افزایش سن، متابولیسم بدن را کاهش می دهد

به گزارش بانو هما، دانشمندان می گویند افزایش سن بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر مستقیم می گذارد.

افزایش سن، متابولیسم بدن را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی خبرنگاران، به نقل از هلث آنلاین، بسکمک از مردم این نکته را در زندگی خود درک کرده اند که با افزایش سن، دیگر به میزان ای که جوان بودند توانایی مصرف مواد غذایی را ندارند. این موضوع به این دلیل است که با افزایش سن، سطح متابولیسم بدن کاهش می یابد.

دلایل کمی برای این موضوع ارائه شده است که از آن جمله می توان به کاهش سطح عضلات بدن همزمان با افزایش سن اشاره کرد. همچنین کاهش فعالیت از دیگر دلایل کاهش متابولیسم در افراد کهنسال تلقی می شود.

متابولیسم به سوخت و ساز بدن اطلاق می شود. به زبان ساده، به تمامی فعالیت های شیمیایی در بدن که به زنده ماندن انسان کمک می کند، متابولیسم می گویند.

به طور کلی، میزان متابولیسم هر انسان تحت تاثیر چهار عامل ذیل قرار گرفته است:

1- میزان متابولیسم در زمان استراحت (RMR): به میزان کالری اطلاق می شود که فرد در زمان استراحت یا خواب می سوزاند. این میزان کمترین سطحی است که بدن می تواند با کمک آن زنده مانده و به فعالیت خود ادامه دهد.

2- اثر حرارتی غذا (TEF): به میزان کالری می گویند که فرد در فرآیند هضم و جذب غذا می سوزاند. این میزان به طور معمول 10 درصد کالری های روزانه ای است که بدن می سوزاند.

3- ورزش کردن: میزان کالری که فرد طی ورزش کردن می سوزاند.

4- گرمازایی فعالیت غیرورزشی (NEAT): این مورد به میزان کالری که فرد طی فعالیت های غیرورزشی می سوزاند اطلاق می شود مانند ایستادن، انجام فعالیت های روزانه، فکر کردن و...

یکی از بزرگترین مسائل این است که افراد با افزایش سن تمایل کمتری برای ورزش کردن و فعالیت بیشتر دارند. مطالعات نشان داده است فعالیت های ورزشی و غیرورزشی 30 درصد متابولیسم روزانه انسان را تشکیل می دهد. این در حالی است که با افزایش فعالیت های ورزشی می توان این میزان را حتی به 50 درصد نیز رساند.

مشکل دیگر کاهش سطح عضلات فرد با افزایش سن است. پس از سن 30 سالگی، هر یک دهه معادل 3 تا 8 درصد از سطح عضلات هر انسان از بین می رود. مطالعات نشان داده است به طور معمول یک فرد در سن 80 سالگی معادل 30 درصد از عضلات خود را نسبت به سن 20 سالگی از دست داده است.

از دست دادن ماهیچه ها با افزایش سن را سارکوپنیا یا کم ماهیچگی می گویند که می تواند باعث افزایش خطر شکستگی، ضعف و خطر مرگ افراد کهنسال شود. سارکوپنیا به طور مستقیم باعث کاهش متابولیسم بدن می شود.

برای جلوگیری از کاهش متابولیسم بدن همزمان با افزایش سن راه حل های ذیل پیشنهاد می شود:

1- انجام ورزش های استقامتی

2- به میزان کافی خوابیدن

3- مصرف بیشتر مواد غذایی پروتئینی

4- مصرف مواد غذایی کافی

5- نوشیدن چای سبز

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 214

به "افزایش سن، متابولیسم بدن را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سن، متابولیسم بدن را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید