علل استفراغ در بچه ها و درمان آن

به گزارش بانو هما، از جمله مشکلاتی که در خصوص بچه ها والدین را با نگرانی شدید رو به رو می نماید استفراغ در بچه ها و پیامد های آن است. در ادامه به بیان علل استفراغ در بچه ها و درمان آن می پردازیم.

علل استفراغ در بچه ها و درمان آن

علت استفراغ در بچه ها چیست؟

گاسترو انتریتدر اغلب مواقع استفراغ در بچه ها شیر خوار ناشی از گاستروانتریت است. اسهال و استفراغ که با عنوان گاستروانتریت شناخته می گردد یک نوع عفونت ویروسی است. گاستروانتریت یک عفونت روده است که ناشی از ویروس و باکتری است و باعث اسهال نیز می گردد. در این بیماری استفراغ ممکن است بعد از یک تا دو روز خانمه پیدا کند اما اسهال تا 10 روز نیز ادامه داشته باشد. اغلب بچه ها برای درمان گاستروانتریت احتیاج به درمان دارویی ندارند اما والدین باید توجه داشته باشند که با توجه به از دست رفتن حجم زیادی از مایعات به وسیله مدفوع، مایعات کافی را به کودک بنوشانند. از سوی دیگر با توجه به ماهیت ویروسی این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک در درمان ان تاثیری ندارد. در بچه ها زیر 6 ماه گاستروانتریت اهمیت بیشتری دارد زیرا در این گروه از بچه ها کم آبی با شدت بیشتری اتفاق می افتد و حتما باید کودک به وسیله پزشک معاینه گردد.

آلرژی غذاییاستفراغ ناشی از مسمومیت غذایی می تواند همراه با بثورات پوستی، قرمزی و خارش پوست و تورم پوست اطراف چشم، لب، زبان و یا سقف دهان ایجاد گردد.

سایر عفونت هاگاهی استفراغ در بچه ها ناشی از بیماری های دستگاه گوارشی نیست. بلکه عفونت های سایر سیستم های بدن مانند سیستم ادراری،گوش میانی، منننژیت و یا ذات الریه نیز می تواند در کودک باعث ایجاد استفراغ گردد. اگر علاوه بر استفراغ علائم همراه مانند تب و تحریک پذیری مشاهده کردید، با پزشک کودک مشورت کنید.

آپاندیسیتدر صورتی که آپاندیس دچار التهاب گردد می تواند در کودک علائم استفراغ در بچه ها را مشاهده کرد. آپاندیسیت خود را با درد شکمی که با گذشت زمان بدتر می گردد نشان می دهد.

مسمومیتبلعیدن اتفاقی مواد سمی باعث ایجاد استفراغ در بچه ها می گردد. در این شرایط بدون اتلاف وقت باید به اورژانس مراجعه کرد.

ریفلاکس معده/ رودهعدم تحمل شیر که در ان محتویات معده از راه دهان خارج می گردد.

شیشه شیر نامناسبگاهی گشاد بودن سوراخ شیشه شیر باعث خروج میزان زیاد شیر و در نتیجه بلع بیش از حد می گردد و کودک اضافه شیر را به صورت استفراغ از راه دهان خارج می کند.

تنگی دهانه پیلوراین مشکل مادر زادی به علت تنگی دهانه معده به روده ایجاد می گردد و در صورتی که کودک بیش از حد غذا بخورد به صورت استفراغ جهشی محتویات معده خارج می گردد. 1

زمان تماس با اورژانس و پزشکدر بعضی شرایط ها هنگام استفراغ و بالا آوردن کودک احتیاج است فوری با اورژانس یا پزشک کودکتان تماس بگیرید. بعضی از این شرایط ها شامل موارد زیر است:

اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد.

اگر بیشتر از شش ساعت می گذرد و کودک شما همچنان در حال استفراغ است.

اگر کودک به هیچ وجه مایعات خوراکی یا شیر را تحمل نمی کند.

نشانه های کم آبی شدید بدن مانند چشم های گودرفته، دست و پاهای سرد، لکه لکه شدن دست و پاها، خواب آلودگی یا بی قراری بیش از حد و فرورفتگی در ملاج را مشاهده کنید.

به نظر برسد که کودک درد شدیدی دارد. کودک نمی تواند بگوید درد دارد اما شما بهتر از هر کسی او را می شناسید و احتمالاً می توانید بفهمید. ممکن است کودک یک انسداد در روده یا مشکل دیگری داشته باشد.

استفراغ کودک شامل صفرا؛ یک مادۀ سبز رنگ یا خونی است. اگر استفراغ شامل خون یا صفرا بوده است، پزشک احتمالاً می خواهد نمونۀ آن را ببیند. صفرای سبز می تواند نشان دهندۀ این باشد که روده ها مسدود شده اند.

شکم کودک ورم نموده و به لمس حساس است. این می تواند نشان دهندۀ تجمع مایع یا گاز معده، انسداد روده، فتق یا دیگر مسائل دستگاه گوارش باشد؛ انسدادها نادر اما جدی هستند.

کودک بعد از نیم ساعت از غذا خوردن، استفراغ مداوم و همراه با فشار دارد. این ممکن است نشانه ای از عارضۀ تنگی پیلور باشد.

پس از خوردن یک ضربه به سر کودک، او بیش از یک بار استفراغ کند، چیزی که ممکن است نشانۀ یک صدمۀ مغزی باشد.

متوجه زردی در پوست یا در سفیدی چشم نوزاد شوید که نشانه ای از زردی است.

اگر مشکوکید که کودک چیزی سمی را بلعیده باشد و اگر می دانید کودک چه چیزی را بلعیده است، آن را هم به اورژانس اطلاع دهید.

استفراغ کودک حاوی خون باشد. وجود میزان کمی خون در استفراغ معمولاً نگران کننده نیست، زیرا فشار استفراغ می تواند باعث پارگی های کوچکی در رگ های خونی دیوارۀ مری گردد اما در صورت وجود خون در استفراغ کودک به اورژانس زنگ بزنید.

کودک نشانه هایی از کم آبی بدن نشان می دهد. این نشانه ها می تواند شامل کاهش ادرار یعنی اگر شش تا هشت ساعت بدون خیس کردن پوشک گذشته باشد، لب و دهان خشک، گریۀ بدون اشک به شرطی که کودک بیشتر از چند هفته سن داشته باشد، زیرا اغلب دو تا سه هفته طول می کشد تا بعضی نوزادان اولین اشک های خود را بریزند. همین طور اگر کودک بی حال باشد و ادرار او زرد تیره شده است. 2

درمان خانگی استفراغ بچه ها

زنجبیلزنجبیل هزاران سال است که به منظور کاهش درد و مسائل معده استفاده می گردد. محققان بر این باورند که زنجبیل در معده و روده و بعلاوه مغز و سیستم عصبی برای کنترل حالت تهوع بسیار مفید هستند. در حالیکه اثبات نشده است که این ماده، تهوع و استفراغ در بچه ها را متوقف می کند، این ماده برای بچه ها بیش از 2 سال امن است. از پزشک متخصص اطفال خود سوال نمایید که چگونه آن را امتحان کنید.

طب فشاریاین روش به بعضی از افراد با حالت تهوع یاری نموده است. طب فشاری، فشار را در یک قسمت از بدن قرار می دهد تا تغییر در نقاط دیگر بدن ایجاد کند. این کارمشابه با روش چینی باستانی طب سوزنی است. سعی کنید برای کاهش حالت تهوع کودک خود از طب فشاری بهره ببرید، برای این کار از انگشتان میانی و اشاره خود بهره ببرید تا فشار در شیار بین دو تاندون بزرگ در داخل مچ دست او که در کتف شروع می گردد. 3

پی نوشت:

1.www.zendegiebartar.com

2.www.madarsho.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 189

به "علل استفراغ در بچه ها و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل استفراغ در بچه ها و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید