سیستم خنک کننده هواپیما، سیستمی ضروری برای امنیت مسافران

به گزارش بانو هما، گرمای بسیار زیاد فراوری شده از جت هواپیما که می تواند برای مسافران داخل کابین کشنده باشد، چگونه مهار می گردد؟

سیستم خنک کننده هواپیما، سیستمی ضروری برای امنیت مسافران

روزانه تعداد زیادی از مسافران خطوط هواپیمایی آمریکا با خیال راحت بر روی جایگاه های خود نشسته و پوشش پنجره را پایین می دهند تا بیرون را دیدن نمایند، ولی آن ها از این موضوع بی خبر هستند که اگر سیستم تهویه هواپیما از کار بیافتد چه شرایطی دشواری پیش روی آن ها خواهد بود.

خطوط هواپیمایی، قوانین مربوط به خود را دارند و اکثرا اجازه می دهند تا دمای هوا تا 32 درجه سلسیوس برسد و این حد را به عنوانی مرزی می شناسند که هم مسافران تا این دما راحت هستند و هم تا این دما به هواپیما صدمه ای وارد نمی گردد.

ولی به راستی دمای یک هواپیما زمانی که در فرودگاه به زمین می نشیند، چقدر است؟ این پدیده زمانی مورد توجه نهاده شد و رسانه ای شد که در تابستان گذشته، زمانی که مادری نوزاد خود را در آغوش داشت، مجبور به تقلا برای نجات جان نوزادش فقط به خاطر دمای نامناسب داخل کابین شد.

زمانی که هواپیما در گیت تاخیر داشت و مسافران هنوز اجازه خروج از هواپیما را نداشتند، امیلی فرانس، (Emily France) و نوزاد 4 ماهه اش مجبور به خروج اضطراری از هواپیما شدند. او هواپیما را به کوره ای پرنده تشبیه می نماید.

فرانس می گوید:

زمانی که مسافران با پرواز خطوط هواپیمایی آمریکا در حال جابه جایی به ال پاسو، (El Paso) در تگزاس بودند، کابین بسیار گرم شده بود. وقتی که هواپیما تاخیر بیشتری کرد، او لباس های پسر خود را درآورد و از مهمانداران تقاضای کیسه های یخ کرد ولی همچنان شرایط نوزاد بدتر می شد.

او شرح می دهد:

پسرم به گونه ای گریه می کرد که تا به حال او را به این حال ندیده بودم. پوست او به رنگ سرخ عجیبی درآمده بود و من کاملا احساس می کردم که او در خطر است. ناگهان گریه اش متوقف شد و در حالت بی حسی و ناهوشیاری در آغوشم افتاد.

سریع فریاد زدم که آمبولانسی برایم خبر کنید و من را از این هواپیما خارج کنید.

او و پسرش به سرعت با آمبولانسی از هواپیما دور شدند. پزشکان به پسر او رسیدگی کردند و حالش بهبود یافت.

فرانس در این باره می گوید که امیدوار است مقامات از این قضیه درس گرفته و به این مشکل رسیدگی نمایند. او وکیلی گرفته تا بر علیه مقامات هواپیمایی را که مسئول امنیت مسافران هستند، شکایت کند و از آن ها انتظار شرح دارد.

دیوید راپپورت، (David Rapoport)، وکیل فرانس می گوید:

این مسئله که به خاطر بالا بودن دما در کابین هواپیما جان مسافران در خطر باشد، هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد.

سالانه شکایات زیادی در خصوص دمای هوای نامناسب کابین ها به گوش مقامات می رسد، ولی اداره هوانوردی فدرال به این موارد رسیدگی ننموده است.

گاهی خلبانان برای صرفه جویی در مصرف سوخت، هنگامی که هواپیما در گیت است، سیستم تهویه را خاموش می نمایند. برخی از فرودگاه ها زمانی که هواپیما در گیت در حال انتظار است با سیستمی پیشرفته، هوای خنک به سمت هواپیما پمپ می نمایند. گاهی هم سیستم تهویه هواپیما ناکارآمد بوده و جوابگوی حرارت زیاد تولیدشده به وسیله موتور هواپیما نیست.

در سال 2013 میلادی، تعداد زیادی از مسافران به دلیل گرمای شدید در پروازی که مجبور به توقف در صحرایی در لاس وگاس شده بود، دچار مشکل شدند. یک ماه بعد در یکی از پروازهای خطوط هواپیمایی الجاینت (Allegiant)، حال 120 مسافر این پرواز که به مدت دو و نیم ساعت در گرمای شدید به دلیل خرابی سیستم تهویه هواپیما متوقف شده بودند، خراب شد.

به گفته میشل بوور، (Michael Bowers)، خطوط هواپیمایی الجاینت در پی این حادثه تصمیم گرفت که مبلغی حدود یک میلیون دلار را صرف 6 دستگاه 60 تنی خنک نماینده هواپیما کند.

اداره هوانوردی فدرال، هر گونه احتیاج به سیستم تهویه برای زمانی که هواپیما متوقف شده و روی زمین نشسته است را رد می نماید. البته در خصوص اینکه به ازای هر مسافر در هر دقیقه چند لیتر هوای تازه باید به داخل کابین پمپ گردد، قوانینی وجود دارد.

قوانین وضع شده به وسیله این اداره ایجاب می نماید که بسته به شرایط هواپیما و مسافران اگر به میزان بیشتری هوای تازه احتیاج بود، باید این میزان به داخل کابین پمپ گردد.

در انجمن مهمانداران هواپیما که 50000 نفر عضو دارد، طی کنگره ای که هر سال برگزار می گردد، به مهمانداران توصیه می گردد که دمای داخل کابین هواپیما را در حدود 27 درجه سلسیوس ثابت نگه دارند.

سخنگوی خطوط هواپیمایی، تیلور گارلند، (Taylor Garland) می گوید:

خیلی عجیب است که مقامات هواپیمایی دمای داخل کابین را جز فاکتورهای امنیت جانی مسافران محسوب نمی نمایند. به همین دلیل است که این مقوله دراولویت های خطوط هواپیمایی قرار نگرفته است.

خطوط هواپیمایی آمریکا که خاطره ای تلخ برای مادری به همراه نوزادش در تاخیر هواپیما رقم زده بودند، از این مادر عذرخواهی کردند، ولی برای مشکل به وجود آمده هیچ شرحی نداشتند.

سخنگوی خطوط هواپیمایی، مگی شمرین (Maggie Schmerin) می گوید:

این اتفاق نباید به هیچ وجه دوباره تکرار گردد. ما در مقابل این مسافر و نوزادش به دلیل شرایط سختی که متحمل شده اند، واقعا شرمسار هستیم و به صورت جدی در پی دلیل بروز این مشکل و برطرف آن در پرواز های بعدی هستیم.

سخنگوی یکی از خطوط هواپیمایی ترنس، (Trans States Airlines) حاضر به پاسخگویی در خصوص این مشکل به وجود آمده در هواپیماها نشد.

خطوط هواپیمایی آمریکا از خدمه هواپیماها تقاضا نموده که شرایط داخل کابین را برای مسافران هنگام تاخیر در پرواز مناسب نگه دارند، ولی این قانون به دمای خاصی در خصوص دمای هوای داخل کابین اشاره ننموده است.

شمرین در این باره شرح می دهد:

از آنجایی که دمای هوا در تابستان های اخیرا فزایش یافته است، خدمه خطوط هواپیمایی آمریکا موظف شدند در خصوص درست کار کردن سیستم تهویه و خنک نماینده در زمان قبل پرواز اطمینان حاصل خواهند کرد.

منبع: کجارو / southernliving.com
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 311

به "سیستم خنک کننده هواپیما، سیستمی ضروری برای امنیت مسافران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم خنک کننده هواپیما، سیستمی ضروری برای امنیت مسافران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید