این معلم تهرانی شاگردانش را روانه بازار کار می نماید

به گزارش بانو هما، فرنیا فقیهی دغدغه های بسیاری دارد و حالا که چندین سال است وارد حرفه مقدس معلمی شده، دلش می خواهد نوجوانان با روی آوردن به صنایع دستی وارد بازار کار شوند.

این معلم تهرانی شاگردانش را روانه بازار کار می نماید

خبرنگاران- امیر دشتی نژاد: هنر حکاکی از کودکی مورد علاقه اش بود و هر جا چوب و مقوایی پیدا می کرد به جانش می افتاد و با مداد و خلال دندان طرح بچه ها های را روی آن پیاده می کرد. خودش هم نمی داند چطور رشته مهندسی برق را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد، اما بعد از چند سال دوباره به سمت هنر مورد علاقه اش رفت و تلافی چندسال غیبتش در دنیای هنر را با ابداع جدیدترین روش حکاکی یعنی حکاکی روی کامپوزیت، فلز و باریکه های ام. دی. اف و ضایعات چوب و در یک کلام وسایلی که دور ریختنی به حساب می آیند جبران کرد و برای نخستین بار به دانش آموزان نوجوان حکاکی را آموزش داد. معلم مدرسه هدایت قدس حالا به این هدف خود نزدیک شده و دانش آموزانش پیروز به کسب چندین مقام منطقه ای و استانی در مسابقات هنرهای تجسمی شده اند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

روزی که رشته مهندسی برق را در دانشگاه تمام کرد و فارغ التحصیل شد، فکرش را نمی کرد سر از دنیای هنر در بیاورد، اما این رخ داد و فرنیا فقیهی سراغ رشته ای رفت که هیچ قرابتی با رشته تحصیلی اش نداشت. او می گوید: از کودکی به حکاکی علاقه داشتم. فقط کافی بود در گوشه ای از خیابان تکه ای چوب یا مقوا ببینم. آن را بر می داشتم، به خانه می بردم و آنقدر فکرمی کردم که چطور می توانم روی آن نقش ونگاری را طراحی کنم. خلاصه همین علاقه بود که باعث شد من در تمام رشته های حکاکی دستی در کار داشته باشم. اما این راضی ام نمی کرد، به همین علت تحقیقات میدانی را آغاز کردم و بعد از 5 سال توانستم در سال 90 پیروز به ابداع روش های نوین حکاکی شوم و حکاکی روی کامپوزیت را انجام دهم. کامپوزیت آلیاژی از فلز آلومینیوم است که در نمای ساختمان ها به کار برده می گردد و کاربرد دیگری ندارد.

نوجوان های صاحب شغل و عایدی

هر هفته نوبت کلاس درس فقیهی یعنی حرفه و فن که می شد، دانش آموزان سعی می کردند غیبت ننمایند و هر طوری هست سر کلاس درس حاضر شوند، چون او دریچه ای تازه از دنیای هنر را به روی دانش آموزان باز نموده بود. تا آن موقع خیلی از دانش آموزان حتی نام کامپوزیت را هم نشنیده بودند چه برسد به اینکه بخواهند حکاکی روی آن را یاد بگیرند. اما او با روشی ساده و با ابزاری قابل دسترس و مقرون به صرفه، جدیدترین نوع حکاکی را به نوجوانان آموزش داد.

فقیهی می گوید: روش ابداعی من برای دانش آموزان دوره هدایت کاربرد دارد. این افراد می توانند با یاد گرفتن حکاکی روی کامپوزیت یا شیشه که خیلی هم مقرون به صرفه است رشته ای از صنایع دستی را یاد بگیرند و خیلی راحت وارد بازار کار شوند و در سن کم عایدی داشته باشند. نتیجه این آموزش ها نشان داد که این روش ابداعی توانست به قول معروف تکانی به نوجوانان بدهد. چون آثار تولیدی آنها در سال 90 مقام منطقه ای به دست آورد و در همان سال هم آنها توانستند در مسابقات هنرهای تجسمی شهر تهران مقام دوم و سوم استانی را از آن خود نمایند و همین برای من به عنوان معلمی که این رشته هنری را ابداع کرد و به دانش آموزان آموزش داد یک افتخار به شمار میرود.

کلاس حرفه و فن را متحول کنید

حتماً یادتان هست برای خیلی از ما در دوران مدرسه کلاس درس حرفه و فن از کسالت آورترین کلاس ها بود و شاید کاری یا هنری را در این کلاس یاد نگرفته باشیم، اما فقیهی این کلاس کسالت بار را با جای دادن یکی از روش های نوین حکاکی به پربارترین و پرطرفدارترین درس ها در مدرسه هدایت قدس تبدیل نموده است. او می گوید: به مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد داده ام که این رشته را در کلاس حرفه و فن جایگزین کارگاه های تکراری و بدون کاربرد نمایند و مطمئن هستم که این موضوع با اقبال دانش آموزان روبرو می گردد، چون آن را در کلاس های درس و در یک مدرسه تجربه نموده ام. چه عیبی دارد که دانش آموزان بتوانند بعد از سرانجام یک سال تحصیلی و شرکت در کلاس حرفه و فن که برای همه اجباری هم هست از مزایای رشته ای برخوردار شوند که با آن می گردد کار کرد و در آمد داشت. همین چند ماه قبل بود که آثار تولیدی و برتر دانش آموزان منطقه 2 و منطقه 11 را در نمایشگاه به طور مشترک به نمایش گذاشتیم. بسیاری از این آثار فروخته شد، در آمدش به جیب نوجوان های 11، 12 ساله رفت و برایشان با نوعی حس غرور همراه بود. چون برخی از این آثار تا 500 هزار تومان به فروش رسید.

این معلم پیروز ادامه می دهد: دفتر تکنولوژی های آموزشی و طراحان کتاب های درسی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش می توانند این طرح نوین حکاکی را مورد نقد و آنالیز قرار دهند، زیرا می توان آن را به عنوان یکی از فعالیت های عملی و کارگاهی در درس حرفه وفن در بخش فلزکاری مورد استفاده قرار داد. ابزار مناسب حکاکی هم فرز حکاکی است و مواد اولیه اش هم مقرون به صرفه است و می توان از ضایعات ورقه های فلزی، چوب، ام. دی. اف و کامپوزیت که ارزش مالی چندانی ندارد و من بسیاری از آنهارا از میان نخاله های ساختمانی و وسایل دور ریختنی در اختیار دانش آموزانم قرار دادم، تهیه کرد.

بچه ها با وضو کار می نمایند

این روزها بازی های کامپیوتری، دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی وقت بسیاری را از نوجوانان و حتی جوانان می گیرد و به نوعی می توان گفت که در علم و هنر و تکنولوژی را به روی آنها می بندد. اما هنوز هم ابزارهایی هست که بتوان این گروه سنی را از طریق آن سرگرم و از همه مهم تر معنویت و ارزش های دینی را به آنها تفهیم کرد. فرنیا فقیهی هم با آموزش حکاکی اسمای الهی روی ام. دی. اف و کامپوزیت پیروز به انجام این کار شده و می توان گفت با یک تیر دو نشان زده است و همین موضوع یکی از رموز پیروزیت اوست. فقیهی می گوید: همه حکاکی هایی که به دانش آموزانم یاد می دهم با موضوع اسمای الهی است و قبل از آغاز کلاس به آنها که همه نوجوان های 11 سال به بالا هستند می گویم که با وضو کار را آغاز نمایند. تمرکز در این کار اهمیت فوق العاده ای دارد و هر خطای کوچکی می تواند کل کار را خراب کند، برای همین برخی اوقات که بچه ها تمرکز ندارند، به آنها توصیه نموده ام که چند صلوات بفرستند و بعد از آن مشغول کار شوند. شاید باور نکنید اما دانش آموزانی بوده اند که به واسطه آموزش این رشته از صنایع دستی وضو گرفتن را که تا آن روز بلد نبوده اند یاد گرفته اند و با قرار گرفتن در چنین محیطی و حکاکی اسمای الهی مسیر زندگی شان با معنویت و ارزش های دینی عجین شده است.

--

*منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 2 به تاریخ 1393/05/22

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 544

به "این معلم تهرانی شاگردانش را روانه بازار کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این معلم تهرانی شاگردانش را روانه بازار کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید