صنعت CNG در حال ورشکستگی است

به گزارش بانو هما، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG با اشاره به بدهی 2.6 هزار میلیارد تومانی دولت گفت: صنعت CNG در حال ورشکستگی است و اگر اقدامی صورت نگیرد تا 6 ماه آینده اغلب جایگاه ها تعطیل خواهند شد.

صنعت CNG در حال ورشکستگی است

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بیش از 4.5 میلیون خودروی دوگانه سوز و 2 هزار و 500 جایگاه سی. ان. جی در کشور فعال است، اضافه کرد: با توجه به ضریب نفوذ شهری 98 درصد و روستایی 90 درصد شبکه گاز در کشور، می توان از این ظرفیت برای توسعه صنعت سی. ان. جی و ارتقا آن یاری گرفت.

وی اضافه کرد: روزانه حدود 25 میلیون متر مکعب گاز در صنعت سی. ان. جی توزیع می گردد که اگر کل فراوریات گاز کشور را در نظر بگیریم معادل 4 درصد از گاز فراوریی کشور است و این عدد باید به 10 درصد افزایش پیدا کند و بیش از 2 برابر گردد.

دادرس با بیان اینکه جایگاه های سی. ان. جی اکنون با 50 درصد ظرفیت کار می نمایند، گفت: ظرفیت جایگاه های سی. ان. جی کشور بیش از 40 میلیون متر مکعب در روز است. این در حالی است که مصرف سی. ان. جی حدود 25 میلیون متر مکعب در روز برآورد می گردد که به معنای آن است که تنها از 50 درصد از سرمایه کشور در این بخش استفاده می کنیم.

به گفته دادرس در 2 دهه گذشته 6 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در سی. ان. جی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ایران یکی از بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز جهان را در اختیار دارد، ادامه داد: حدود یک پنجم خودروهای کشور دوگانه سوز است و تا سال 1410 تعداد خودروهای گازسوز باید به بیش از 10 میلیون خودرو و تعداد جایگاه ها بالای 5 هزار عدد برسد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشور اضافه کرد: صنعت سی. ان. جی در ایران در حال ورشکستگی است و از همین رو یک بسته حمایتی با 18 بند به جهت ارائه راه چارههای افزایش توسعه صنعت سی. ان. جی به دولت مجلس و قوه قصاییه پیشنهاد دادیم.

وی تاکید نمود: اگر اقدامی در جهت حمایت از این صنعت صورت نگیرد تا 6 ماه آینده اغلب جایگاه های سی. ان. جی تعطیل خواهند شد.

دادرس با بیان اینکه مصرف 25 میلیون متر مکعب سی. ان. جی معادل مصرف 25 میلیون لیتر بنزین در کشور است، گفت: اگر توزیع سی. ان. جی متوقف گردد باید معادل این مقدار بنزین در جامعه توزیع گردد و با توجه به افزایش مصرف و رسیدن فراوری و مصرف بنزین به یکدیگر، 25 میلیون لیتر بنزین باید وارد گردد.

وی ادامه داد: اکنون قیمت هر لیتر بنزین بالای 90 سنت است و اگر 365 روز سال را در نظر بگیریم رقم واردات بنزین با حذف سی. ان. جی از سبد سوخت کشور معادل 8 میلیارد دلار در سال خواهد بود. در حالی که اگر تنها 10 درصد از این مقدار برای حمایت از صنعت سی. ان. جی در نظر گرفته گردد، علاوه بر جلوگیری از واردات بنزین می توان سهم سی. ان. جی را از 25 میلیون متر مکعب در روز به 40 میلیون متر مکعب افزایش داد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشور اضافه کرد: بعلاوه با توجه به اینکه جابه جایی 100 میلیون لیتر بنزین در کشور حدود 4 میلیون لیتر گازوئیل احتیاج دارد، در این بخش نیز صرفه جویی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه توسعه سی. ان. جی در کشور احتیاج به احیا و زنجیره ارزش این صنعت را دارد، گفت: در این زمینه باید خودروسازان، کارگاه های تبدیل، کمپرسورسازان، سازندگان کیت، سازندگان مخزن، احداث نمایندگان جایگاه، بهره برداران، نگهداشت و تعمیرات، بازرسی و معاینه فنی آزمایشگاه های تخصصی و خدمات پس از فروش مورد توجه قرار گیرد.

حفظ جذابیت مالی سی. ان. جی با ایجاد فاصله قیمتی با بنزین

دادرس با اشاره به اینکه برای ایجاد وحدت بین بخش های مختلف این صنعت باید مرجع ملی صنعت سی. ان. جی متشکل از بخش دولتی، خصوصی و تشکل های صنفی تشکیل گردد، ادامه داد: بعلاوه قیمت سی. ان. جی حداکثر برای هر متر مکعب باید به مقدار 40 درصد قیمت بنزین مشخص گردد تا جذابیت مالی خود را برای مشتریان حفظ کند.

به گفته دادرس ایجاد صندوق حمایت و سپرده بازسازی صنعت سی. ان. جی راه چاره دیگری است که به توسعه این صنعت منجر خواهد شد.

وی هماهنگی با وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای اصلاح و ساماندهی قرارداد بهره برداری هدفمند و قانونمند کردن برگزاری مناقصات و مزایده های جایگاه های سوخت را از دیگر راه چارههای حمایت از صنعت سی. ان. جی دانست و گفت: بعلاوه، اصلاح و حذف عوامل بازدارنده مالی که اصلاح کارمزدهای نامناسب و ناکافی از جمله آنها است و ایجاد 4 نوع کارمزد شامل کارمزد پایه، کارمزد ضوابط فنی، کارمزد تجهیز کمپرسور و کارمزد درجه بندی متناسب با نرخ تورم سالیانه و به عنوان حق العمل نیز در این زمینه راهگشا خواهد بود.

مصوبات شورای گفت وگو اجرا گردد

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشورتاکید نمود: سال 97 شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزایش کارمزد ضوابط فنی را از 20 تومان به 31 تومان مصوب کردند و مقرر شد سالانه 25 درصد به این کارمزد اضافه کرده گردد با این حال همچنان همان کارمزد ضوابط فنی 20 تومان به جایگاه های سوخت پرداخت می گردد و این در حالی است که این کارمزد در سال 1400 باید 60 تومان و سال جاری نیز 75 تومان پرداخت می شد که این اقدام انجام نشده است.

وی ادامه داد: بعلاوه بر اساس مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص پرداخت سال 94 و 95، جایگاه ها از این محل 640 میلیارد تومان از دولت قبل طلبکار هستند.

هوشمندسازی؛ طرحی که پولش از مردم گرفته شد ولی انجام نشد

دادرس با تاکید بر مشخص تکلیف مصوبه هوشمندسازی و اصلاح اجرا کمی و کیفی با تخصیص سهمیه 70 درصدی برای جایگاها، گفت: با وجود آنکه افزایش قیمت سی. ان. جی برای اجرای طرح هوشمندسازی صورت گرفته و این پول از مشتریان دریافت شده است اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و دولت قبل پرداختی در این زمینه به جایگاهداران انجام نداد.

وی اضافه کرد: در مجموع دولت گذشته بایت طرح هوشمندسازی، بدهی سال 94 و 95 و بعلاوه مابه التفاوت کارمزد فنی مصوبه شرای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، 2 هزار و 600 میلیارد تومان به جایگاهداران بدهکار است که باید در قبوض سال 1401 محاسبه گردد در غیر این صورت جایگاهداران شکایت خود را به دیوان عدالت اداری می برند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشوربه اصلاح مصوبه شورای اقتصاد در خصوص قیمت شهرداری های کلانشهرها برای احداث جایگاه های سوخت تاکید نمود و گفت: این تغییر محاسبه قیمت باعث شده تا شهرداری ها در طرح های تفصیلی خود هیچ زمینی را برای احداث جایگاه سخت اختصاص ندهند که این موضوع در آینده با توجه به افزایش خودروها، مشکل ساز خواهد شد.

وی به لزوم تغییر نظام کارمزدی به حق العمل کاری در بودجه سال 1401 اشاره نمود و اضافه کرد: محاسبات افزایش یا کاهش حق العمل نیز باید در بازه زمانی 3 ماهه به وسیله کارگروه قیمت گذاری بر اساس تعرفه های شناور مانند تعرفه برق، بیمه، حقوق پرسنل و … انجام گردد.

به گفته دادرس، بعلاوه باید مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل رایگان 1.5 میلیون خودرومشخص تکلیف گردد.

وی به لزوم تغییر در روش برندسازی جایگاه های سوخت تاکید نمود و گفت: تهیه و تدوین آئین نامه واگذاری 700 جایگاه به بخش خصوصی طبق مصوبه سال 1400 و بلاتکلیفی آن نیز باید انجام گردد.

دادرس به عقد قرارداد با شرکت گازو تخصیص اعتباری فروش ماهیانه همچون صنایع عمده و پرمصرف برای جایگاه های سی. ان. جی تاکید نمود و اضافه کرد: ارائه معافیت مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی همچون کشورهای فراوری نماینده نفت و گاز برای جایگاه های سوخت و خدمات رسانی توزیع سوخت در توسعه صنعت سی. ان. جی راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 1400 در مجموع 52 روز قطعی برق و گاز در جایگاه های سی. ان. جی رخ داد، ادامه داد: با این حال و با وجود قانون بهبود فضای کسب و کار و ماده 25 این قانون، اما هیچ خسارتی به جایگاه های سی. ان. جی پرداخت نشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 356

به "صنعت CNG در حال ورشکستگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت CNG در حال ورشکستگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید