استخدام معلم مدارس استثنایی در سال 1401 ، 800 نفر جذب می شوند

به گزارش بانو هما، یکی از خبرهای جانبی و مهم آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش سهمیه ای است که سال جاری برای استخدام معلم مدارس استثنایی در نظر گرفته شده است. طبق اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در جریان آزمون استخدامی سال جاری 868 معلم نو برای استخدام در مدارس استثنایی جذب می شوند.

استخدام معلم مدارس استثنایی در سال 1401 ، 800 نفر جذب می شوند

تازهترین آگهی های استخدام حوزه آموزش را ببینید

کمبود نیروی شدید در مدارس استثنایی

طبق آخرین گزارش هایی که وزارت آموزش و پرورش اعلام نموده است، در ایران هم در مورد سرانه محیط آموزشی مدارس استثنایی با مشکلاتی روبرو هستیم و هم در زمینه استخدام معلم ها احساس احتیاج جدی احساس می گردد. طبق گزارشی که سال گذشته از سوی آموزش و پرورش اعلام شد و مطابق داده های آمایش سرزمینی صورت گرفته، در 2 سال گذشته به 210 مدرسه برای دانش آموزان استثنایی احتیاج بوده است. تا سال 1400، چیزی حدود 165 مدرسه ساخته شده و اکنون احتیاج به 45 مدرسه تازه داریم. با این حال، در کل کشور، 1.5 متر و در نواحی محروم 2.5 متر به سرانه فضای ورزشی مدارس استثنایی اضافه نموده شده و در حال حاضر، سرانه فضای ورزشی مدارس استثنایی 11 متر است. بعلاوه در ادامه این گزارش در مورد نسبت دانش آموز به معلم در مدارس استثنایی نیز داده های جالبی وجود دارد. طبق گزارش ها، نسبت دانش آموز به معلم در مدارس استثنایی کشور چیزی حدود 6.5 نفر به ازای هر معلم است. حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در این خصوص گفته بود:

در مجموع به 36هزار نیروی انسانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی احتیاج داریم که 24 هزار نیرو تامین شده و 12 هزار نفر کمبود نیرو داریم.

700 نفر بازنشسته و 868 نفر استخدامی تازه

حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، به تازگی از سهمیه استخدام معلم مدارس استثنایی در آزمون استخدامی اخیر آموزش و پرورش خبر داده است. او در این زمینه می گوید:

پیش بینی می کنیم در فرایند بازنشستگی امسال، حدود 700 متقاضی بازنشستگی داشته باشیم که اگر بتوانیم 868 نفر را جذب کنیم، در سال تحصیلی پیش رو از حیث نیرو، چندان دچار مشکل نمی شویم.

او بعلاوه درباره شرایط تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی و سهمیه تخصیصی در آزمون استخدامی اخیر این دستگاه اظهار کرد:

سهمیه استخدامی ما در آزمون اخیر حدود 868 نفر است که اگر بتوانیم این تعداد را جذب کنیم بخش مهمی از احتیاج ما به نیروی انسانی تامین می گردد. البته شرایط ما در آموزش و پرورش استثنایی برای جذب نیرو شرایط سختی است و معمولا به دلیل صعوبت شغلی و سختی کار، متقاضی کمتر است.

کوشش برای ایجاد شرایط متفاوت استخدامی

شرایط سخت کاری معلم های استثنایی موجب شده تا کار در این عرصه با چالش هایی همراه باشد و از همین رو، استخدام نیرو هم با گلوگاه هایی روبرو باشد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به این موضوع که در کوششیم از نظر شرایط شغلی و سختی کار همکاران، شرایط متفاوتی نسبت به معلمان عادی ایجاد نموده و بتوانیم از ظرفیت این آزمون های استخدامی به نحو بهتری استفاده کنیم، گفت:

در کنار آزمون استخدامی، جذب به وسیله دانشگاه فرهنگیان را نیز دنبال می کنیم.

پیش بینی می گردد در فرایند بازنشستگی امسال، حدود 700 متقاضی بازنشسته شوند. با این حساب و با جذب 868 معلم می توان انتظار داشت که در سال تحصیلی پیش رو، نظام آموزشی مدارس استثنایی چندان دچار مشکل نگردد. با این وجود، این عدد هنوز با استاندارد سرانه آموزشی فاصله دارد. وزارت آموزش و پرورش بعلاوه میخواهد در کنار این برنامه استخدامی از ظرفیت نیروهای بازنشسته، حق التدریس و خرید خدمات آموزشی نیز استفاده کند تا ماجرای کمبود نیرو را به خوبی پوشش دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه نمود:

در کوششیم تا به وسیله سازوکارهایی از این نیروها که بیرون از آموزش و پرورش حضور دارند استفاده کنیم و در ادامه به صورت جدی شرایط استخدامی شان را برقرار کنیم و در کنارش بتوانیم خرید خدمت توانبخشی از بیرون را هم داشته باشیم. در این صورت دانش آموزانی که امکان استفاده از نیروی توانبخش در داخل مدرسه را ندارند به مراکزی که در بیرون خدمات ارائه می نمایند راهنمایی می کنیم و هزینه هایش را خودمان پرداخت می کنیم.

منبع: دیوار
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 394

به "استخدام معلم مدارس استثنایی در سال 1401 ، 800 نفر جذب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخدام معلم مدارس استثنایی در سال 1401 ، 800 نفر جذب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید