لزوم مدیریت منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه

به گزارش بانو هما، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با ساماندهی منابع و مصارف آب می توان در کنار دیگر اقدامات مشکل احیای دریاچه ارومیه را حل کرد.

لزوم مدیریت منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه

آقای سلاجقه امروز در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه را برای جلوگیری از خشکی دریاچه ضروری خواند و گفت: گرچه تغییراقلیم شاید عامل مهم کاهش آب دریاچه ارومیه شده است، اما دخالت عوامل انسانی از جمله کشت محصول پرآب بر و حفر چاه های غیرمجاز می تواند مهمترین دلیل خشکی دریاچه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان های جهاد کشاورزی استان های حوضه دریاچه ارومیه باید تکالیف خود را در زمینه کشت های جایگزین و کشت های کم آب بر و رهاسازی به موقع آب انجام دهند و وزارت نیرو هم باید حقابه را به جای مسیررودخانه ها بر سر تالاب تحویل دهد.

وی همچنین به رویکرد تازه دولت برای حمایت از طرح های صنعتی و معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: آیین نامه تسهیل فرایند ها و ضوابط استقرار واحد های صنعتی تدوین شده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که با اجرایی شدن آن بخش اعظمی از مسائل صدور مجوز ها مرتفع خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی هم در این دیدار با بیان برخی از مسائل زیست محیطی و موانع موجود بر سر راه صنعتگران و معدن کاران گفت: استان آذربایجان شرقی با بیش از 8 و نیم میلیون تن ذخایر معدنی با مسائل عدیده صدور مجوز روبرو است که لازم است با لحاظ ضرورت های زیست محیطی در این خصوص گره گشایی شود.

آقای خرم افزود: در حال حاضر بیش از 650 معدن در استان وجود دارد که متاسفانه 50 درصد آن غیرفعال است که با توجه به اشتغال بالا و ارزش اضافه کرده مناسب این صنعت نیازمند توجه جدی است.

وی درخصوص احیای دریاچه ارومیه نیز اعلام نمود: گرچه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای جلوگیری از کاهش آب این دریاچه انجام گرفته اما لازم است بیش از پیش متولیان امر اهتمام کنند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: برای تکمیل طرح های شبکه فاضلاب شهر های حاشیه دریاچه ارومیه حدود 450 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در صورت تخصیص و اجرایی شدن این طرح ها، پساب فاضلاب ها به این دریاچه رهاسازی خواهد شد.

خبرنگاران آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 445

به "لزوم مدیریت منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم مدیریت منابع آبی در حوضه دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید