اختصاص 140 میلیارد ریال به 80 طرح فناورانه آب

به گزارش بانو هما، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، این طرح ها که از سال 97 در سطح ملی تعریف شده با تلاش شرکت های دانش بنیان و خلاق به اجرا درآمده است. طرح هایی که از سال 97 تا 99 به بیش از 80 پروژه رسیده و با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمده است.

اختصاص 140 میلیارد ریال به 80 طرح فناورانه آب

از جمله این طرح های می توان به فناوری های مرتبط با تصفیه و نمک زدایی آب، فناوری های مرتبط با بهینه سازی آب و انرژی در طراحی، ساخت و بهره برداری از گلخانه ها، بهره برداری از زه آب های کشاورزی و پساب های صنعتی در توسعه عملیات شورورزی و توسعه فناوری های اکتشاف، استحصال و بهره برداری از منابع نو آب برای مصارف مختلف شرب صنعت و کشاورزی اشاره کرد.

همچنین تولید انواع مالچ های غیرنفتی و سازگار با محیط زیست با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار، بهره برداری از انواع سیستم های مدیریت توزیع و کاربرد آب در مزرعه، بومی سازی و توسعه فناوری طراحی، ساخت، اجرا و بهره برداری از قفس های پرورش ماهی در دریا و ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولات فرآوری شده از انواع پسماندها، فاضلاب ها و ضایعات کشاورزی، خانگی، الکترونیکی و صنعتی هم دیگر طرح هایی هستند که در این حوزه به اجرا درآمده اند.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه اجرای طرح های کوچک مقیاس فناورانه در حوزه های مرتبط با هدف ایجاد اشتغال و توسعه کشت انواع گونه های گیاهی مقاوم به خشکی با هدف بیابان زدایی و ایجاد ارزش افزوده با تولید محصولات فرآوری شده هم محقق شده است.

این کارگروه برای دست یابی به روش های نوین شناسایی و استحصال آب هم اقداماتی داشته که توسعه فناوری های این حوزه را رقم زده است. از آن جمله می توان به انجام مطالعات اکتشافی آب های ژرف در منطقه ها اولویت دار کشور، شناسایی چشمه های آب شیرین در منطقه ها ساحلی و روش های نوین استحصال و شناسایی و مشخص تراز آبخوان های معلق اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 22

به "اختصاص 140 میلیارد ریال به 80 طرح فناورانه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 140 میلیارد ریال به 80 طرح فناورانه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید