انجمن قنات استان کرمان تشکیل می شود

به گزارش بانو هما، در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان، رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در بم و جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه قنات در شرق این استان، راه اندازی انجمن قنات استان بررسی و مقرر شد اقدامات لازم برای ثبت و تشکیل انجمن قنات استان انجام شود.

انجمن قنات استان کرمان تشکیل می شود

رئیس اتاق کرمان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از ارائه چنین درخواستی از سوی فعالان حوزه قنات گفت: به موضوع مهمی پرداخته شده و باید برای حفظ این میراث گذشتگان و ترویج فرهنگ استفاده و نگهداری از آن تلاش شود.

سیدمهدی طبیب زاده گفت: قنات یادآور نشاط، جذابیت و زیبایی خاصی است و صحنه های بسیار زیبایی برای جذب گردشگران در استان های کویری مانند کرمان دارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حفظ یک قنات هم بسیار ارزشمند است و باید با فعالیت های ترویجی و تبلیغی، اهمیت وجود قنات و حفظ آنها را به همه به ویژه مسئولان برسانیم.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه باید به اقتصاد قنات فکر کرد، اعلام نمود: قیمت هر مترمکعب آب شور و بی کیفیت منتقل شده از خلیج فارس به سرچشمه 2.8 یورو تمام می شود و محیط زیست دریا را نیز آلوده می کند، درحالی که باید قدر آب ارزشمندی که از قنات ها خارج می شود را بدانیم زیرا ارزش اضافه نموده آن در هر مترمکعب بیش از سه دلار است.

وی با طرح این پرسش که آیا اکنون قنات برای مالکین آن درآمد دارد؟ شرح داد: باید چاره ای برای اقتصاد آب قنوات اندیشیده شود تا ضمن برشمردن ارزش آب، بهره وری نیز افزایش یابد.

در ادامه رئیس دفتر کنندگی اتاق کرمان در شرق استان گفت: در شرق استان به ویژه بم متولی برای قنوات بااهمیت نداریم و دولت نیز چندان جدی این موضوع را دنبال نمی کند.

محمدحسین اکبری اضافه نمود: پیشنهاد طراحی آرم ویژه ای برای محصولات آبکمک شده با آب قنوات مطرح شده که بسیار ارزشمند است و می تواند در ارزش اضافه نموده محصول صادراتی از باغات آبکمک شده با آب قنات تأثیرگذار باشد.

وی شرح داد: هیچ بیمه ای بهره برداران و مقنیان قنوات را تحت پوشش قرار نمی دهد و خود قنوات نیز بیمه ندارند که باید این موضوع به طورجدی پیگیری شود.

اکبری، با تأکید بر لزوم پرداختن به آموزش در زمینه حفظ و نگهداری و بهره برداری از قنوات، ابراز امیدواری کرد: پس از تشکیل این انجمن بتوان ارتباط مؤثری را با اندیشکده تدبیر آب اتاق ایران برقرار و از پژوهش ها و راهنمایی های این تشکل در راستای پیشبرد اهداف انجمن قنات استفاده کرد.

عضو هیات کنندگان اتاق کرمان شرح داد: ظرفیت گردشگری خوبی در قنوات بم وجود دارد و می توان از فاصله کم چندین قنات در یک منطقه استفاده و با احداث سازه ای بر روی این قنوات فرصت گردشگری جذابی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه محصول خرمای شرق استان 200 هزار تن است که حدود 6 هزار میلیارد تومان ارزش اضافه نموده ایجاد می کند، گفت: با احتساب قیمت 3 دلار برای هر مترمکعب آب، قنات قنبرآباد بم با 12 هزار مترمکعب خروجی آب، 36 هزار میلیارد تومان ارزش اضافه نموده باید داشته باشد که متأسفانه تا به امروز از آن به خوبی استفاده نشده است.

در ادامه عضو هیات مؤسس انجمن قنات استان و کارشناس حوزه قنات گفت: از 5 هزار هکتار باغ در بم سه هزار هکتار آن ها از قنوات آبکمک می شود و نزدیک به 10 هزار کشاورز از آبکمک قنوات ارتزاق می کنند.

محمد رنجبر اعلام نمود: با تشکیل انجمن قنات سعی داریم ظرفیت های موجود در قنات معرفی، شناسایی و برای حفظ آنها کمک شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز بم را به عنوان شهر شاخص در حوزه قنات نمی شناسند، شرح داد: در بم 40 قنات در باغ شهرها وجود دارد که از پرآب ترین قنات بم 360 لیتر بر ثانیه، آب باکیفیت خارج می شود که باید قدردان آن باشیم.

در ادامه این نشست کارشناس حوزه قنات با بیان اینکه مسائل فعلی قنات ها ساختاری، اجتماعی و قانونی هستند، گفت: خشک سالی های مداوم، خطر چاه های عمیق و نیمه عمیق، احداث سد و ممانعت از تغذیه آبخوان های قنوات، سیلاب، زلزله، عدم لایروبی به موقع، کاشت درخت های با ریشه پایین رونده، عدم نای گذاری، استفاده از نای سیمانی، نابهنجاری های در جهت معبرهای آب قنوات و هدر رفت آب قنات در فصول سرد از جمله مسائل ساختاری قنوات محسوب می شوند.

ناهید کمال الدینی اضافه نمود: عدم توجه عمومی نسبت به جایگاه و اهمیت قنات، عدم وجود حساسیت و مطالبه عمومی برای مقابله با حفر چاه های عمیق، عدم آگاهی کافی در خصوص عواقب حفر چاه های عمیق، عدم توجه به تابلوهای هشدار منع عبور خودروهای سنگین از محل گذر گالری قنوات و عدم اطلاع شهروندان از احتمال بروز سوانح در پی ساخت بنا در حریم قنوات، بیماری های رایج مقنیان، بالا بودن سن مقنیان، کم شمار بودن تعداد مقنی، عدم انتقال دانش و تخصص مقنی های سالخورده به نسل بعدی، پایین بودنشان و جایگاه اجتماعی مقنیان از جمله مسائل اجتماعی این حوزه است.

وی عدم الزام کارفرمایان برای رعایت جوانب ایمنی کار در فرآیند حفر و لایروبی قنوات، عدم وجود صنف مقنیان عدم پوشش بیمه تأمین اجتماعی، صدور مجوز چاه های عمیق در حوزه آبی قنوات، حفر چاه های غیرمجاز در حوزه آبی قنوات و عدم تخصیص بودجه دولتی کافی برای حفاظت از قنوات از جمله مسائل قانونی این حوزه بیان کرد.

در این نشست مقرر شد اقدامات لازم برای ثبت و تشکیل انجمن قنات استان انجام شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 300

به "انجمن قنات استان کرمان تشکیل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجمن قنات استان کرمان تشکیل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید