نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد رشته های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم

به گزارش بانو هما، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد رشته های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم.

نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد رشته های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم

مریم جلالی در شورای فنی صنایع دستی با رویکرد معاصرسازی که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، گفت: نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد و سیر رشته های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم.

وی گفت: اگر سیر صنایع دستی را در حوزه ای متوقف و نامگذاری رشته ها را با توجه به هویت و معاصرسازی محدود کنیم، از تسهیلگری عقب می مانیم. باید بدانیم که هنر با خلاقیت و معاصرسازی زنده است.

جلالی با بیان این که 400 رشته صنایع دستی در دنیا ثبت شده، اضافه کرد: ما هیچ محدودیتی نداریم. لذا باید افزایش رشته های صنایع دستی از حوزه ای کلیشه ای خارج گردد و در یک شورای فنی متشکل از کارشناسان، متخصصان و مسئولان با در نظر گرفتن نظرات عامه، تخصصی و آکادمیک و با رویکرد حفظ اصالت و هویت، افزایش رشته ها را داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه باید بتوانیم با ادله و زیربنای کارشناسی دلایل قانع کننده ای برای افزایش رشته ها داشته باشیم، گفت: مرزگذاری برای هنر و نگاه تصدی گرایانه آن اشتباه است. لذا باید دقت کنیم که نگاه هرمی از بالا به پایین به هنر منجر به محدودیت می گردد.

وی با تاکید بر اینکه این شورا قرار است مانند ساختار همه شوراهای مشابه تصمیم گیری را براساس بحث کارشناسی به همراه داشته باشد، اضافه کرد: شوراها وظیفه شفاف سازی و رویش سازی ذی نفعان را برعهده دارند. به همین منظور امیدوارم که شورای فنی بتواند این چنین اقدام کند و در عین این که در این شورا قرار است به اصالت ها پایبند باشیم باید بتوانیم نگاهی رو به جلو داشته و نگرانی را برطرف کنیم.

جلالی با تاکید بر اینکه امروز علاوه بر افزایش رشته ها بعضی از تعاریف نو هنوز دارای دستورالعمل و تعریف مشخصی نیستند، گفت: به عنوان مثال تعریفی برای تم پارک نداریم و لذا برای این حوزه نمی توانیم تسهیلات و حمایتی را نیز در نظر داشته باشیم. در نظر داریم که دستورالعمل ها را به گونه ای رقم بزنیم که بین ایده های سرمایه گذاران با حمایت ها و تسهیلات و آمار و ارقام تناسب کاربردی و مثمر ثمر وجود داشته باشد.

این شورا در امسال برای نخستین بار با رویکرد نو به ریاست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و با حضور معاون و مدیر کل های دفتر حمایت از فراوری، بازاریابی و آموزش، مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی، کارشناسان حوزه تخصصی معاونت و اساتید مدعو دانشگاهی و ذی نفعان آگاه تشکیل و برگزار گردید.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آبان 1402 بروزرسانی: 22 آبان 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 595

به "نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد رشته های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد رشته های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید