10 شخصیت شرور انیمیشن های دیزنی که دست کم گرفته شده اند

به گزارش بانو هما، شروران انیمیشن های دیزنی در کنار هیولاهای ادبی کلاسیک، کایجو های غول پیکر و قاتلان فیلم های اسلشر، از محبوب ترین شخصیت های شیطانی در تمام دوران هستند.

10 شخصیت شرور انیمیشن های دیزنی که دست کم گرفته شده اند

شروران بدخلق دیزنی مانند پرنسس های خوش اخلاق و مقدس استودیو، به خودی خود، به نمادهای قابل تشخیصی، فراتر از فیلم هایی که خودشان از آن ها سرچشمه گرفته اند، تبدیل شده اند و جزو محبوب ترین شخصیت های دیزنی هستند. آن ها هزاران کالا و پارک موضوعی فراوری نموده اند و حتی در داستان های سینمایی خودشان مانند ملفیسنت در سال 2014 و کروئلا در سال 2021 حضور داشته اند.

چیزی که ما را به سمت این شخصیت های بد دیزنی می کشاند این است که آن ها واقعا شرور هستند و با خوشحالی و رضایت در اقدامات حیله گرانه خود و نبرد برای قدرت، غرق شده اند. آن ها می توانند مانند اورسولا و دکتر فاسیلیه به طرز خارق العاده ای خوش ظاهر و خو ش صحبت باشند یا مانند مادر گوتر و فرولو، دو چهره شیطانی باشند. شروران دیزنی در طول تاریخ سینما، از نامادری های شرور گرفته تا شیاطین ماورایی، در یک سطح خاص قرار دارند.

بهتر است کمی عمیق تر به پادشاهی زیرزمینی جادو بپردازیم و بعضی از کم تر دیده شده ترین شروران دیزنی را آنالیز کنیم. این شرورها شاید فیلم های اختصاصی پرفروش خود را نداشته باشند تا جنبه داستانی خودشان در آن ها بیان شود اما به همان میزان برترین شروران، بی رحم هستند.

10. هاپر - زندگی یک حشره (A Bugs Life)

  • کارگردانان: جان لسستر، اندرو استانتون
  • صداپیشگان: دیو فولی، هایدن پنتیر، کوین اسپیسی
  • تاریخ انتشار: 1998
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

زندگی یک حشره، دومین فیلم بلند پیکسار، یک حماسه حشره وار است که تا حدی از هفت سامورایی آکیرا کوروساوا الهام گرفته شده است و یک کلونی از مورچه های آسیب پذیر را که به یک قهرمان احتیاج دارند در مقابل انبوه ملخ های مرتد قرار می دهد. این فیلم بعلاوه از افسانه مورچه و ملخ ریشه می گیرد که در آن، ملخ تنبل نمی تواند غذای کافی برای زمستان ذخیره کند، در حالی که مورچه ها با سخت کوشی زندگی می نمایند تا فصل دیگری را ببینند.

در طرف دیگر، در زندگی یک حشره، ملخ بی خیال این افسانه، هاپر (کوین اسپیسی) از بهره وری کولونی استفاده می نماید و مورچه ها را مجبور می نماید برای او و گروهش غذا جمع نمایند. هاپر خودش به عنوان یک شرور فعال، کارهای شیطانی بسیار کمی انجام می دهد اما به هر حال، دست های خود را به اعمال شرورانه آغشته می نماید. او مانند یک رئیس باند، از ارعاب و ترساندن برای به دست آوردن آن چه می خواهد استفاده می نماید، دستورات را فریاد می زند و با زور بر دیگران مسلط می شود تا کولونی مورچه ها و گروهش را تحت فرمان خود نگه دارد.

9. آلامدا اسلیم - خانه ای در مزرعه (Home on the Range)

  • کارگردانان: ویل فین، جان سندفورد
  • صداپیشگان: جنیفر تیلی، جودی دنچ، روزین بار
  • تاریخ انتشار: 2004
  • امتیاز راتن تومیتوز: 53 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.4 از 10

اگر چیزی وجود داشته باشد که از انیمیشن ناکام دیزنی به نام خانه ای در مزرعه در خاطرتان مانده باشد، آن چیز قطعا آلامدا اسلیم است که مطمئنا یکی از احمق ترین شروران دیزنی تا به امروز است. اسلیم با صداپیشگی رندی کوید، یک سارق دام پولکی است که میخواهد با سرقت دام های کشاورزان و خریدن زمین های کشاورزی بی ارزش آن ها، مالکیت و کنترل کل زمین های کشاورزی قلمرو غربی را در اختیار بگیرد. او به روشی احمقانه صدها گاو را تحت کنترل خود درمی آورد. او به فرمان و دستورات ناخوشایند اتکا نمی نماید، فریاد نمی زند و یا حتی انرژی زیادی به خرج نمی دهد.

او مانند فلوت زن هملین، گاوهای تحت کنترل خود را به وسیله یودلینگی به سبک کانتری، هیپنوتیزم می نماید و در نتیجه، یک سکانس موسیقی رنگارنگ سرگیجه آور با آکاپلایی از آهنگ های نمایشی به وجود می آید. شخصیت های مثبت بیشتر فیلم های دیزنی در حال آواز خواندن نشان داده می شوند اما در بین شروران، این آلامدا اسلیم است که بیش از هر شرور دیگری در دیزنی به موهبت و توانایی موسیقیایی خود می بالد.

8. راتیگان - کارآگاه موش بزرگ (The Great Mouse Detective)

  • کارگردانان: ران کلمنتس، جان ماسکر، دیوید میشنر
  • صداپیشگان: وینسنت پرایس، بری اینگهام، وال بتین
  • تاریخ انتشار: 1986
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

همه به یک تفریح احتیاج دارند و پروفسور راتیگان نیز به شکلی بسیار بد خود را سرگرم می نماید. راتیگان در کارآگاه موش بزرگ، با صداپیشگی وینسنت پرایس، بر سر صندلی و تاج و تخت پادشاهی و ریاست بر همه موش ها رقابت می نماید اما این کار را صرفا به این علت انجام می دهد که دوست دارد و از انجام آن لذت زیادی می برد. او کار خود را به عنوان بزرگ ترین جنایتکار و مغز متفکر لندن و در قالب یک دشمنی بزرگ با بسیل (بری اینگهام) شروع می نماید تا ثابت کند که چیزی فراتر از یک موش فاضلاب است. راتیگان مثل کاپیتان هوک در پیتر پن، قبل از هر چیز، خود را یک جنتلمن می داند و حتی زمانی هم که همه چیز بر وفق مراد او پیش نمی رود، خود را فردی ظریف و آرام نشان می دهد اما در سرانجام، ماهیت هیولایی او آشکار می شود و این شرور کاملا تسلیم ذات وحشی و حیوانی خود می شود.

7. ماسترو فورت - دیو و دلبر: کریسمس طلسم شده (Beauty and the Beast: The Enchanted Christmas)

  • کارگردان: اندی نایت
  • صداپیشگان: تیم کری، جری اوربچ، رابی بنسون
  • تاریخ انتشار: 1993
  • امتیاز راتن تومیتوز: 13 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6 از 10

دیو و دلبر: کریسمس طلسم شده دنباله ای غیرضروری برای دیو و دلبر 1 بود که به صورت مستقیم و در قالب ویدیو منتشر شد. این انیمیشن، داستان کریسمسی را روایت می نماید که این زوج با هم در طول پرش زمانی در فیلم اصلی دیو و دلبر در قلعه گذراندند. فیلم علاوه بر روایت زائد خود، تعداد زیادی شخصیت تازه را معرفی می نماید که در هیچ کجای فیلم اصلی وجود نداشتند که برترین آن ها موجود شیطانی، ماسترو فورت (تیم کری) است. فورت با انگیزه های شوم خود و به لطف اجرای منحصربه فرد این شخصیت شرور به وسیله کری، نقطه قوت نجات بخش فیلم است و قلعه مسحور و نفرین شده هیولایی آن را به فضایی تاریک و سرد تبدیل می نماید. فورت بر خلاف بقیه اهالی قلعه، بدن تازه خود را ترجیح می دهد.

او زمانی نوازنده مقیم قلعه بود و اکنون نیز روح آزار دیده دیو را با لحن مالیخولیایی خود، بیشتر آزار می دهد. او سعی دارد تا دیو (رابی بنسون) را از عاشق شدن و شکستن طلسم، دور نگه دارد تا بتواند برای همواره به عنوان تنها معتمد و عامل تفریح موسیقیایی او باقی بماند. فورت به واسطه اجرای اپرایی تیم کری و کارها و جلوه های گرافیکی و کامپیوتری وهم آور اواخر دهه 90 میلادی، دومین ساکن وحشتناک قلعه محسوب می شود.

6. سابور - تارزان (Tarzan)

  • کارگردانان: کوین لیما، کریس باک
  • صداپیشگان: تونی گلدوین، ماینی درایور، برایان بلسد
  • تاریخ انتشار: 1999
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

در فیلم های حیوان محور دیزنی، تهدیدات ضدقهرمانانه معمولا از حضور انسان ناشی می شوند، چرا که آن ها نظم طبیعی محیط زیست را برهم می زنند. در قلمرو خود حیوانات نیز به یاد شرورانی مانند اسکار در شیرشاه یا شیرخان در کتاب جنگل می افتیم. این شروران صرف نظر از نوع خود، انگیزه های انسانی خاص و مشخصی مانند طمع داشتند و آن را به وسیله کلمات و اعمال حساب شده خود بیان می کردند. در تارزان، ما یک شرور سنتی مانند کلیتون (برایان بلسد) داریم اما تهدید اولیه فیلم، یک پلنگ وحشی به نام سابور بود.

در فیلمی با میمون های ناطق و فیل هایی که با احساسات انسانی اغراق آمیز رفتار می نمایند، سابور حتی یک کلمه دیالوگ هم به زبان نمی آورد و تنها شخصیت حیوانی فیلم است که مانند یک جانور واقعی رفتار می نماید و تنها یک فکر در سرش وجود دارد: کشتن. او درست در همان پنج دقیقه اول فیلم، به قتل والدین انسان تارزان نوزاد و یک بچه گوریل محکوم می شود. حضور سابور به تنهایی بلافاصله به مخاطب نشان می دهد که نیروهای موجود در طبیعت جنگل چقدر خطرناک هستند.

5. دیمونا - گارگویل ها (Gargoyles)

  • خالق: اد آزنر
  • صداپیشگان: کیت دیوید، سالی ریچاردسون، جاناتان فریک
  • تاریخ انتشار: 1994
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.1 از 10

ما نمی دانیم که چرا دیزنی هنوز گارگویل ها (1994) را در عصر تازه بازسازی ننموده است اما به هر حال، این انیمیشن نسخه اصلی دیزنی در پاسخ به دیگر انیمیشن های کمیک دهه 90 میلادی مانند مردان ایکس و سری انیمیشن بتمن ساخته شد و یک اکشن نئو نوآر فانتزی با خطوط داستانی دراماتیک، ریشه های گوتیک و شخصیت های کاملا برجسته بود. اگرچه این سریال عمدتا اپیزودیک بود و مجموعه ای از شرورهای مختلف می آمدند و می رفتند اما ضدقهرمان اصلی سریال، دیمونا، یک انتقام جو با صداپیشگی مارینا سیرتیس بود.

دیمونا که از رفتار انسان با گونه خود در طی هزار سال گذشته، ناراضی و ناراحت بود، بخش اعظم سریال را به هر قیمتی صرف جنگی انفرادی برای نابود کردن نسل بشر می نماید و این در حالی است که دشمنان اصلی او، خود گارگویل ها هستند. چیزی که او را به یک شرور مجذوب نماینده و تراژیک تبدیل می نماید این است که چندین قرن کوشش او برای انتقام از اتفاقاتی که برای هم نوعانش اتفاق افتاده است، وی را به دشمن متحدان سابقش تبدیل می نماید. او به هیچ کس اعتماد ندارد و اغلب عامل درد و رنج خود است و همواره ظلم و ستم انسان ها را به گردن خود و اشتباهاتش می اندازد.

4. چاکلز، خوک احمق - دیو بربر (Dave the Barbarian)

  • خالق: داگ لنگدیل
  • صداپیشگان: دنی کوکسی، استل هریس، اریکا لاترل
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز راتن تومیتوز: 75 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 7 از 10

مدت ها قبل از این که بیل سیفر در آبشار جاذبه و دکتر دوفنشمیرتز در فینیاس و فرب به تبهکاران مورد علاقه هواداران کانال دیزنی تبدیل شوند، یک ارباب شیطانی تاریک و پیچیده وجود داشت که دارای قدرت های عرفانی بود، انبوهی از مینیون ها را فرماندهی می کرد و از همه وحشتناک تر، شخصیتی ستایش برانگیز و دوست داشتنی داشت. دیو بربر در سال 2004 که به نوعی هنوز در دیزنی پلاس موجود نیست، یک کمدی فانتزی است که داستان یک خانواده سلطنتی از جنگجویان بربر را دنبال می نماید که برای محافظت از پادشاهی اودروگوث در برابر هیولاها، جادوگران و کارمندان فروشگاه های بزرگ می جنگند.

فرمانروای تاریکی، چاکلز به عنوان یک خوک احمق با صداپیشگی پل راگ، دشمن اصلی مجموعه و یک شخصیت شرور به سبک کارتون های کلاسیک است. او دائما نقشه می کشد تا قدرت را به دست گرفته و دشمنان وحشی خود را با طرح نقشه های پوچی مانند حمله با لژیونی از مردان چوب شوری، درج پیغام های ناخودآگاه در موسیقی عامه پسند و حتی ربودن راوی نمایش، از بین ببرد. او در نگاه اول بامزه به نظر می رسد اما در قد و قامت و ذات خوکی او، یک غول تشنه قدرت نهفته است که شخصیتی جالب دارد و تماشاگران را به خوبی می خنداند.

3. دکتر کارور - خانواده پراد (The Proud Family Movie)

  • کارگردان: بروس اسمیت
  • صداپیشگان: کایلا پرت، تامی دیویدسون، پاولا پارکر
  • تاریخ انتشار: 2005
  • امتیاز راتن تومیتوز: 64 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.5 از 10

جورج واشنگتن کارور در طول فعالیت علمی خود، صدها روش استفاده از بادام زمینی معمولی را توسعه داد. نوادگان او در فیلم خانواده پراد، به تحقیقات خود در جزیره ای دورافتاده ادامه می دهند تا ثابت نمایند که این آجیل قادر به انجام شگفتی های ژنتیکی دیگری است. آزمایشات دکتر کارور تازه (آرسنیو هال) منجر به ایجاد یک کلون شیطانی می شود که تمایل به تسلط بر دنیا دارد.

او هر کاری را که یک شرور بزرگ دیزنی باید انجام دهد، انجام می دهد. آواز می خواند، می رقصد، می خندد اما چیزی که وی را به یاد ماندنی می نماید، بیهودگی مطلق پیشینه و انگیزه هایش است. او یک فرد حساس به حبوبات است که ارتشی از جنگجویان بادام زمینی را که از نظر ژنتیکی تغییر نموده اند، جمع آوری می نماید تا به پادشاه دنیا تبدیل شود و ثابت کند که بادام زمینی نژاد برتر است.

2. کلانتر ناتینگهام - رابین هود (Robin Hood)

  • کارگردان: ولفگانگ رایترمن
  • صداپیشگان: فیل هریس، برایان ردفورد، پیتر اوستینوف
  • تاریخ انتشار: 1973
  • امتیاز راتن تومیتوز: 54 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

انیمیشن رابین هود دیزنی، این قهرمان کلاسیک را به برترین شکلی که انیمیشن های دیزنی در دهه 70 میلادی می توانستند، به شکلی مجذوب نماینده و با شخصیت های حیوانی انسان نما زنده کرد. قهرمان فیلم از ثروتمندان سارقی می کرد تا به فقرا بدهد اما کلانتر مثلا محترم ناتینگهام (پت باترام) به عنوان مجری تاج و تخت عمل می کرد و مالیات فقرا را برای تغذیه شاهزاده جان (پیتر اوستینوف) غارت می نمود.

کلانتر فقط به عنوان یک شرور ثانویه، از دستورات شاهزاده پیروی می کرد و از کار خود، یعنی حفظ آرامش و جمع آوری مالیات، لذت می برد و حتی تا آن جا پیش رفت که از جعبه اهدایی کلیسا و جام یک مرد نابینا نیز پول برداشت. این انیمیشن بعلاوه نشان می دهد که او کاملا فریبکار است و در خیابان آواز می خواند و به روستاییان یادآوری می نماید که هر ذره از مالیات آن ها به نفع خودشان خرج خواهد شد.

1. زیرا - شیرشاه 2: پادشاهی سیمبا (The Lion King II: Simbas Pride)

  • کارگردان: دارل رونی
  • صداپیشگان: متیو بوردریک، نو کمبل، جیسون مارسدن
  • تاریخ انتشار: 1998
  • امتیاز راتن تومیتوز: 62 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10

شیر شاه اصلی این پیغام را دربر داشت که اشتباهات گذشته را پشت سر بگذاریم و از آن ها درس بگیریم تا آینده ای بهتر بسازیم. در دنباله ویدیویی شیر شاه 2: پادشاهی سیمبا، این درس ها به گوش های ناشنوا و قلب غمگین زیرا (سوزان پلشت) نفوذ نمی نمایند. زیرا و همراهانش، فرقه ای از شیرها هستند که از حکومت اسکار پیروی می کردند و قبل از این که سیمبا (متیو برودریک) صندلی واقعی و تاج و تخت خود را بازپس بگیرد، اسکار را پادشاه واقعی می دانستند.

با مرگ اسکار و پادشاهی سیمبا، خانواده زیرا اکنون بیگانگانی محسوب می شوند که مجبورند در حاشیه قلمرو سیمبا و با آب و غذای کم تری زندگی نمایند. او با پرورش دادن کوچک ترین پسرش، کوو (جیسون مارسدن) نقشه ای مادام العمر برای انتقام می کشد تا غاصب تاج و تخت شود و بتواند با ایستادن بر روی جسد سیمبا، بر قلمرو وی حکومت کند. زیرا در میان مادرسالاران شرور دیزنی، بی رحم ترین است و بذر انتقام را در توله های جوان خود می کارد تا مطابق با خواسته های او رشد نمایند.

زیرا در یک صحنه حذف شده از اوج فیلم و زمانی که به او فرصت رستگاری و نجات از مرگ حتمی داده می شود، تصمیم می گیرد از صخره و در تندباد به پایین سقوط کند و ترجیح می دهد به جای این که یاد بگیرد ببخشد و فراموش کند، جان خود را از دست بدهد. گذشته زیرا نشان دهنده تاریکی و خشمی است که با غم و اندوه فقدان یکی از عزیزان به وجود می آید و سیمبا در فیلم اصلی توانست بر آن غلبه کند.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 175

به "10 شخصیت شرور انیمیشن های دیزنی که دست کم گرفته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شخصیت شرور انیمیشن های دیزنی که دست کم گرفته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید