علت ها، نشانه ها و روش های درمانی حساسیت به سیر

به گزارش بانو هما، آلرژی به سیر می تواند باعث تحریک جوش های پوستی خارش دار و حتی بروز مسائل گوارشی مانند ناراحتی شکم، سوء هاضمه و اسهال شود. آلینین لیاز پروتئین موجود در سیر است که مرتبط با شروع واکنش آلرژیک می باشد. این مقاله اطلاعاتی درباره علائم و علل این واکنش آلرژیک ارائه می دهد.

علت ها، نشانه ها و روش های درمانی حساسیت به سیر
سیر یکی از اعضای خانواده پیاز می باشد. بنابراین، افرادی که به سیر حساسیت دارند، به احتمال زیاد به دیگر اعضای خانواده پیاز مانند پیاز، مارچوبه، موسیر، پیازچه و تره فرنگی هم حساسیت دارند.

در صورتی که به سیر آلرژی دارد، این بدین معنی است که بدن شما علاقه ای به سیر ندارد. بنابراین، هنگامی که سیر مصرف می کنید، سیستم ایمنی شما واکنش های غیر طبیعی را ایجاد کرده و شروع به انجام واکنش آلرژیک به این ماده غذایی می کند. به طور کلی، علائم آلرژی بعد از خوردن سیر خام رخ می دهد. اگر چه سیر به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کند و ویژگی های ضد التهابی نشان می دهد، اما این گیاه می تواند برای افرادی که به آن آلرژی دارند، مضر باشد. علائم آلرژی به سیر معمولاً بلافاصله بعد از مصرف آن رخ داده و ممکن است برای چند ساعت تا حتی چند روز، بسته به میزان سیر مصرفی ادامه یابد.

علل بروز آلرژی به سیر

همان طور که می دانیم، آلرژی هنگامی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه ماده ای را به عنوان یک ماده زیان آور برای سلامتی بدن تشخیص می دهد، بروز می کند. این اشتباه در شناسایی مواد منجر به بروز واکنش های ایمنی و انتشار آنتی بادی به نام ایمنوگلوبین E درون جریان خون به منظور مقابله با مواد مضر یا همان آلرژن ها می شود. آنتی بادی های ایمنوگلوبین E به طور مستقیم از سلول های ماستوسیت به منظور ترشح هیستامین آزاد می شوند. با توجه به ارزش دارویی بالای سیر، افرادی که به این ماده غذایی آلرژی دارند، باید گیاهان دارویی دیگری را جایگزین سیر در رژیم غذایی خود کنند. این هیستامین ها باعث بروز واکنش های آلرژیک می شوند. این آلرژی به سیر به دلیل وجود ماده ای به نام آلین لیاز است که یک پروتئن خاص است که در این گیاه دارویی وجود دارد. آلین لیاز که دارای پتانسیل آلرژی زایی می باشد، باعث انتشار هیستامین هایی می شود که مسئول طیف وسیعی از علائم آلرژیک می باشند.

علائم آلرژی به سیر

انتشار هیستامین بعد از مواجهه با ترکیبات آلرژیک سیر باعث بروز طیف وسیعی از علائم می شود که برخی از این علائم در این جا مورد بحث قرار می گیرند.
علائم آلرژی بینی
مواجهه با پودر سیر می تواند منجر به تولید بیش از حد موکوس در حفرات بینی در افرادی که به این گیاه آلرژی دارند، شود. هنگامی که مقادیر بیشتر از حد نرمال مخاط تولید شد، منجر به آبریزش بینی می شود. به غیر از آبریزش بینی، ممکن است خارش چشم همراه با خروج اشک از چشم هم مشاهده شود.

علاوه بر آبریزش بینی، ممکن است فرد اختلالاتی مانند گرفتگی بینی را هم تجربه کند که این موضوع نشان می دهد که سینوس ها ملتهب شده و موکوس مسدود شده است.

افراد حساس به سیر ممکن است از عطسه مداوم بلافاصله بعد از مواجهه با آلرژن هم رنج ببرند.

هنگامی که فرد از چکیدن مزمن خلط از ته بینی به داخل حلق رنج می برد، به معنی این است که موکوس از پشت بینی عبور کرده و به درون گلو وارد شده است که این موضوع اغلب باعث ایجاد سرفه های مداوم و گلو درد می شود.

علائم گوارشی
در صورتی که فرد به سیر حساس باشد ممکن است دچار معده درد هم شود. بعد از مصرف سیر یا غذاهای حاوی سیر، ممکن است احساس ناراحتی معده هم تجربه شود. مشاهده شده که دیر هضمی بعد از خوردن سیر یکی از اختلالات رایج در افراد مبتلا به آلرژی سیر می باشد. به همین ترتیب، فردی که در شام خود غذای حاوی سیر مصرف می کند، به احتمال زیاد در طول شب علائمی مانند تهوع، استفراغ، درد شکم و نفخ را تجربه می کند. آلرژی به سیر می تواند با حرکات طبیعی روده هم تداخل داشته و باعث اسهال شود.
واکنش آلرژیک پوستی
بثورات پوستی ممکن است بعد از خوردن سیر توسعه یابد. این علائم می تواند هنگامی که آلرژن در تماس با پوست قرار می گیرد، رخ دهد. بثورات پوستی خارش دار و قرمز رنگ بر روی نواحی خاصی از بدن و به ویژه پاها، دست ها و صورت مشاهده می شود. آلرژی همچنین می تواند باعث شیوع کهیر شود که از طریق تورم و جوش های قرمز رنگ بر روی پوست مشخص می شود.
مسائل تنفسی
این حساسیت یک نوع واکنش آلرژیک کشنده است که می تواند منجر به بروز مسائل خطرناک تنفسی شود. این واکنش اغلب به عنوان آنافیلاکسی شرح داده شده که یک واکنش آلرژیک شدید است که باعث کوتاه شدن تنفس به دلیل تورم ناگهانی گلو می شود. تورم ممکن است بر روی لب ها، زبان و اطراف صورت هم قابل مشاهده باشد. یکی از کارهایی که به منظور اجتناب از آلرژی به سیر صورت می گیرد، اجتناب از مصرف سیر است و این کار به رهایی از بروز واکنش های آلرژیک کمک می کند.

گزینه های درمانی

بهترین گزینه به منظور درمان آلرژی، اجتناب از مواجهه با آلرژن می باشد. در مورد سیر، لازم است که کسانی که به این گیاه آلرژی دارند، آن را ار رژیم غذایی خود حذف کنند. تهیه غذاهای عاری از سیر تضمین می کند که واکنش آلرژیک که باعث ایجاد علائم ناخوشایند در فرد می شود، هرگز بروز نخواهد کرد. غذاهای بسته بندی شده مانند سوپ، سس ها و حتی غذاهای منجمد شده حاوی سیر می باشند. بنابراین، قبل از خرید هر یک از این مواد غذایی، باید به دقت برچسپ های موجود بر روی این غذاها به منظور درک ترکیبات تشکیل دهنده موجود در آن ها مطالعه شود.

با توجه به ارزش دارویی بالای سیر، افرادی که به این ماده غذایی آلرژی دارند، باید گیاهان دارویی دیگری را جایگزین سیر در رژیم غذایی خود کنند. تحت چنین شرایطی، پختن سیر توصیه می شود، چون آلین لیاز که یک ترکیب آلرژیک موجود در این گیاه می باشد، با پختن غیر فعال می شود. اگرچه آلین لیاز بعد از پختن تجزیه می شود، اما سیر باز هم قادر به حفظ برخی ویژگی های ترویج دهنده سلامت خود می باشد. معمولاً، مقادیر کم سیر پخته شده مورد استفاده در هر وعده غذایی تحریک کننده واکنش آلرژیک نخواهد بود.

داروها

یکی از بهترین شیوه های مقابله با واکنش های آلرژیک جزئی تا خفیف مصرف سیر، استفاده از قرص های آنتی هیستامین است. این قرص ها به کاهش تولید هیستامین ها کمک کرده و این موضوع به تسکین فوری علائم آلرژی زا کمک می کند. مصرف مکمل های بروملین و کورستین که ارائه دهنده مزایای ضد التهاب می باشد هم ممکن است به منظور درمان آلرژی به سیر مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: BUZZLE

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 146

به "علت ها، نشانه ها و روش های درمانی حساسیت به سیر" امتیاز دهید

2 کاربر به "علت ها، نشانه ها و روش های درمانی حساسیت به سیر" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ها، نشانه ها و روش های درمانی حساسیت به سیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید