حساسیت و آلرژی به تخم مرغ و چگونگی درمان آن

به گزارش بانو هما، سیستم ایمنی بدن برخی از افراد به پروتئین موجود در تخم مرغ واکنش نشان می دهد و آن را به عنوان عامل آسیب زا به بدن می شناسد. در چنین شرایطی اگر فرد تخم مرغ یا خوراکی های دیگری که حاوی تخم مرغ هستند را بخورد، علائم حساسیت مانند کهیر، تنفس سخت و... بروز خواهند کرد. در این مطلب به آنالیز علائم، درمان و روش پیشگیری از این حساسیت می پردازیم.

حساسیت و آلرژی به تخم مرغ و چگونگی درمان آن

علائم حساسیت به تخم مرغ

رایج ترین علائم حساسیت به تخم مرغ عبارتند از:

* تنفس سخت

* سرفه

* کوفتگی

* گرفتگی گلو

* معده درد

* استفراغ

* اسهال

* خارش چشم

* کهیر

* تورم

* افت فشار خون

* افت سطح هوشیاری

واکنش های آلرژیک به تخم مرغ می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات فردی که به تخم مرغ حساسیت دارد، ممکن است با هر مرتبه مصرف این ماده غذایی علائم متفاوتی را بروز دهد. برخی از واکنش های آلرژیک به تخم مرغ خفیف است و تنها در بخشی از بدن مشاهده می شود، مانند کهیر پوستی که تنها قسمتی از بدن را درگیر کند.

آلرژی به تخم مرغ می تواند یک واکنش شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند. این شوک آلرژیک ممکن است به فوت فرد منجر شود، در نتیجه به محض مشاهده علائم یاد شده، بیمار باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

نحوه تشخیص آلرژی به تخم مرغحساسیت به تخم مرغ معمولا با انجام آزمایش های پوستی تشخیص داده می شود، این نوع آزمایش متداول ترین شیوه برای تشخیص آلرژی پوستی است. انجام این آزمایش به شیوه زیر است:

1. اندازه کمی عصاره تخم مرغ را روی پوست قرار داده می شود.

2. سپس روی لایه بیرونی پوست خراش کوچکی ایجاد می شود.

3. اگر ناحیه مذکور متورم یا قرمز شود مانند جای نیش پشه، فرد نسبت به تخم مرغ حساس است.

با این آزمایش تنها در مدت 15 دقیقه حساسیت به تخم مرغ معین می شود.

اگر آزمایش پوستی انجام نشود، می توان از آزمایش خون استفاده کرد. البته به دست آوردن نتایج آزمایش خون چند روز یا هفته طول می کشد.

درمان حساسیت به تخم مرغاولین راه درمان مراجعه به پزشک پس از مشاهده نخستین علائم آلرژی به تخم مرغ است. پزشک برای درمان آلرژی داروی آنتی هیستامین را تجویز می نماید. به علاوه گاهی از آمپول اپی نفرین نیز برای برطرف آلرژی به تخم مرغ استفاده می شود.

به علاوه ممکن است پزشک توصیه کند دو انژکتور اتوماتیک اپی نفرین را همراه داشته باشید. اتوماتیک اپی نفرین یک داروی تجویزی است که در یک ظرف کوچک و قابل حمل قرار گرفته است. استفاده از این دارو آسان است، پزشک به شما آموزش می دهد که چگونه دارو را مصرف کنید. در چنین شرایطی استفاده از دستبند هشدار پزشکی بسیار مفید است، زیرا در صورت بروز مشکل و عدم هوشیاری بیمار، کادر درمانی از حساسیت او اطلاع می یابند.

اگر شاهد بروز علائم جدی مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل تنفسی بودید، بلافاصله از اتوماتیک اپی نفرین بهره ببرید. به علاوه اگر علائم شما کهیر یا استفراغ بود نیز فوراً از آن بهره ببرید. پس از استفاده از اپی نفرین نیز شما باید تحت نظارت پزشکی باشید، زیرا حتی اگر به نظر برسد بدترین حالت هم گذشته است، موج دوم علائم جدی می تواند رخ دهد.

پیشگیری از بروز علائم آلرژی به تخم مرغاگر به تخم مرغ حساسیت دارید، از خوردن تخم مرغ خودداری کنید. برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید، زیرا ممکن است در برخی غذا ها تخم مرغ وجود داشته باشد، اما شما از آن اطلاع نداشته باشید. به علاوه برخی از غذاها ممکن است در شرایطی تهیه شده باشند که با تخم مرغ در تماس بوده اند. بنابراین در پی عبارت هایی مانند ممکن است حاوی تخم مرغ، فراوری شده در تاسیساتی که تخم مرغ فراوری می نماید یا ساخته شده با تخم مرغ باشید. البته تمام شرکت ها این عبارات را درج نمی نمایند، بنابراین اگر تردید کردید که در محصولی تخم مرغ وجود دارد، حتما با کمپانی سازنده تماس بگیرید.

در خانه، غذا های حاوی تخم مرغ را در یک قسمت جداگانه از آشپزخانه نگهداری کنید تا مواد غذایی شما را آلوده نکند. هنگام تهیه غذا، ظروف و وسایل را با مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید تا هیچ اثری از تخم مرغ از نماند. به علاوه سعی کنید بدون دستکش به تخم مرغ دست نزنید.

هنگام غذا خوردن خارج از خانه، انژکتور اتوماتیک اپی نفرین خود را با خود به همراه داشته باشید و مطمئن شوید که تاریخ انقضای آن نگذشته است. بعلاوه، در خصوص حساسیت تخم مرغ به افرادی که غذای شما را آماده یا سرو می نمایند بگویید. اگر نمی توانید مطمئن شوید که غذا حاوی تخم مرغ هست یا نه، از منزل با خود غذا بیاورید.

نکتهاگر به تخم مرغ حساسیت دارید، از واکسن آنفولانزا بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. البته برخی از کارشناسان بهداشت و درمان معتقد هستند استفاده از واکسن آنفولانزا برای افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند نیز بلامانع است. آنها می گویند اندازه آلرژن تخم مرغ در واکسن به حدی اندک است که حتی برای افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند، خطری ندارد. با این حال پیش از استفاده از این واکسن با پزشک مشورت کنید.

جمع بندیحساسیت غذایی مانند حساسیت دارویی باید جدی گرفته شود، زیرا در صورت بروز برخی علائم شدید، ممکن است به فوت بیمار منجر شود. در نتیجه به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 155

به "حساسیت و آلرژی به تخم مرغ و چگونگی درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت و آلرژی به تخم مرغ و چگونگی درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید