ارزش غذایی کدام سالاد بیشتر است؟

به گزارش بانو هما، آنالیز ها نشان داده است که میوه ها و سبزی ها از روزی که از مزرعه برداشت می شوند تا زمان مصرف شان (که به اسم مثال، یک هفته بعد از آن است) اندازه فراوانی از ویتامین های خود را از دست می دهند.

ارزش غذایی کدام سالاد بیشتر است؟

ارزش غذایی کدام سالاد بیشتر است؟

نویسنده:دکتر گلبن سهراب/ متخصص تغذیه

آنالیز ها نشان داده است که میوه ها و سبزی ها از روزی که از مزرعه برداشت می شوند تا زمان مصرف شان (که به اسم مثال، یک هفته بعد از آن است) مقدار فراوانی از ویتامین های خود را از دست می دهند.

نکته دیگری که نقش مهمی در کاهش ویتامین ها دارد، چاقو خوردن آنهاست؛ زیرا سبب آزاد شدن بعضی آنزیم ها در میوه و سبزی می گردد که ویتامین C را اکسید نموده و موجب کاهش اثر آن می شوند. به همین علت، بهتر است سالاد را تا حد ممکن نزدیک به زمان مصرف آماده کنیم. در زندگی شهری خود به خود مقداری از ویتامین های میوه و سبزی در اثر حمل و نقل از مزرعه تا شهر و حتی خانه از بین می فرایند. حالا اگر میوه و سبزی ها برش خورده و در یخچال بمانند، در واقع، سبزی ای که خورده می گردد دیگر حاوی ویتامین های مورد احتیاج بدن نخواهد بود و آنچه مصرف می کنیم تنها فیبر خواهد بود؛ زیرا فیبرها در اثر ماندن از بین نمی فرایند و مصرف شان می تواند سبب عملکرد بهتر روده شده و جلوی ابتلا به یبوست و بسیاری از بیماری های دیگر را بگیرد اما هدف از مصرف میوه و سبزی صرفا تامین فیبر نیست. بعضی افراد به سالاد سس اضافه می نمایند و آن را برای مدتی در یخچال نگه می دارند.

به این نکته باید اشاره نمود که مصرف سالاد با سس یا روغن زیتون اگر در محدوده کالری و چربی توصیه شده باشد، اشکالی ندارد، به ویژه آنکه موجب افزایش جذب ویتامین های محلول در چربی موجود می شوند، اما همگی این مسایل وقتی فایده دارد که روغن در حد توصیه شده و سبزی ها تازه میل شوند. روغن و سس های مایونز تاریخ مصرف دارند و ماندن آنها به همراه سالاد در یخچال سبب فسادشان نمی گردد، اما شاید متوجه شده باشید که سالادهای سس زده بعد از مدتی آب می اندازند. این نشانه ورود میکروب به سالاد یا فساد و خرابی آن نیست ولی نشان می دهد که میوه ها و سبزی های داخل سالاد دیگر تازه نیستند و بافت شان در حال تغییر شکل است. پس اگر قرار است سبزی ها را به شکل سالاد میل کنید، تا حد ممکن نزدیک به زمان مصرف و به مقدار همان وعده مورد استفاده قرار دهید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 100

به "ارزش غذایی کدام سالاد بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی کدام سالاد بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید