همایش بوسنی و هرزگوین به وسیله شرکت بازرگانی جی تی جی

به گزارش بانو هما، شناخت بازارهای صادراتی و تحلیل آن، چالش های صادرات را به حداقل می رساند. به همین دلیل در تاریخ 5 آبان ماه سال 1400 وبینار تحلیل بازار صادراتی کشور بوسنی و هرزگوین جهت صادرات کالا به این کشور، تحت عنوان کمپین صادرات به بوسنی به وسیله شرکت بازرگانی جی تی جی برگزار گردید.

همایش بوسنی و هرزگوین به وسیله شرکت بازرگانی جی تی جی

شرکت بازرگانی گستره تجارت گراهون (شرکت بازرگانی جی تی جی) با هدف تسهیل امور صادرات و واردات کالا و افزایش آگاهی بازرگانان و تجار، کلیه خدمات حوزه بازرگانی را بدون واسطه ارائه می دهد. در ادامه به شرح مختصری از این وبینار می پردازیم.

نقش شرکت بازرگانی جی تی جی در این وبینار

دکتر مجید کرباسچی، رییس هیئت مدیره شرکت گستره تجارت گراهون (جی تی جی) و رئیس اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان با حضور در این وبینار گفت:

بر اساس آمار و تحقیقات موجود در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات، از مواردی که در کشورهای منطقه به خصوص بوسنی مطرح است، بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص در حوزه امنیت نرم افزاری، وب، نرم افزار و فراوری نرم افزار است.

ما در ایران یکی از کشورهای outsource شونده هستیم و شرکت ها و فریلنسرهای ایرانی در این زمینه توان فعالیت برای سایر کشورها را دارند.

هنگامی که فردی اقدام به درخواست مارکتینگ در حوزه فراوری نرم افزار از کشورهای دیگر می نماید، با چالش هایی مانند شناسایی مشتریان روبرو است. مارکتینگ این نوع خدمات مهندسی در مقایسه با سایر خدمات و کالا، ماهیت، سنجش، بازرسی، داوری و قرارداد متفاوتی با انواع تجارت دارد. بنابراین باید از نهادهای مرتبط در آن کشور استفاده کنیم و مشتریان معتبر را شناسایی کنیم.

به طور کل پتانسیل بسیار وسیعی در حوزه نرم افزار و ICT در ایران وجود دارد که روز به روز قدرتمندتر می شود. جالب است بدانید که 15 هزار شرکت مجوز دار در حوزه فناوری اطلاعات در بخش خصوصی در ایران وجود دارد. البته شرکت های نیمه خصوصی هم در کنار آن ها وجود دارند.

اگر سهم عمده ای از صادرات را به حوزه نرم افزار اختصاص دهیم، مشاهده می کنیم که چه پتانسیل خوبی جهت ورود ارز به کشور وجود دارد. در این حوزه، مسائل حمل و نقل و گمرک وجود ندارد و به سادگی می توان در در این زمینه کار کرد.

اگر بتوان نهادهای صنفی مبدا (ایران) و مقصد (بوسنی و هرزگوین) این خدمات را به هم متصل کرد، می توان از این بازار استفاده زیادی کرد. ما در شرکت بازرگانی جی تی جی به این موضوع نگاه ویژه ای داشته ایم. به طور کل در بحث صادرات، واردات و خدمات در حوزه تجارت توجه ویژه ای داریم.

بوسنی و هرزگوین و واردات کالا از ایران

در ادامه به صحبت های جابر وثیق، رایزن مالی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین می پردازیم. وی گفت:

با توجه به گذشته تاریخ کشور بوسنی و هرزگوین، مردم و دولت مردان این کشور با ایران رابطه خوب و محبت آمیز ای دارند. این رابطه موجب تسهیل ورود شرکت ها و محصولات ایرانی به این کشور می شود. باید توجه کرد که بازار کشور بوسنی و هرزگوین، بازار کوچکی است اما دروازه ای جهت ورود به کشورهای پیشرفته اروپایی است.

تا پیش از وقوع پندمیک کرونا، روابط تجاری بوسنی با ایران 12 و نیم میلیون یورو بود؛ که سهم صادرات ایران به بوسنی و هرزگوین، حدود 10 و نیم میلیون یورو بود.

صادرات ایران به بوسنی شامل مواد غذایی، مواد پتروشیمی، فراوریات ساختمانی مثل سنگ، شیرآلات، سرامیک و تجهیزات داخل ساختمانی است. بعلاوه در حال پیگیری صادرات تجهیزات بیمارستانی از شرکت های دانش بنیان به این کشور هستیم. در این کشور زیرساخت های لوله کشی و تجهیزات ساختمانی باید نوسازی شود.

شرط صادرات کالای ایرانی به بوسنی، به کیفیت فراوری محصولات وابسته است که بتواند وارد بازار این کشور شود.

از مواردی که تجار ایرانی می توانند روی آن متمرکز شوند، مواد غذایی و مواد صنعتی مانند قطعات خودرو است. حدود 80 درصد قطعات فراوریی بوسنی به کشورهای دیگر مثل آلمان صادر می شود و همه آن ها استاندارد اروپایی دارد.

از قراردادهایی که اخیرا با این کشور منعقد کرده ایم، ایجاد پارک فناوری در بوسنی است، که دو شهر اعلام آمادگی نمودند که با ما در زمینه پارک فناوری و حضور شرکت های دانش بنیان و هایتک ایران در این پارک حضور پیدا نمایند و امتیازاتی از سمت میزبانان این شهرها دریافت نمایند.

نقش شرکت های بازرگانی در تجارت با بوسنی و هرزگوین

پس از سوال در خصوص بازار کشور بوسنی، جابر وثیق اینگونه شرح می دهد:

در حال حاضر ورود خشکبار به بوسنی به وسیله ایران و سایر کشورهای عربی صورت می گیرد. کشمش قهوه ای ایران در بوسنی با توجه به داشتن هواداران بسیار، بازار خوبی دارد و برای ورود و بازاریابی صادراتی آن هیچ مسئله ای وجود ندارد.

فولاد، گیاهان دارویی و مواد شیمیایی در بوسنی بازار خوبی دارند. زعفران به علت گران بودن، و سیمان به علت هزینه حمل و نقل در بوسنی بازار خوبی ندارد.

جهت صادرات به بوسنی می توان نمونه محصولات ایرانی در بخش های مختلف را در نمایشگاه دائمی این کشور قرار داد. با استفاده از این نمایشگاه بازرگانان می توانند فقط در بوسنی و کشورهای یوگوسلاوی (کرواسی، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، مونتگرو، کوزوو، صربستان و مقدونیه) کالای خود را صادر نمایند.

در صورت تمایل به صادرات کالای ایرانی به بازار اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دیگر که تجارت آزاد با بوسنی دارند، محصولات باید در این کشور فراوری شوند.

برای کشوری مانند بوسنی، گردشگر سلامت موضوع مهمی است. هزینه ها در بوسنی نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مناسبتر است. ما در پی این هستیم که یک کلینیک تخصصی، به وسیله یک سرمایه گذار ایرانی در این کشور با دو شرط که از تجهیزات و پزشکان ایرانی در این کلینیک استفاده شود، ایجاد کنیم.

در حال حاضر ثبت شرکت به وسیله یک ایرانی در بوسنی و هرزگوین به صورت صد درصد انجام می شود و هیچ مسئله ای نخواهد داشت.

شرکت ها می توانند در این کشور کشت زمینی داشته باشند و فراوریات خود را صادر نمایند. شرکت های فراوریی ایرانی می توانند در این کشور با واردات مواد اولیه، فراوری انجام دهند و محصولات را به کشورهای اروپایی صادر نمایند. فراوری کالاهای ایرانی در بوسنی موجب تسهیل صادرات آن ها به کشورهای اروپایی می شود.

در ادامه به شرح مختصری از صحبت های منصور حجیج، تاجر بوسنیایی می پردازیم:

ما در حال کوشش هستیم که بتوانیم فعالیت تجاری با کشور ایران داشته باشیم؛ و در این راستا بعضی مزیت های تجاری برای بازرگانان ایرانی فراهم کنیم. در حال حاضر ما درهای بسته ای با تجارت چین داریم. همین طور موقعیت ترکیه نتوانسته رقابت تجاری خاصی در کشور بوسنی ایجاد کند.

شرکت های ایرانی روابطه محبت آمیز و تاریخی با بوسنی دارند. پس این فرصت برای شرکت های ایرانی فراهم است که بتوانند با ارائه محصولاتی با کیفیت بیشتر و مزیت های رقابتی وارد این بازار شوند.

با توجه به اینکه مردم بوسنی، مردم ایران را دوست دارند و در دوران جنگ از دولت جمهوری اسلامی ایران یاری هایی را دریافت کردند، از هرگونه روابط تجاری با مردم ایران بسیار استقبال می نمایند. بازار کشور بوسنی بسیار کوچک است ولی پتانسیل زیادی دارد. در واقع به نحوی پل ورود به بازار اروپا است.

شرکت بازرگانی جی تی جی خدمات جامعی در حوزه بازرگانی ارائه می دهد. ارائه خدمات بازرگانی موجب تسهیل امور بازرگانی و صادرات و واردات کالا می شود؛ بعلاوه زمان انجام امور نیز کاهش می یابد. صادرات و واردات کالا از صفر تا صد و بدون واسطه در این شرکت بازرگانی انجام می شود. شرکت بازرگانی GTG شعار با ما مرزی نیست… را با هدف یاری به تجار و بازرگانان برگزیده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 271

به "همایش بوسنی و هرزگوین به وسیله شرکت بازرگانی جی تی جی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش بوسنی و هرزگوین به وسیله شرکت بازرگانی جی تی جی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید