هیولای اقیانوس در آب های قطب جنوب دیده شد ، فیلم

به گزارش بانو هما، سرپاور بزرگ، بزرگ ترین بی مهره روی زمین است اما تا به امروز در زیستگاه طبیعی خود دیده نشده است. گروه خصوصی کولوسل برای کاوش اقیانوس، احتمالاً توانسته است ماهی مرکب بزرگ الجثه نوجوانی را هنگام عبور از آب های جنوبگان به تصویر بکشد.

هیولای اقیانوس در آب های قطب جنوب دیده شد ، فیلم

تینا مزدکی: انسان ها تقریباً تمام زندگی خود را در خشکی می گذرانند، اما سیاره زمین ما از ابتدا دنیایی آبی بوده است. مطالعه این زیست بوم درحالی که بیش از 71 درصد از سطح زمین را آب پوشانده، سخت است و بسیاری از حیوانات اعماق اقیانوس همچنان رازی سربه مهر به جای مانده اند. یکی از مجذوب نماینده ترین این حیوانات، ماهی مرکب بزرگ الجثه یا سرپاور بزرگ (Mesonychoteuthis hamiltoni) است. زمانی که این موجود کاملاً رشد کند، طولی به مقدار یک اتوبوس دارد و وزن آن به حدود 500 کیلوگرم می رسد.

این سفالوپود بزرگ (Cephalopod:سرپایان) بزرگ ترین گونه بی مهرگان روی کره زمین است که تصور می گردد در اقیانوس جنوبی، اطراف جنوبگان زندگی می نماید، البته این جانور هرگز در زیستگاه طبیعی اش مشاهده نشده است. دانشمندان تنها زمانی توانسته اند این موجودات را آنالیز نمایند که به صورت اتفاقی به تور کشتی ها افتاده باشند. اکنون به نظر می رسد گروه بین المللی کولوسل دریکی از چهار سفر خود به جنوبگان از 2022 تا 2023؛ به طور تصادفی این غول آبزی را مشاهده نموده اند.

رهیافت مبتکرانه

این گروه با استفاده از رویکرد جدیدی برای تصویربرداری از اقیانوس، یک کشتی گردشگری قطبی را به نام Ocean Endeavor با دوربینی در اعماق دریا تجهیز کرد. خوشبختانه، گروه تحقیقاتی این فیلم را منتشر نموده است.

محققان در مقاله خود بیان نموده اند که جنوبگان، تغییرات سریع و پیچیده ای را تجربه می نماید و درک بهتر این تغییرات برای زیست بوم های اقیانوسی منطقه بسیار مهم است. هزینه ها و چالش های لجستیکی کشتی های تحقیقاتی علمی، توسعه دانش در خصوص این منطقه و اکتشاف حیاتی در آن را با مانع روبرو می نماید. بااین حال، صنعت گردشگری در قطب جنوب به سرعت در حال رشد است و همکاری بین شرکت های گردشگری و محققان دسترسی مهمی به این منطقه فراهم می نماید.

درحالی که یاری گرفتن از گردشگری برای اکتشاف دریایی، برد لجستیکی به شمار می رود، یافتن فیلم تأییدشده از ماهی مرکب بزرگ الجثه سخت است. البته کلیپ کوتاه اخیر نیز هنوز تأیید نشده (زمان 2:33 از فیلم بالا) و کارشناسان هنوز در حال آنالیز آن هستند؛ چراکه می تواند ماهی مرکب شیشه ای بالغ (Galiteuthis glacialis) یا شاید حتی گونه ای کاملاً ناشناخته را ثبت نموده باشد.

بااین حال، ازآنجایی که فیلم برداری از هرگونه ماهی مرکب در اقیانوس جنوبی به ندرت اتفاق می افتد، این فیلم پیروزی بزرگی برای زیست شناسان دریایی است که بدون توجه به محتویات آن، این حیوانات معروف ولی گریزان را مطالعه می نمایند.

دیگر جزئیات فیلم

محققی که در حال آنالیز فیلم است می گوید دو گونه شناخته شده از ماهی مرکب (از خانواده Cranchiidae) به نام سرپاور گلاسیالیس (Galiteuthis glacialis) و سرپاور بزرگ (Mesonychoteuthis hamiltoni) در جنوبگان دیده می شوند. ماهی مرکبی که در این فیلم مشاهده می گردد، می تواند به مراحل مختلف زندگی هر یک از این گونه ها تعلق داشته باشد. اگرچه هدف اعلام شده این گروه ثبت فیلم از ماهی مرکب بزرگ الجثه بالغ در محیط طبیعی زندگی اش است؛ این دوربین نزدیک به 80 گونه را فیلم برداری نموده است که بسیاری دیگر از بی مهرگان دریایی نیز در آن به چشم می خورند.

در حال حاضر، بزرگ ترین گونه بی مهرگان دنیا، یکی از بزرگ ترین اسرار دنیای حیوانات را تشکیل می دهد اما ازآنجایی که زیست شناسان دریایی با کشتی های گردشگری برای اکتشاف اقیانوس ها همکاری می نمایند، احتمالاً در آینده ای نه چندان دور بسیاری از سؤال های ما در خصوص این دنیا آبی به پاسخ خواهند رسید.

منبع: popularmechanics

54323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 خرداد 1403 بروزرسانی: 18 خرداد 1403 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 606

به "هیولای اقیانوس در آب های قطب جنوب دیده شد ، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیولای اقیانوس در آب های قطب جنوب دیده شد ، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید