مزیت کانادا در زمینه مهاجرت کاری، تحصیلی

به گزارش بانو هما، جمعیت دانشجویان خارجی کانادا رو به رشد است؛ در سال 2018 با سه برابر شدن جمعیت این دانشجویان، کانادا از 570000 نفر از آنان پذیرایی کرد. بی جهت نیست که کانادا هم اکنون پس از ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا در رتبه چهارم کشورهای میزبان دانشجویان خارجی واقع شده است.

مزیت کانادا در زمینه مهاجرت کاری، تحصیلی

رشد جمعیت دانشجویان خارجی کانادا را می توان به افزایش دانشجویان خارجی در کل دنیا نسبت داد. آنگونه که یونسکو برآورد نموده است که در سال 2017 حدود 5.3 میلیون دانشجوی خارجی در سراسر دنیا در حال تحصیل بوده اند حال آنکه در سال 2000 این رقم 2 میلیون بوده است.

چرا تحصیل در کانادا؟

کانادا در حال حاضر به خاطر ضعیف بودن دلارش مجذوب کننده است. با اینکه شهریه دانشجویان خارجی بالاتر از شهریه دانشجویان بومی کانادا است به نسبت دلار امریکا، پوند انگلیس و یوروی اروپا هزینه بسیار کمتری در بر خواهد داشت. آنگونه که دفتر آموزش بین الملل کانادا گفته است علت اصلی که دانشجویان خارجی کانادا را انتخاب می کنند کیفیت آموزشی دانشگاه ها و کالج های کانادا است.

علت دوم اعتباری است که کانادا در دنیا در رابطه با استقبال از مهاجران دارد. این امر مزیت اثلی و رقابتی کانادا در دوره ای است که تمایلات و احساسات ضدمهاجرتی در سایر کشورهای غربی رواج پیدا نموده است. یکی دیگر از مزایای کانادا این است که دانشجوی خارجی می تواند بعد از تحصیل کار نموده و اقامت دائم کانادا را اخذ کند. کانادا بر خلاف کشورهای دیگر به دانشجویان خارجی اجازه می دهد به صورت اره وقت کار کنند تا بتوانند هزینه های خود را تامین کنند. بعد از فراغت از تحصیل هم می توانند ویزای کاری موسوم به PGWP دریافت کنند.

دانشجویان خارجی که بعد از تمام شدن درسشان در کانادا می مانند در سیستم اکسپرس انتری فدرال امتیاز اضافی دریافت می کنند و مسیرهای مهاجرت استانی بسیاری در برابرشان واقع شده است. اما چرا کانادا این مزیت رقابتی را دارد؟ چرا آغوش خود را به روی مهاجران گشوده است؟ چون:

  • جمعیت کانادا رو به پیری است و نرخ زاد و ولدش هم کاهش داشته است. مطالعه ای که Statistics Canada انجام داده نشان می دهد که دانشجویان خارجی که به مهاجران داخل کانادا تبدیل می شوند در بازار کار پیروز خواهند بود چرا که جوان و تحصیلنموده، در کانادا سابقه کار دارند و به انگلیسی یا فرانسه هم مسلط هستند.تحقیقات نشان داده که نیمی از جمعیت دانشجویان خارجی کانادا امیدوارند نهایتا زندگی خود را در کانادا بسازند.
  • رویکرد کانادا به دانشجویان خارجی نشان دهنده این است که دانشجویان می توانند برای جوامع کوچک کانادا مفید باشند. دانشجویان خارجی که در جوامع کوچک کانادا حضور دارند با ساختن ارتباطات می توانند در آنجا ساکن شوند.

در حال حاضر 54 درصد دانشجویان خارجی کانادا از هند یا چین هستند. کانادا باید جمعیت دانشجویان خارجی را متنوع کند تا ارتباطات مالی و اجتماعی خود را با سایر نقاط دنیا مستحکم تر کند. طبق استراتژی تازه دولت فدرال کانادا در زمینه آموزش بین المللی طی سال های 2019 تا 2024، کانادا قرار است از 11 کشور دانشجو بپذیرد.

دانشجویان خارجی برای اقتصاد کانادا مزیت بالایی هم دارند. دولت فدرال برآورد نموده که دانشجویان خارجی حدود در سال 2018، 22 میلیارد دلار به اقتصاد کانادا یاری نموده و 170000 شغل را پر نموده اند. البته این به آن معنی نیست که کانادا بی نقص و عیب است. کانادا و به ویژه دانشگاه های این کشور هنوز راه درازی را برای هماهنگ شدن با احتیاج دانشجویان خارجی در پیش دارند.

اما در مجموع قضیه دانشجویان خارجی در کانادا قضیه ای مثبت و پررنگ است. جذب دانشجویان خارجی نه تنها به اقتصاد این کشور و خود دانشجویان یاری می نماید، باعث مستحکم تر شدن ارتباطات اجتماعی کانادا با سایر نقاط دنیا هم می شود. بسیاری از دانشجویان خارجی که به وطن خود بر می گردند، کسب و کار راه اندازی می کنند و یا وارد عرصه سیاست و ممکلت داری می شوند. و با یادآوری خاطرات تحصیل و زندگی خود در کانادا به نوعی سفیران غیررسمی کانادا طی دهه های آینده خواهند بود.

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 82

به "مزیت کانادا در زمینه مهاجرت کاری، تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزیت کانادا در زمینه مهاجرت کاری، تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید