برنامه های رادیویی و تلویزیونی نیازمند تحول هستند

به گزارش بانو هما، تهران (پانا) - مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش بر تحول در برنامه های رادیویی و تلویزیونی تأکید کرد و در عین حال این تحول را یک ضرورت گریزناپذیر دانست.

برنامه های رادیویی و تلویزیونی نیازمند تحول هستند

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در دومین همایش سالانه هفته پژوهش که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معماری و هنر پارس برگزار گردید، در خصوص ضرورت تحول و هم افزایی ساختاری در برنامه های رادیو و تلویزیون توضیحاتی ارائه کرد.

سوهانی گفت: در اوایل قرن بیستم، توسعه رسانه هایی مانند رادیو باعث شد که زمینه نوی در مطالعات علوم انسانی شکل بگیرد وچند دهه ای است که توجه مبنای فضای دانشگاهی نیز به دانش های میان رشته ای و مهارتی معطوف شده است و احتیاج به شناخت و مطالعات چند وجهی و دانش مهارتی دارد.

وی اعلام نمود: بحث دوم، توجه به سیر تکامل رسانه هاست. با اختراع الفبا حتی قبل از آن شکل های ارتباط میان فردی که آدم ها آموختند، باعث شد تا وارد کهکشان ارتباطی با همنوعان و دنیا پیرامون شوند و این فرایند با اختراع دستگاه چاپ توسعه بسیاری پیدا کرد تا به جایی رسید که با اختراع رادیو در سال 1920 دنیای ارتباط الکترونیک شکل گرفت و این سیر، فرایند ارتباط انسانی و تقابل و تعامل را در سطح فرهنگ ها شکل داد، البته از زمان ظهور اینترنت قواعد بازی تغییر کرد و پس از آن رادیو و تلویزیون در این تقسیم بندی جز رسانه هایی قرار می گیرند که نقش چشمگیری داشتند.

مدیر رادیو نمایش بعلاوه تأکید کرد: در گذشته رسانه، پدیده ای یک سویه بود. به عبارتی رادیو و تلویزیون رسانه های یک طرفه بودند و نقش و کارکرد خاص خودشان را داشتند اما از زمان ظهور اینترنت، مخاطب ما جایگاهش در حد کاربر ارتقا پیدا کرد و در واقع با مخاطب کاربر فعال طرفیم و دیگر مفهوم مدیریت رسانه به معنای سنتی بی معناست. اگر رسانه ای تعامل نداشته باشد، محکوم به نابودی است؛ چراکه تحول و نوآوری جزو جدایی ناپذیری از ذات زندگی بشریست، به خصوص علوم انسانی که علوم خلاقی و آفرینشگر است.

سوهانی سپس اظهار کرد: به عنوان مدیران و فعالان فراوری رسانه و حوزه های فرهنگی، باید به فکر هم افزایی های ساختاری آفرینش و قالب های نوظهور باشیم. ما در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، یک اتاق فکری تشکیل دادیم تا با هم اندیشی و طراحی قالب ها و ساختارهای نوین بتوانیم در دوران نو به توسعه و جذب مخاطب برسیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در ادامه از دو ژانر نوظهور در عرصه رادیویی نام برد و گفت: یکی از این ژانرها رادیو پلاس و همان رسانه صدا، پایه خلاق است که سنتی نیست و توانستیم با هم افزایی از مدیوم های مختلف هنری و رسانه ای این رسانه را تقویت کنیم، یعنی در آن از نمایش رادیویی، تئاتر عروسکی، مستند، رادیو تئاتر و در عین حال از فضای مجازی هم بهره گرفتیم و با نگاهی به روایت ارادتمند جانی دالر به قصه ارادتمند آقای خاص رسیدیم که همزمان از رادیو نمایش و شبکه نسیم پخش شد. بعلاوه توانستیم با بهره گیری از فرهنگ غنی خودمان، آیین ها، سنت ها و آنچه در دایره هویت ایرانی است، نمایش رادیویی تخت ترنا را بر اساس ترنا بازی خلق کنیم که مخاطب در آن نقش فعال داشت.

مدیر رادیو نمایش در سرانجام اعلام کرد: ایران از سال های دور تا به امروز از قطب های مهم نمایش های رادیویی است و گنجینه ای از برترین هنرمندان را در این زمینه داریم. شاید در گذشته رادیو در فضای رسانه به نظر کمرنگ آمده اما امروزه، دامنه کارکرد آن به لحاظ تمرکز بخشی، خیال آفرینی و نامحدود بودن عرصه خلاقیت، بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 232

به "برنامه های رادیویی و تلویزیونی نیازمند تحول هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های رادیویی و تلویزیونی نیازمند تحول هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید