شباهت عجیب آیفون 14 پرو و پیکسل 7 پرو؛ آیا این اتفاقی است؟

به گزارش بانو هما، آیفون 14 پرو و پیکسل 7 پرو، هر دو طراحی تازهی دارند، اما به نظر می رسد در پس این طراحی تازه، یک شباهت عجیب و غریب هم وجود دارد که در نوع خود بسیار جالب است.

شباهت عجیب آیفون 14 پرو و پیکسل 7 پرو؛ آیا این اتفاقی است؟

گوگل در رویداد I/O خود، تیزری را از دو گوشی مورد انتظار پیکسل 7 و 7 پرو به نمایش گذاشت. به لطف همان تیزر کوتاه هم بود که توانستیم از شکل ظاهری پرچم دارهای شرکت آمریکایی باخبر شویم. اینطور که به نظر می رسد، گوگل نمی خواهد زبان طراحی سری پیکسل 6 را در طراحی نسل نو تغییر دهد اما تصمیم گرفت این بار، سنسور دوربین ها را معین تر کند. در نتیجه دو دوربین در کنار هم درون یک ماژول بزرگ تر قرار دارند و دوربین سوم هم به صورت تکی، روبروی آن ها در ماژولی کوچک تر جای گرفته است.

این صحبت ها و این طراحی برایتان آشنا به نظر نمی رسد؟ اگر فکر تان به سمت آیفون 14 پرو رفت، دقیقا زده اید به هدف. در این گوشی هم اپل تصمیم گرفته دو دوربین را درون حفره ای بزرگ تر و یکی را روبروی آن ها درون حفره ای کوچک تر قرار دهد تا بدین ترتیب تئوری توطئه ما ایجاد گردد.

حال پرسش اینجاست که چرا اصلا پیکسل 7 پرو چنین طراحی دارد و چرا اپل در طراحی آیفون 14 پرو مکس تصمیم گرفته دوربین های سلفی را اینگونه در کنار هم قرار دهد؟ آیا گوگل از اپل کپی نموده یا اپل از گوگل؟

چرا طراحی پیکسل 7 پرو و آیفون 14 پرو/ پرو مکس از آنچه که تصور می کنیم مهم تر است؟

شاید در نگاه نخست برایتان این پرسش به وجود بیاید که چرا اصلا داریم در رابطه با چنین چیز به ظاهر کم اهمیتی صحبت می کنیم؟ در حالی که بحث های مهم زیادی برای مطرح کردن وجود دارد. اما در پاسخ باید بگوییم طراحی این دو گوشی از آنچه که ما فکر می کنیم اهمیت بیشتری دارد.

با آیفون 14 پرو و پرو مکس شروع می کنیم. دو محصولی که به لاتین، iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max نوشته می شوند. کلمه iPhone هم با حرف i شروع می گردد که تشکیل شده از یک خط زیرین بزرگ و یک نقطه در بالای آن. آشنا به نظر می رسد درست است؟ اگر آیفون 14 پرو مکس را از بغل نگه دارید، می بینید که سنسورهای جلو چنین الگویی را به نمایش گذاشته اند.

اپل معمولا دوست دارد طراحی گوشی هایش را متفاوت از سایر برندهای دیگر انجام دهد. اصلا به همین دلیل هم هست که کاربرانش مجبور شدند 5 سال از لذت داشتن محصولی با نمایشگر تمام صفحه محروم بمانند. این طراحی زیبا نیست اما باعث شده آیفون ها در هر شرایطی، حتی اگر نام و لوگوی اپل هم روی تصاویرشان نباشد، قابل تشخیص باشند.

در سال 2017، آیفون X با این طراحی خود را از تمام گوشی های اندرویدی که با حواشی بالا و پایین نمایشگر راهی بازار می شدند متمایز کرد. بعدها گوشی های اندرویدی که نخستین آن آنر View 20 بود، با حفره روی نمایشگر توانستند مدرن تر ظاهر شوند اما آیفون ها همچنان با همان ناچ به کار خود ادامه دادند تا اکنون که به سال 2022 رسیده ایم.

استراتژی اپل جواب داد. شرکت آمریکایی توانست به گونه ای عمل کند که همه گوشی های آن را بشناسند. این بدان معنا نیست که گوشی های اپل لزوما زیباتر هستند، بلکه در عین زیباتر نبودن، متفاوت هستند و از همه مهم تر، می دانیم چه محصولی آیفون است. این دقیقا همان چیزی است که اپل می خواهد و 5 سال هم پیروز شده همین کار را انجام دهد.

اپل گوشی هایی را دوست دارد که خودشان، معرف خودشان هستند. برای مثال آیفون SE 2022 محصولی است که در دنیای مدرن گوشی های هوشمند راهی بازار شده اما آنقدر حواشی در بالا و پایین نمایشگر آن وجود دارد که اصلا نمی توان آن را به عنوان گوشی نخست انتخاب کرد. اما چون دیگر هیچ گوشی میان رده دیگری مثل این در بازار وجود ندارد، اپل را راضی نگه می دارد و دیگر فروش کمش هم برای شرکت اهمیت خاصی ندارد.

تمام این ها را گفتیم که به این نتیجه برسیم؛ اپل شاید آیفون 13 را با چینش دوربین متفاوت در مقایسه با نسل قبل طراحی نموده باشد، اما پشت همین حرکت هم کلی فکر نهفته بود. یعنی اپل خواست تا حتی گوشی های نوش از گوشی های قدیمی خودش قابل تشخیص باشند. اپل اصلا طراحی را سرسری نمی گیرد و اتفاقا برای آن برنامه دارد. به همین دلیل هم هست که 5 سال بدون اینکه اصلا مسئله ای آن را تهدید کند، از ناچ روی گوشی هایش استفاده کرد و حداقل یک نسل دیگر هم به این کار ادامه می دهد.

چینش دوربین ها روی پنل پشتی برای اپل و گوگل بسیار مهم است

گوشی های هوشمند بالارده این روزها بیشتر از همه روی یک بخش با هم نبرد دارند و آن هم دوربین است. هر شرکتی که بتواند محصولی با دوربین بهتر طراحی کند، بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد. بنابراین این روزها تمام تمرکز شرکت ها روی این بخش قرار گرفته، آن هم نه فقط باطنی بلکه ظاهری.

اپل نوع چینش دوربین های پنل پشتی خود را از سری آیفون 11 تا 13 به شکل مثلثی در نظر گرفته و گوگل هم برای اینکه متفاوت ظاهر گردد، تصمیم گرفت ماژول دوربین ها روی سری پیکسل 6 را به صورت یک نوار عریض در امتداد عرض گوشی طراحی کند تا بدین ترتیب پیکسل ها هم اکنون از فرسنگ ها دورتر قابل شناسایی باشند.

همانطور که گفته شد، اپل پیش تر این طراحی را در آیفون 11 و 12 هم بکار گرفت و یک سری از شرکت های دیگر هم از آن الگوبرداری کردند. اما پیکسل 6 و بعد از آن پیکسل 7، گوشی های خاصی هستند. این یعنی چه؟ یعنی پیکسل ها اکنون برگ برنده آیفون ها را در اختیار دارند و به راحتی در مقایسه با سایر گوشی های بازار، حتی نسل قبل خود قابل تشخیص هستند.

نوع چینش دوربین ها و مقدار ماژول اصلا اتفاقی نیست!

اگر فکر می کردید مقدار ماژول یا نوع چینش دوربین ها صرفا برای زیبایی است، اشتباه نموده اید. جالب است بدانید ماژول روی پنل پشتی را نمی توان بدون هدف طراحی کرد. چرا که گوشی ها باید روی یک سطح صاف مثل میز، خیلی لق نزنند و ثابت بایستند. از این حیث، پیکسل 6 پرو برترین عملکرد را به خاطر ماژول خاصش دارد.

اما نوع چینش دوربین ها اهمیت بسیار بیشتری دارد. شاید باور نکنید اما اینکه آیفون ها از لحاظ سوییچ بین دوربین ها، یک نرمی خاصی در مقایسه با سایر گوشی های دیگر در بازار دارند، به خاطر نوع قرارگیری لنزها در کنار هم است که باعث می گردد همه در یک فاصله کاملا یکسان از یکدیگر قرار داشته باشند. یعنی فاصله دوربین تله فوتو با اصلی به همان مقدار فاصله با دوربین فوق عریض است. خود دوربین فوق عریض و اصلی هم دقیقا به همان مقدار با هم فاصله دارند. همین موضوع باعث می گردد وقتی شما از دوربینی به دوربین دیگر سوییچ می کنید، همان عمق میدان را دریافت کنید.

اما گوگل تصمیم گرفت در طراحی پیکسل 6 پرو یک کار عجیب انجام دهد. شرکت آمریکایی دوربین فوق عریض را در مرکز قرار داد، دوربین اصلی را در چپ و تله فوتو را در راست. همین موضوع سبب شد وقتی شما بین دوربین ها سوییچ می کنید، عمق میدان به صورت جهشی باشد و نه خیلی نرم و روان.

در پیکسل 7 پرو اما این موضوع تا حد زیادی بهتر شده است. اکنون دوربین فوق عریض به چپ آمده، دوربین اصلی به وسط و دوربین تله فوتو هم به سمت راست. از آن جایی که دوربین اصلی، دوربین پیش فرض گوشی است، سوییچ بین آن و فوق عریض و تله فوتو بسیار بهتر از قبل صورت می گیرد. اگر یک ماژول مسطح داشته باشیم، این برترین نوع چینش دوربین هاست. هرچند باز هم آیفون ها از این حیث برتر هستند.

طراحی آیفون 4 پرو مکس و پیکسل 7 پرو؛ کدام شرکت از دیگری کپی کرد؟

حالا که متوجه شدیم تا چه مقدار طراحی جز به جز گوشی های هوشمند برای شرکت هایی نظیر اپل و گوگل اهمیت دارد و در نتیجه اینکه می بینیم شباهت عجیبی بین آن ها وجود دارد اصلا کم اهمیت نیست، وقت آن رسیده که به پرسش ابتدایی خود بپردازیم؛ اینجا چه کسی کپی کار است؟

از تابستان سال گذشته می دانستیم طراحی دوربین آیفون 14 پرو و پرو مکس قرار است اینگونه باشد. در آن موقع یک افشاگر معروف با نام ShrimpApplePro تصویری از نمایشگر هواوی میت 40 پرو را به نمایش گذاشت که برای سنسور تشخیص چهره، حفره بزرگی روی آن دیده می شد. او مدعی شد آیفون 14 هم قرار است همین طراحی را داشته باشد. این یعنی قبل از اینکه اصلا از سری آیفون 13 رونمایی گردد، اپل ایده چنین طراحی را در سر داشت. بعلاوه قبل از نمایش تیزر پیکسل 7 و 7 پرو هم تصاویر متعددی از آیفون 14 پرو با این نوع حفره خاص روی نمایشگر منتشر شد. بنابراین می توان گفت این فرضیه که اپل شرکت کپی کار است به نوعی نقض می گردد.

بنابراین گوگل از اپل کپی نموده؟

نمی توان با قاطعیت این موضوع را گفت. تقریبا مطمئن هستیم پیکسل 7 پرو بعد از آیفون 14 طراحی شده اما نمی دانیم آیا گوگل اصلا ایده ای برای کپی از اپل در سر داشت یا خیر. نکته دیگر هم اینجاست که گوگل دقیقا همان کار اپل را انجام داده است. اپل ناچ را برداشت و فقط لنزهای زیر آن را نمایان کرد. گوگل هم گویا تیرگی اطراف لنز را رفع کرد تا لنزها خود را نشان دهند. دقیقا همین کار را سامسونگ هم انجام داد و در طراحی گلکسی S22 اولترا، ماژول را حذف کرد. دوربین ها به همان مقدار و به همان ترتیب قرارگیری در گلکسی S21 اولترا هستند اما بدون ماژول.

بنابراین پاسخ به این پرسش بسیار سخت و مبهم خواهد بود. البته اپل یک علت منطقی دارد. همانطور که در ابتدا هم گفته شد، iPhone با حرف i شروع می گردد که به نوعی نماد محصولات اپل است. به همین دلیل اینکه ماژول را اینگونه طراحی کند، قابل دفاع است. اما پرچم داران گوگل، Pixel نام دارند و حرف دومشان i است. این نمی تواند علت خوبی باشد برای اینکه ترتیب قرارگیری دوربین ها چنین الگویی را نشان دهد. در نتیجه اگر گوگل را کپی کار خطاب کنیم، بی راه نگفته ایم. با این حال هر دو شرکت خواستند متفاوت باشند که به نوعی هم پیروز شده اند. اکنون هم پیکسل 7 پرو از فرسنگ ها قابل رویت است و هم آیفون 14 پرو. اما یکی از نمای روبرو و دیگری هم از پنل پشتی.

به صورت کلی هم شاد هستیم که هم ترتیب قرارگیری دوربین ها در پیکسل 7 پرو کاربردی تر شده و هم ظاهر آیفون 14 پرو مکس بهتر و مدرن تر شده. در نتیجه کاربران با خرید آن ها، تجربه بسیار بهتری در مقایسه با نسل قبل خواهند داشت. بنابراین به نظر می رسد همه برنده = W i nner هستند!

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 389

به "شباهت عجیب آیفون 14 پرو و پیکسل 7 پرو؛ آیا این اتفاقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت عجیب آیفون 14 پرو و پیکسل 7 پرو؛ آیا این اتفاقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید