آیا فناوری برای شما مضر است؟ (1)

به گزارش بانو هما، ارتباط ما با فناوری دیجیتال هر روز بیشتر و حیاتی تر می شود. با افزایش این وابستگی، هر روز نگرانی ها و سوالات تازه ای درباره ارتباط این وسایل مدرن با سلامت انسان مطرح می شود. رفته رفته انسان اندیشمند در حال تبدیل شدن به انسان دیجیتال است. پرسش اصلی این است: با بروز این تغییرات تازه، زندگی اجتماعی و شرایط جسمی انسان چه تغییری خواهد کرد؟

آیا فناوری برای شما مضر است؟ (1)

آیا فناوری برای شما مضر است؟ (1)

نویسنده: یان تیلور

همه آن چیزی که لازم است بدانید ولی از پرسیدن آنها واهمه دارید

ارتباط ما با فناوری دیجیتال هر روز بیشتر و حیاتی تر می شود. با افزایش این وابستگی، هر روز نگرانی ها و سوالات تازه ای درباره ارتباط این وسایل مدرن با سلامت انسان مطرح می شود. رفته رفته انسان اندیشمند در حال تبدیل شدن به انسان دیجیتال است. پرسش اصلی این است: با بروز این تغییرات تازه، زندگی اجتماعی و شرایط جسمی انسان چه تغییری خواهد کرد؟

ماهنامه T3 در آخرین تعداده خود از پزشکان متخصص و انسان شناسان برجسته کمک گرفته است تا دریابد فناوری مدرن ما روی زندگی اجتماعی، حالت بدن، بینایی و حتی باروری ما چه تاثیراتی می تواند داشته باشد.

آیا فناوری 3D اثر بدی روی بینایی دارد؟

باتوجه به قدرت بینایی انسان در سه بعد بدون استفاده از عینک های ویژه، نگرانی های زیادی در مورد تلویزیون ها و فیلم های 3D وجود دارد. کمپانی های سونی و سامسونگ موارد مربوط به سلامت را از قسمت شرایط و هشدارهای آنلاین شان حذف کرده اند. عواقبی مانند احساس سرگیجه، حالت تهوع، منقبض شدن عضلات غیر ارادی ماهیچه ها و حمله های عصبی از جمله چیزهایی هستند که خیره شده به این تصاویر به مدت طولانی می تواند منجر به آنها شود.

دکتر راب هوگان- رئیس پیشین دانشگاه چشم پزشکی - عقیده دارد: چشم انسان قابلیت زیادی برای تمرکز روی تصاویر سه بعدی دارد.

دل مشغولی جدی تر دکتر هوگان این است که تجربه همه انسان ها از واقعیت مجازی یکسان نیست. کسانی که تنبلی چشم دارند یا دچار انحراف چشم هستند، نمی توانند تماشای تصاویر سه بعدی را تجربه کنند. دکتر هوگان می گوید:حتی برای بقیه ما هم مواردی هست، زیرا بسکمک از ما، یک چشممان قوی تر از چشم دیگرمان است. تا زمانی که استفاده از عینک های سه بعدی با تجویز پزشک همراه نشود، این مسائل از بین نمی فرایند. از طرف دیگر من هیچ نشانه ای نمی بینم که نشان دهد این مسائل فقط و فقط در اثر تماشای تصاویر سه بعدی به وجود می آیند.

بنابراین دقت کنید از سینماهایی که نسخه سه بعدی فیلم پیرانا را نمایش می دهند؛ دوری کنید. بهتر از این است که بعد از اینکه دچار سرگیجه شدید، احساس پشیمانی کنید.

آیا وسایل الکترونیکی می توانند ما را عقیم کنند؟

حتما تا به حال خبرهایی راجع به احتمال ابتلای مردانی که زیاد با لپ تاپ کار می کنند به سرطان یا عقیم شدن شان شنیده اید و همیشه در پی صحت و سقم این اخبار بوده اید.

به خاطر این موضوع تحقیقاتی در این مورد انجام شده که وجود داشتن یک گوشی موبایل در جیب شلوار یا کار کردن با یک لپ تاپ داغ به مدت طولانی، چه تاثیری روی دستگاه تناسلی مردان دارد.

کلینیک کلیولند در اوهایو مطالعه ای انجام داده است که نشان می دهد مردانی که روزانه بیش از چهار ساعت از تلفن همراه استفاده می کنند، اسپرم های کمتری دارند و اسپرم هایشان هم کندتر حرکت می کنند.

دکتر آلن پایسی، متخصص بیماری های مردان در دانشگاه شفیلد می گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نگه داشتن لپ تاپ به مدت طولانی روی پا، منجر به بالاتر رفتن دمای بیضه مردان می شود اما نشانه هایی از اینکه این کار مجب کاهش تعداد اسپرم ها بشود، در دست نداریم.

پایسی تصدیق می کند که نتایج آزمایشگاهی معمولا باچیزی که در واقعیت اتفاق می افتد، فاصله دارد اما اگر نگران این مساله هستید و نمی توانید پشت میز با لپ تاپ تان کار کنید، بهتر است هنگام استفاده کردن از لپ تاپ چهار زانو بنشینید. تحقیقات محققان دانشگاه استونی بروک نیویورک نشان می دهد در این حالت دمای قسمت پایینی بدن حداقل یک درجه کمتر خواهد بود.

دکتر پایسی می گوید:با این حال وحشت زده نشوید. باروری مردان بیش از هرچیز یک مساله ژنتیکی است. درست است که به کسانی که مشکل باروری دارند توصیه می شود از گرم شدن بیضه ها جلوگیری کنند و در معرض اشعه های تلفن همراه قرار نگیرند ولی شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این موارد شانس افراد سالم برای پدر شدن را کم کند.

آیا نرم افزاها به سلامت و تناسب اندام ما کمک می کنند؟

مرگ وبیماری؟ بله، برای اینها هم نرم افزارهایی وجود دارد؛ در واقع نرم افزاهای زیادی هم وجود دارد.

به نام مثال اگر شما قصد مسافرت دارید و نگران دچار شدن به بیماری ای مثل آنفلونزآی خوکی هستید، می توانید از نرم افزار Health Mep استفاده کنید. این نرم افزار از سیستم Google Maps استفاده می کند و هر وقت در نزدیکی شما چنین بیماری ای شایع باشد، به شما هشدار می دهد. تعداد نرم افزارهای مرتبط با سلامت انسان، که در سال 2010 برای اولین بار عرضه شده اند، تا کنون 78 درصد افزایش داشته است. این نرم افزارها می توانند ضربان قلب شما را کنترل کنند، فشار خونتان را اندازه بگیرند و سردردهای تعداد ا زیر نظر داشته باشند.

حتی نرم افزارهایی وجود دارد که حجم ریه را هم اندازه گیری می کنند. اما آیا این نرم افزارها واقعا برای سلامت شما مفید هستند؟

آنابل بنتلی - مدیر پزشکی بوپا (یک موسسه بهداشت و سلامت در انگلستان)- می گوید:فکر می کنم این نرم افزارها می توانند بسیار مفید باشند. هرچیزی که اطلاعاتی در مورد شرایط جسمانی ما در اختیارمان بگذارد و باعث شود که مراقب شرایط سلامت جسمیمان باشیم، مفید است.

تحقیقات نشان می دهد که آسان شدن دسترسی به اطلاعات مربوط به شرایط جسمانی، می تواند موجب تغییر عادت های فرد بشود. به همین دلیل است که در بازار نرم افزارهای بهداشت و سلامت، نرم افزاهای زیادی برای کنترل وزن و مشخص کننده مسافت دو وجود دارد. تنها مشکل موجود این است که بعضی از افراد یکی از این نرم افزارها راذ می خرند و از آن استفاده نمی کنند. داشتن چنین نرم افزاری روی گوشی موبایل، به تنهایی موجب سلامت ماندن انسان نمی شود!

در هر حال Phone i نمی تواند جای پزشک شما را بگیرد ولی می تواند به شما کمک کند. آنابل بنتلی معتقد است:اگر شما از این نرم افزارها برای چک کردن شرایط جسمانیتان استفاده کنید، پزشک شما می تواند از این اطلاعات برای بهبود شرایط سلامتیتان استفاده کند.

آیا موبایل برای حالت بدن انسان زیاد دارد؟

سر انسان بالغ بین 10 تا 14 پوند(برابر با 4/5 تا 6/3 کیلوگرم) وزن دارد؛ تقریبا به اندازه یک توپ بولینگ میانه. هنگامی که سر درست بالای گردن و شانه ها قرار می گیرد، این وزن بین تمام ماهیچه های آن قسمت به طور متوازن پخش می شود و به هیچ ماهیچه ای فشار بیش از حد وارد نمی شود. اما وقتی توی مترو نشسته اید و روی گوشی موبایلتان قوز کرده اید، اوضاع کمی فرق می کند.

تیم هاچفول، متخصص فیزیوتراپی، در این مورد می گوید:در این حالت ماهیچه های پشت گردن برای تحمل کردنِ وزن این توپ سنگین باید فشار بسیار زیادی را متحمل شوند. اگر به طور مداوم در این حالت قرار نگیرید، مسئله ای پیش نمی آید. مشکل زمانی بروز می کند که مدت زمان زیادی دراین حالت قرار بگیرید. اگر هر روز به مدت طولانی در این حالت قرار بگیرید. ماهیچه های شما به این حالت عادت منی کنند و انعطاف پذیرشان کم می شود. هاچفول برای غلبه بر این مشکل حرکت کششی معکوس را پیشنهاد می کند:باید سعی کنید شانه هایتان را به عقب خم کنید و سرتان را بالا ببرید، مانند زمانی که به چیزی در بالای سرتان نگاه می کنید باید برای 10 تا 20 ثانیه در این حالت بماند. این درست برعکس حالت قوز کردن است. حالا وقتی دوباره مشغول بازی می شوید، طوری بنشینید که پشت تان به پشتی صندلی بچسبد. موبایل را هم درست روبه روی خودتان بگیرید، به طوری که مجبور نباشید، سرتان را خم کنید. در سایت زیر می توانید تمرین های بیشتری برای جلوگیری از قوز کردن را پیدا کنید:

chiropractic-uk.co.uk/strightenup

از درد و گرفتگی مچ و انگشتان دست جلوگیری کنید

بیش از 4 میلیون انگلیسی از دردهای ناشی از استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی رنج می برند. با عمل کردن به توصیه های زیر از این دردها جلوگیری کنید

1- هنگام کار با موس، بازویتان را روی میز یا دسته صندلی قرار دهید تا ماهیچه های گردن و شانه فشار کمتری را متحمل شوند. به طور مداوم دستی را که با آن از موس استفاده می کنید، عوض کنید.

2- اگر در بازویتان احساس درد یا گرفتگی می کنید، بازوی خود را از ناحیه مچ تا آرنج با حرکات دایره ای انگشت شست ماساژ دهید.

3- وقتی در حال نشسته یا ایستاده هستید، بدن تان را در حالت طبیعی قرار دهید؛ یعنی سعی کنید سر درست بالای گردن و شانه قرار گیرد.

منبع : نشریه دانستنیهای دیجیتال، تعداده ی بهمن ماه 89

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 107

به "آیا فناوری برای شما مضر است؟ (1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فناوری برای شما مضر است؟ (1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید