لیرینگ دندان چیست؟ ؛ مزایا و معایب کامپوزیت به روش لیرینگ ، طبیعی ترین روش ترمیم دندان را بشناسید

به گزارش بانو هما، کامپوزیت دندان یکی از برترین روش های بهبود و اصلاح لبخند است. در این روش، نقص زیبایی دندان به وسیله ونیر دندان (یعنی یک روکش نازک) از جنس کامپوزیت پوشانده خواهد شد و به این ترتیب می تواند به زیبایی ظاهری دندان ها نیز یاری زیادی کند.

لیرینگ دندان چیست؟ ؛ مزایا و معایب کامپوزیت به روش لیرینگ ، طبیعی ترین روش ترمیم دندان را بشناسید

دکتر حمید علی نژاد، دندانپزشک

خبرنگاران - یکتا فراهانی: کامپوزیت دندان ( dental composite ) یک درمان در دندانپزشکی است که به منظور ترمیم شکستگی، پوسیدگی و رفع ترک، تغییر سایز، فرم و رنگ دندان استفاده می گردد . کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل از جنس رزین و همرنگ دندان است که روی دندان فرم داده و به یاری اشعه مخصوص سفت می گردد .

برای سال های متمادی، روند دندانپزشکی ترمیمی این بوده است که تنها ترمیم های کامپوزیت یک یا دو سایه را در عمل روزانه قرار دهند. با توجه به سن بیمار و ضخامت مینا، تغییرات زیادی در روشنی یا تیرگی وجود دارد که بر رنگ کلی دندان تأثیر می گذارد. اما ترمیم های زیبایی تنها در صورتی قابل دستیابی هستند که مقادیر مختلف مینای طبیعی با مواد کامپوزیتی با شفافیت مشابه بازسازی شوند.

تکنیک های ترمیم دندان

در سال های اخیر، تکنیک های لایه بندی آناتومیک به وسیله پزشکان مختلف با هدف دستیابی به ترمیم طبیعی تر مورد حمایت قرار گرفته اند. ماهیت این تکنیک ها مشابه یکدیگرند؛ یعنی ساختار دندان از دست رفته لایه به لایه با استفاده از مواد کامپوزیتی بازسازی می گردد.

با افزایش سن افراد، مینای دندان تیره تر می گردد، بنابراین ضروری است چندین سایه کامپوزیت شفاف وجود داشته باشد که بتواند در آینده این مشکل را رفع کند. یکی از روش های کامپوزیت دندان به روش لایرینگ layering است که درباره آن با دکتر حمید علی نژاد، دندانپزشک گفت وگو نموده ایم.

روکش های دندان

دکتر حمید علی نژاد درباره روکش های دندان شرح می دهد: روکش ها یک لایه از مواد هستند که جلوی دندان های موجود چسبانده می شوند تا ظاهری تازه ایجاد نمایند و در واقع یکی از برترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند به شمار می روند. انواع مختلفی از روکش ها وجود دارد، اما متداول ترین آنها روکش های سرامیکی یا ونیر هستند.

کامپوزیت دندان به روش لیرینگ

این دندانپزشکدر مورد نوع دیگری ازکامپوزیت دندان به روش لیرینگ یا لایرینگ layering می گوید: یکی از موارد ضعف کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت، مات و گچی بودن رنگ کامپوزیت است. اگر کامپوزیت ونیر با دقت زیاد و تکنیک صحیح انجام گردد می تواند ظاهری بسیار زیبا و شفاف داشته باشد و نمای آن شبیه لمینت سرامیکی باشد. ولی همزمان مزایای کامپوزیت دندان را هم داشته باشد؛ مثل عدم تراش دندان و هزینه مناسب تر.

به گفته این دندانپزشک، با تکنیک صحیح می گردد مسائل کامپوزیت ونیر را حل کرد. منظور از تکنیک صحیح و مناسب، استفاده از روش لایرینگ یا کاربرد کامپوزیت های دندانی با ترانسلوسنسی های (عبور نور) متفاوت در لایه های مختلف است و البته در نهایت پالیش مناسب هم کار را تکمیل می نماید. توجه داشته باشیم در لمینیت ها، عبور نور و شیشه ای بودن در لبه دندان در طبیعی تر به نظر رسیدن و زیبایی آنها نقش زیادی دارند .

دکتر علی نژاد درباه روش لیرینگ اضافه می نماید: به روزترین شیوه برای مشخص رنگ کامپوزیت های دندانی، تکنیک لیرینگ است. در این روش اصل، رنگ کامپوزیت ها بر اساس سایه های مختلف دندان واقعی انتخاب می گردد. سایه های مختلف رنگ دندان اصلی را برای کامپوزیت به صورت لایه به لایه قرار می دهند تا کاملاً شبیه به دندان واقعی باشد.

طبیعی بودن دندان ها

دکتر علی نژاد می گوید: برای سفیدی طبیعی و واقعی در کامپوزیت دندان طبیعی می توان از تکنیک رنگ لایه به لایه استفاده کرد. اگر دقت نموده باشید دندان های واقعی هم درجه بندی رنگی متفاوتی دارند؛ به گونه ای که لبه های دندان شفاف و اواسط و میانه های دندان مات است. بنابراین می توانید رنگ های سفید را انتخاب کنید و با استفاده از تکنیک layering به دندان ها ظاهری طبیعی بدهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 584

به "لیرینگ دندان چیست؟ ؛ مزایا و معایب کامپوزیت به روش لیرینگ ، طبیعی ترین روش ترمیم دندان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیرینگ دندان چیست؟ ؛ مزایا و معایب کامپوزیت به روش لیرینگ ، طبیعی ترین روش ترمیم دندان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید