ویروس سارس کوو 2 و خانواده کرونا به روایت تصویر

به گزارش بانو هما، محققان چهره خیره کننده ویروس سارس کوو 2 را با یاری میکروسکوپ الکترونی ثبت نموده اند.

ویروس سارس کوو 2 و خانواده کرونا به روایت تصویر

این گالری چهره، عملکرد و قیاس آن با سایر عوامل بیماری زا مانند مرس کوو و ویروس مولد ایدز را ارائه می دهد.

ویروس تاج دار

آندری 10 ساله از روسیه ویروس نو کرونا یا همان سارس کوو 2 را این طور نقاشی نموده: یک شیطان تاج بر سر؛ همان شیطانی که بیماری کووید 19 را ایجاد نموده و حدود دو سال است که رد پایش در همه دنیا دیده می گردد. نام این ویروس از کلمه لاتین کرونا به معنای تاج گرفته شده که به ویروس های اسپایک (سنبله) روی سطح آن اشاره دارد.

جلوه ای از سارس کوو 2

و این تصویر ویروس نو کرونا را نشان می دهد. هر ذره ویروس سارس کوو 2 حدود 80 نانومتر قطر دارد. هر ذره شامل یک توپ از RNA، کد ژنتیکی ویروس است که به وسیله پروتئین اسپایک یا همان برآمدگی هایی که نام ویروس از آن الهام گرفته شده پوشیده شده است. سارس کوو 2 عضوی از خانواده ویروس های کروناست که شامل ویروس های مسئول بیماری های سارس (سندرم تنفسی حاد شدید) و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) می گردد.

ویروسی معلق در هوا

سارس کوو 2 به وسیله قطرات و ذرات معلق در هوا منتقل می گردد که به وسیله تنفس، سرفه و تکلم از شخص ساطع می شوند. به همین علت است که پوشش ماسک در جریان پاندمی الزامی شده است. مقام های بهداشتی به شهروندان توصیه نموده اند برای یاری به توقف این همه گیری از ماسک استفاده نمایند. راه دیگر انتقال این عامل بیماری زا تماس با سطوح آلوده است.

ورود به سلول های انسان

سارس کوو 2 از پروتئین های اسپایک خود برای اتصال به پروتئین های سطح سلول ها استفاده می نماید. این کار باعث تغییرات شیمیایی می گردد که به RNA ویروس اجازه می دهد وارد سلول گردد. بعد از آن ویروس سلول را مجبور می نماید تا RNA او را کپی کند. یک سلول ساده می تواند ده ها هزار ذره ویروسی نو که در این تصویر به رنگ بنفش دیده می گردد را فراوری کند تا آن ها نیز به نوبه خود سلول های سالم دیگر را بیمار نمایند.

مهمان ناخوانده

تصویری با یک میکروسکوپ الکترونی از یک سلول (در اینجا آبی رنگ) که به شدت با ذرات سارس کوو 2 (در اینجا قرمزرنگ) آلوده شده است. ویروسی که از سال 2019 ما را درگیر نموده فرق چندانی با ویروس هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی ندارد. اما قبل از سال 2019 سیستم ایمنی ما این گونه خاص را ندیده و نشناخته بود و به همین علت هم هست که در بدن هیچ کسی در برابر آن ایمنی ایجاد نشده بود.

سارس کوو اولین ویروس کرونای توسعه یافته در قرن 21

نخستین بار در سال 2002 در چین بود که انسان برای اولین بار در قرن جاری در تماس با ویروس کرونا نهاده شد. در مارس سال 2003 سازمان بهداشت دنیای (WHO) در خصوص شیوع سریع یک بیماری غیر معمول شبیه ذات الریه به دنیایان هشدار داد. بیماری سارس یا سندرم تنفسی حاد شدید در حدود 30 کشور توسعه یافت، اما همه موارد مرگ و میر ثبت نشد. سازمان بهداشت دنیای در ژوئیه سال 2003 اظهار داشت که این اپیدمی را مهار نموده است.

مرس کوو، عضو دیگر خانواده ویروس های کرونا

در سال 2012 محققان با توالی یابی ژنومی نمونه هایی از افرادی که به یک نوع آنفولانزای نو دچار شده بودند ویروس کرونای مرس یا مرس کوو را کشف کردند. این بیماری بعد از اولین موج توسعه خود به عنوان مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه شناخته شد. سرایت پذیری مرس کم تر از بیماری کووید 19 است و سرایت آن معمولا در میان اعضای خانواده یا در مراکز بهداشتی رخ می دهد.

ویروس ایدز

ویروس مولد بیماری ایدز (زردرنگ در تصویر) به سیستم ایمنی، مثلا به سلول های تی (آبی رنگ در تصویر) حمله می نماید. این ویروس مبتنی بر آر ان ای (RNA) است و می تواند سیستم ایمنی را تا حدی ضعیف کند که دیگر قادر به مبارزه با عفونت نباشد. ویروس ایدز به وسیله مایعات بدن، مانند منی یا خون منتقل می گردد. ایدز واکسن ندارد اما دارویی وجود دارد که می تواند بار ویروسی را کاهش داده و از شیوع ایدز جلوگیری کند.

منبع: دویچه وله

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 224

به "ویروس سارس کوو 2 و خانواده کرونا به روایت تصویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس سارس کوو 2 و خانواده کرونا به روایت تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید