هجوم سنگ های غریبه به مامن ارواح سنگی

به گزارش بانو هما، در حالی که ارواح سنگی وردیج در نزدیکی تهران هنوز به ثبت ملی نرسیده است، تکه های سنگ کنار جاده احتمال ساخت و ساز تازه در اطراف این کوه را می دهد.

هجوم سنگ های غریبه به مامن ارواح سنگی

مشخص نیست این سنگ ها برای اجرای پروژه ای خاص در کنار کوه های شگفت انگیز روستای زیبای وردیج ریخته شده یا قرار است دیوارکشی خاصی انجام شود یا هدف اضافه کردن سکو برای پهن کردن فرش و بساط قلیان است.

یکی از نقاط دیدنی تهران، کن و سولقان است و روستای وردیج در غرب دره کن است که روبه روی آن در کمرکش کوه فرمانروایان سنگی واقع شده است.

خلل و فرج طبیعی و هوازدگی در سرما و گرما از دل سنگ های این کوه ها آثار طبیعی را به وجود آورده که مردم به آنها ارواح سنگی یا آدمک جنیان می گویند.

نکته نگران کننده این که کوه های وردیج ظاهرا به حال خود رها شده اند، همچون بافت تاریخی روستا که آماج ساخت و ساز قرار گرفته است.

سال 98 محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی وقت استان تهران قول ثبت ملی کوه های زیبا و عجیب این روستا را به نام اثر طبیعی ملی داد امری که تا به امروز محقق نشده است.

حال باید پرسید اکنون مسؤول این کوه ها میراث فرهنگی است که از سال 98 قول ثبت طبیعی این اثر را داده یا بخش گردشگری استان تهران (به دلیل تعداد زیاد گردشگر و بازدیدکننده) یا دهیاری، فرمانداری، راهداری و حتی منابع طبیعی و شاید همه با هم، چراکه هیچ بخشی در این میان پاسخگو نیست.

اکنون دست کم 10برج وسط بافت روستا دیده می شود و این پرسش را پیش آورده مگر این روستا طرح هادی ندارد؟ با چنین برج هایی خودرو چگونه در کوچه های تنگ و باریک عبور خواهد کرد؟ فاضلاب این حجم از ساخت و ساز و جمعیت آن کجا دفن می شود و آب آشامیدنی در دراز مدت چگونه تامین خواهد شد؟ در غرب تهران از بزرگراه خرازی که راه خروجی جاده وردیج - واریش است باید فقط هشت کیلومتر رانندگی کرد تا به وردیج و این ارواح سنگی رسید که روبه روی آنها روستا و باغ های متعدد با چشم اندازی دلنواز دیده می شود.

در پیچ پایین تر این کوه ها بساط قلیان سرا دیده می شود و هیچ ضرورتی به احداث سازه نو آن هم درست جلوی کوه ها نیست.

از سویی گردشگران زیادی از این مجموعه طبیعی و روستا بازدید می کنند و به نظر می رسد هنوز هیچ طرح گردشگری و سرویس دهی خاصی برای گردشگران وجود ندارد، درحالی که این روستا قابلیت تبدیل شدن به روستای نمونه گردشگری و ایجاد بومگردی و تولید محصولات بومی را با توجه به حجم گردشگران دارد.

سعید فتوحی - ایران / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 28

به "هجوم سنگ های غریبه به مامن ارواح سنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم سنگ های غریبه به مامن ارواح سنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید