار واکنش های حساسیتی شود که مربوط به مواد غذایی نیست و ممکن است که به حیوانات خانگی، دود سیگار، بالش پر دار یا گرد و غبار مربوط باشد.

جای گزین های سلامت

نتایج نشان داد که کودک شما ممکن است دچار حساسیت غذایی شود و در این جا بعضی غذاها ی غیر حساسیت زا را به اسم برنامه ی غذایی به شما معرفی می کنیم.

انبه، سیب، انگور، چاودار، گل کلم، هویج، سیب زمینی شیرین، مرغ، ماهی آزاد.

اگر شما در مورد حساسیت بچه ها تان به مواد غذایی یا چیز دیگر تردید دارید، می توانید به یاری متخصص آن را معین کنید.

تشخیص حساسیت غذایی بچه ها معمولاً با کمی کار و تجربه امر نسبتاً آسانی است. هنگامی که شما دلیل را کشف کردید ساده ترین راه از بین بردن آن است.

منبع:نشریه پیغام زن، شماره 219.

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 113

به "دانستنی هایی درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید