تور چین: عضویت در سازمان شانگهای دست ایران را در مذاکرات وین پرتر می نماید

به گزارش بانو هما، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای می تواند به توازن رفتاری قدرت های بزرگ با ایران منجر گردد و از جمله می تواند نقش مثبتی در موفقیت مذاکرات وین داشته باشد.

تور چین: عضویت در سازمان شانگهای دست ایران را در مذاکرات وین پرتر می نماید

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

رضا ذبیحی در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران درخصوص تاثیر عضویت ایران در سازمان شانگهای بر مذاکرات وین گفت: عضویت ایران در این سازمان، دورنمای روشن تری را برای مذاکرات وین ترسیم می نماید، اما هرگز نباید از نظر دور داشت که این امر نمی تواند به اسم جانشینی برای به ثمر رساندن مذاکرات وین تصور شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر چه مدت زمان زیادی گذشت تا ایران بتواند به عضویت سازمان شانگهای در آید، اما به هر حال این مهم از لحاظ استراتژیکی گامی مثبت ارزیابی می شود. با این وجود نمی توان آنرا به را اسم ابزاری کامل برای بی اثر کردن تحریم ها محسوب کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: روسیه و چین درخواست ایران برای عضویت در این سازمان را برای بازه زمانی طولانی معطل نگه داشته بودند و هنوز هم این عضویت تا بهره مندی ایران از فواید آن فاصله دارد. ضمن اینکه نمی تواند به این سازمان به اسم ابزاری برای برطرف تحریم ها نگاه کرد، چرا که هنوز چنان سطحی از تعاملات مالی در آن شکل نگرفته است که موید این مهم باشد و گمان نمی رود اداره مشخصی هم در این زمینه هم وجود داشته باشد.

ذبیحی ادامه داد: طی سال های متمادی گذشته، وجود تنش میان ایران و جامعه بین المللی و از جمله به خاطر بحران هسته ای، منجر به معطل ماندن تقاضای ایران برای عضویت در این سازمان شده بود. در نتیجه در صورت تداوم بحران، نمی توان انتظار داشت که بتوان به این برگ به خودی خود به اسم وسیله ای برای بی اثر کردن تحریم ها یا دور زدن تحریم ها اتکا کرد.

این پژوهشگر روابط بین الملل توضیح داد: با این وجود نمی توان از نظر دور داشت که عضویت ایران در سازمان شانگهای، دست دیپلمات ها را در آوردگاه هایی نظیر مذاکرات وین پرتر می نماید و قدرت رایزنی بیشتری را به ایران از صندلی یک عضو این سازمان اعطا می نماید.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: این عضویت باعث می شود که نقش روسیه و چین به اسم متحدان ایران و اعضای 4+1 در مذاکرات پر رنگ تر شود، چرا که محتمل است آنها کوشش مضاعف تری برای به ثمر رساندن مذاکرات منطبق با منافع ملی ایران از خود نشان دهند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اثر مهم دیگر این عضویت، آن است که غرب احساس خواهد نمود که در صورت شکست مذاکرات وین، ایران بیش از پیش به قدرت های شرقی یعنی روسیه و چین نزدیک خواهد شد و لذا احتمال می رود انعطاف بیشتری به منظور موفقیت مذاکرات وین از خود نشان دهد، بگونه ای که منافعی بیشتری نسبت به قبل برای ایران حاصل شود.

وی توضیح داد: در نتیجه مهمترین اثر مثبتی که عضویت ایران در سازمان شانگهای می تواند داشته باشد، این است که در صورت بهره مندی به جا و مناسب از ظرفیت های آن، می تواند به توازن رفتار قدرت های بزرگ با ایران منجر شود، بگونه ای هر دو طرف شرق و غرب با احتیاط و تعامل بیشتری نسبت به ایران حرکت کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: یکی از آوردگاه های بسیار مهم که ایران می تواند از امتیاز این عضویت به نفع خود به منظور توازن رفتار قدرت های بزرگ استفاده کند، مذاکرات وین است و لذا توجه به این برگ مذاکراتی لازم است.

ذبیحی در انتها خاطر نشان کرد: در نتیجه نقشی که دیپلمات ها برای این برگ مذاکراتی باید در نظر بگیرند، نقش تسهیل کننده به منظور برطرف کامل و همه جانبه تحریم ها است. بنابراین به عضویت ایران در سازمان شانگهای باید به اسم ابزاری برای یاری به برطرف و لغو کامل تحریم ها نگریست و نه ابزاری که بتواند تحریم ها را با دور زدن و روش هایی از این دست بلا اثر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 115

به "تور چین: عضویت در سازمان شانگهای دست ایران را در مذاکرات وین پرتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: عضویت در سازمان شانگهای دست ایران را در مذاکرات وین پرتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید