نخستین فرودگاه تهران موزه می گردد

به گزارش بانو هما، انتظارها برای تبدیل اولین فرودگاه تهران به موزه پرواز سرانجام رسید و طرح ساختن موزه وارد فاز عملیاتی شد.

نخستین فرودگاه تهران موزه می گردد

به گزارش خبرنگاران، فرودگاه قلعه مرغی در تاریخ 12 آذر 1375 با شماره ثبت 1788 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مالکیت این فرودگاه در اواخر سال 1389 پس از توافقات و مذاکره های بسیار، از نیروی هوایی به شهرداری تهران منتقل شد.

مدتی بعد از تغییر کاربری فرودگاه قلعه مرغی و تبدیل آن به بوستان ولایت، بحث تبدیل محل آشیانه های سابق فرودگاه که نمادی از سیر تاریخ صدساله پرواز و هوانوردی در ایران هستند به موزه پرواز مطرح شد، اما این ایده به اجرا درنیامد و اقدامی در این زمینه صورت نگرفت تا اینکه چندی پیش طی بازدید وحیدرضا انارکی محمدی، مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، از آشیانه های پرواز که با حضور شهردار و مدیران منطقه 19 همراه بود، خبر ساخت موزه پرواز در بوستان بزرگ ولایت مطرح شد.

وحیدرضا انارکی محمدی ضمن بازدید از آشیانه های تاریخی پرواز در این بوستان به سابقه پرواز هواپیماها در فرودگاه قلعه مرغی اشاره می نماید و می گوید: برخی از تأسیسات آن دوران مانند آشیانه های هواپیما، سوله و برج دیده بانی هنوز هم در اراضی این فرودگاه که اکنون در مجاورت شهربانوی بانوان بوستان بزرگ ولایت است باقی مانده. آشیانه های پرواز طبق طراحی انجام شده به وسیله مهندسان مشاور، قرار است به موزه ای برای معرفی سیر تاریخی پرواز و هوانوردی در ایران تبدیل شوند و بعلاوه هواپیمای نظامی، هلی کوپترها و ابنیه و ادوات پرواز از پادگان دوشان تپه یا موزه هواپیمایی ایران هم به این مکان انتقال داده می شوند.

آنطور که تورج فرهادی شهردار منطقه 19 هم می گوید: مجموع ساختمان های قدیمی، سوله ها و آشیانه های هواپیما حدود 7هزار متر مربع مساحت دارد و فضای پیرامونی، اعم از معابر و فضای سبز، هم نزدیک به 8 هزار مترمربع است. آشیانه هایی که به شکل سوله ساخته شده بودند و هواپیماهای قدیمی در آنها نگهداری می شدند قدیمی ترین و با ارزش ترین ساختمان ها هستند و در ساختن سقف برخی از آنها از تیرهای چوبی استفاده شده است. در آشیانه های جدیدتر تیرهای فلزی به کار خواهد رفت. این سوله ها در صورت بازسازی برای تبدیل به موزه قابل استفاده هستند.

فرهادی ادامه می دهد: با هدف سرعت بخشیدن به اجرای این طرح 3 سوله به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داده شده تا پیمانکار این سازمان سوله و محوطه آن را تجهیز کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 494

به "نخستین فرودگاه تهران موزه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین فرودگاه تهران موزه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید