وانت 3 هزار تُنی ناسا رکورد گینس را شکست، عکس

به گزارش بانو هما، ایسنا نوشت: حامل موشک های ناسا که متعلق به دوران آپولو بوده و برای ماموریت آرتمیس ارتقا یافته است، رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد.

وانت 3 هزار تُنی ناسا رکورد گینس را شکست، عکس

داشتن یک عنوان در رکوردهای دنیای گینس، برای یک قطعه از تجهیزات می تواند خارق العاده باشد.

یکی از حامل های موشک های دوران آپولوی ناسا رکورد سنگین ترین وسیله نقلیه خودران در دنیا را از آن خود نموده است.

رکوردهای دنیای گینس در روز چهارشنبه(29 مارس) گواهینامه ای را به آژانس فضایی ناسا ارائه کرد که تأیید می نماید حامل موشک های Crawler-Transporter 2 با وزن 3106 تن یا تقریبا وزنی مشابه 1000 وانت رکوردشکنی نموده است.

به گفته گینس این یک رکورد است که البته در دهه گذشته ثبت شده است.

در وب سایت گینس آمده است: وزن این وسیله نقلیه طی یک ارتقاء در روز 23 مارس سال 2016، افزایش یافت. این ارتقاءها، که شامل جایگزینی دو موتور لوکوموتیو بزرگ می گردد، وزن کلی خودرو را به وزن کنونی رساند.

در واقع، هر دو حامل موشک های ناسا که به وسیله شرکت Marion Power Shovel در سال 1966 ساخته شدند، به طور مشترک این رکورد را در اختیار داشتند. این حامل ها در اصل برای حمل موشک های Apollo Saturn V و سکوهای متحرک آن ها از ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه(VAB) به سکوی پرتاب 39A یا 39B در مرکز فضایی کندی در فلوریدا طراحی شده بودند. این دو وسیله نقلیه غول پیکر ابتدا حدود 2700 تن وزن داشتند.

وسایل نقلیه زمینی که بعدا ساخته شدند، بزرگتر و سنگین تر بودند، اما برای عملکرد به منابع نیروی خارجی احتیاج داشتند. دوقلوهای ناسا که گاهی به نام هانس و فرانتس نامیده می شوند، تمام قدرت خود را خود فراوری می کردند.

در سال 1973، این دو حامل موشک برای پشتیبانی از شاتل فضایی کوچک تر و سبک تر تغییر کاربری دادند. در خاتمه آن برنامه 30 ساله، حامل موشکی Crawler-Transporter 2 برای حمل موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) و پلتفرم پرتابگر متحرک آن که اکنون بخشی از برنامه سفر به ماه آرتمیس ناسا هستند، انتخاب شد.

جان گیلز(John Giles) مدیر عملیات این حامل ها می گوید: حامل های ناسا وقتی در دهه 1960 طراحی و ساخته شدند، ماشین های خارق العاده ای بودند. داشتن عنوان رکوردهای دنیای گینس برای یک قطعه تجهیزات فوق العاده است.

Crawler-Transporter 2 که اکنون رکورد زده است، به تازگی برای تحویل موشک ماموریت آرتمیس 1 ناسا به سکو برای پرواز در ماه نوامبر سال 2022 استفاده شد. این حامل در مرحله بعدی برای پشتیبانی از ماموریت آرتمیس 2 که اولین ماموریت سرنشین دار ناسا به ماه پس از بیش از 50 سال است، استفاده خواهد شد.

اگرچه سایر وسایل نقلیه با موتور خارجی رکورد بزرگی را در اختیار دارند، اما این حامل ها هنوز هم به طرز چشم گیری بزرگ هستند. به علت محموله های بسیار سنگینی که حامل جابه جا می نماید، طی یک مسافت 6.8 کیلومتری با آن بین هشت تا 12 ساعت طول می کشد و سرعت آن حدود 1.6 کیلومتر در ساعت است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 فروردین 1402 بروزرسانی: 13 فروردین 1402 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 521

به "وانت 3 هزار تُنی ناسا رکورد گینس را شکست، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وانت 3 هزار تُنی ناسا رکورد گینس را شکست، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید