ایران می تواند از نفت، برق فراوری کند؟ ، قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد

به گزارش بانو هما، به گزارش خبرنگاران، قیمت نفت پس از مدت ها فرایند نزولی به خود گرفت. حسن مرادی کارشناس انرژی و نماینده سابق مجلس در همین باره به خبرنگاران می گوید: شرایط بازار انرژی همچنان پایدار است.

ایران می تواند از نفت، برق فراوری کند؟ ، قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد

رویتر ادعا نموده بود که قیمت نفت برنت امروز چند سنت کاهش یافت و به 83 دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید.

مرادی شرح می دهد: با این حال هنوز هم تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

به گزارش پارسیس، قیمت برق هم در هفته های گذشته، افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند، افزایش قیمت گاز طبیعی باعث می گردد فراورینمایندگان برق به جای استفاده از گاز، نفت را جایگزین آن نمایند.

ایران می تواند از نفت، برق فراوری کند؟

مرادی معتقد است ایران هم می تواند از نفت برای فراوری برق استفاده کند. او بیان می نماید: باید پالایشگاهی مانند پالایشگاه خلیج فارس درست کنیم تا نفت فراوریی را تبدیل به فرآورده کنیم. در این صورت می توان از نفت، برق فراوری کرد.

یکی دیگر از راه های فراوری برق، استفاده از ذغال سنگ است. چین یکی از کشورهایی است که با کمبود برق روبرو است و از دغال سنگ استفاده می نماید. قیمت زغال سنگ به همین خاطر 10 درصد افزایش داشته است.

با این حال این کارشناس انرژی تصریح می نماید: اگر فراوری فرآورده در کشور رونق بگیرد و فرآورده مازاد برای فراوری برق داشته باشیم، می توانیم احتیاج خود را تامین کنیم.

بنا بر گفته وزیر نیرو، توسعه صنعت برق احتیاج به 18 میلیارد دلار، نقدینگی دارد. مرادی هم خاطرنشان می نماید: دلیل کمبود برق در کشور ما کمبود سرمایه گذاری است.

به هرحال، نفت یا باید به نفت کوره، فرآورده های گازی یا نفت سفید تبدیل گردد تا بتوان از آن برق فراوری کرد و فراوری برق به این روش هم هزینه های خاص خود را دارد. باید دید آیا کشور توان فراوری پالایشگاه های بیشتر و تبدیل نفت خام به این نوع فراورده های نفتی دارد؟

با این حال به نظر می رسد کمبود برق در ایران مساله ای جدی است. ابراهیم رییسی هم چند روز پیش وعده داده بود که ظرفیت هزار مگاواتی نیروگاه بوشهر مطلوب نیست و به زودی مقدمات افزایش ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر فراهم می گردد. این وعده ای بود که به گفته کارشناسان، دست کم 5 میلیارد دلار هزینه دارد.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش وعده 5 میلیارد دلاری ابراهیم رئیسی را هم بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 139

به "ایران می تواند از نفت، برق فراوری کند؟ ، قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران می تواند از نفت، برق فراوری کند؟ ، قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید