بهار با کاهش 62 درصد بارش ها انتها یافت

به گزارش بانو هما، تهران (پانا) - فصل بهار 1400 در مقایسه با سال های گذشته یکی از خشک ترین فصل ها در 50 سال اخیر را برای خود ثبت کرد تا یادآور این موضوع باشد که ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داشته و اصل رعایت مصرف باید سرلوحه همه امور باشد.

بهار با کاهش 62 درصد بارش ها انتها یافت

به گزارش ایرنا، بهار سال های 97، 98 و اندکی هم 99 شرایط بارش های کشور به گونه ای شد که نوید سال های پرآب را می داد.

وقوع سیلاب های سهمگین گرچه خسارت های مادی زیادی به همراه آورد اما جانی تازه در طبیعت ایران دمید و بسیاری از تالاب ها و چشمه سارهایی که در اثر خشکسالی 10 ساله از بین رفته یا در حال از بین رفتن بود را زنده کرد.

نوید تابستان هایی پرآب حاصل این بارش ها بود که دغدغه تامین آب شرب و کشاورزی را از بین برده بود. گرچه استفاده بهینه ای از این سیلاب ها نشد اما سایه خشکسالی را برای مدتی دور نموده و امید به منابع آب برگشت.

اما این شرایط چندان پایدار نماند و با شروع سال آبی جاری(مهرماه 1399) روی خشن خشکسالی یکبار دیگر خود را به نمایش گذاشت و نشان داد که ایران کشوری در اقلیم خشک و نیمه خشک است که باید مدیریت مصرف و استفاده بهینه از سال های ترآبی سرلوحه همه امور قرار گیرد تا در سال های خشک با بحران بی آبی، درگیر نشود.

تازه ترین آمار خشکسالی گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری(مهر1399) تا انتهای خردادماه 1400 اندازه بارش ها به رقم 129.7 میلی متر رسیده و این در حالی است که در دوره بلندمدت 52 ساله این اندازه 223.4 میلی متر بوده که کاهش 41.9 درصدی را نشان می دهد.

بارش های ابتدای فصل بهار تا انتهای آن هم 22.3 میلی متر است درحالی که این رقم در دوره بلندمدت 58.9 میلی متر بوده و اختلاف 62.2 درصدی دارد.

از ابتدای خردادماه 1400 تا انتهای آن هم تنها 2.1 میلی متر بارش در کشور رخ داده که این اندازه در دوره بلندمدت 6 میلی متر بوده است. این امر حکایت از کاهش 64.1 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت دارد.

طی هفت روز گذشته منتهی به 31 خردادماه هم هیچ اندازه بارشی در کشور ثبت نشده است.

اما شرایط مصرف آب در کلان شهر تهران به گونه ای نگران نماینده افزایشی بوده به نحوی که مصرف آب در 30 خرداد 1400، سه میلیارد و 620 میلیون لیتر بوده است. این رقم 1.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

این شرایط سبب شده تامین آب در این کلان شهر به شرایط نارنجی درآید؛ شرایطی که در صورت تداوم مصرف بی رویه ممکن است قرمز شده و تامین آب را به طور جدی با مشکل روبرو سازد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه تهرانی ها بین 20 تا 30 درصد بیشتر از میانگین کشوری آب مصرف می نمایند، گفت: میانه مصرف آب هر شهروند 240 لیتر در شبانه روز است که این رقم در کشور 200 لیتر است.

وی اضافه کرد: الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی در شهر تهران در یک ماه 14 هزار لیتر (14مترمکعب) آب است واحدهای مسکونی که تا 28 هزار لیتر (28 مترمکعب) آب در ماه مصرف نمایند جزو پرمصرف ها و گروهی که بیش از 28 مترمکعب آب در ماه مصرف نمایند در رده بدمصرف های آب استان تهران قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران تاکید نمود: از روز گذشته برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف اخطار ارسال شده است و در صورت تداوم افزایش، محدودیت مصرف را اعمال خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 5

به "بهار با کاهش 62 درصد بارش ها انتها یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار با کاهش 62 درصد بارش ها انتها یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید