بازسازی ویلا: طرح بازسازی و بهسازی محله تاریخی آب انبار نو به شهرداری ساری ابلاغ شد

به گزارش بانو هما، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، طرح بازسازی و بهسازی محله تاریخی آب انبار نو به شهرداری ساری ابلاغ شد.

بازسازی ویلا: طرح بازسازی و بهسازی محله تاریخی آب انبار نو به شهرداری ساری ابلاغ شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهدی ایزدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اضافه نمود: اقدامات بازسازیی تعدادی از بناهای تاریخی واقع در هسته مرکزی و بافت تاریخی ساری از مدتی پیش شروع شده و تا پیش از برگزاری رویداد بین المللی ساری 2022 تعدادی از طرح و بناهای موجود در این بافت تاریخی با کاربری تفریحی و فرهنگی به بهره برداری می رسند.

وی ادامه داد : محله آب انبار نو ساری به عنوان یکی از بافت های شهری باارزش تاریخی در مازندران بناهای متعددی را شامل می گردد که بازسازی و بهسازی آن می تواند گردشگری شهری مرکز استان را متحول کند. بر همین اساس نیز طرح بازسازی و بهسازی این محور تاریخی شامل کف سازی و جداره سازی تدوین و تصویب و برای اجرا به شهرداری ساری ابلاغ شد.

این مسئول اعلام نمود: با توجه به این که آب انبار نو یک محور فرهنگی تاریخی در مرکز شهر است می تواند در رویداد بین المللی ساری2022 نقش بسزایی برای جذب گردشگران و برجسته تر نشان دادن معماری بومی شهرهای مازندران داشته باشد. به همین علت کوشش بر این است که تا حد امکان بناهایی از این بافت طی ماه های آینده برای پذیرایی از گردشگران آماده گردد.

ایزدی اضافه نمود: البته در مقابل حجم کارهایی که باید انجام گردد زمان کمی داریم، اما امیدواریم طرح های در حال اجرا زودتر به بهره برداری برسد و دستگاه های مرتبط بویژه شهرداری ساری و اداره کل راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری نیز به تعهدات خود در این بافت عمل نمایند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درباره اقدامات در حال اجرا برای بهسازی بناهای موجود در بافت تاریخی مرکزی ساری و محله آب انبار نو اظهار کرد: در هسته مرکزی بافت آب انبار نو یک هتل بوتیک در خانه ای تاریخی به وسیله بخش خصوصی راه اندازی می گردد. بازسازی این ساختمان قدیمی پس از تصویب طرح بازسازی در شورای فنی اداره کل از چند ماه پیش شروع شده و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در حال اجرا است. طرح به تصویب شورای فنی اداره کل رسید و با نظارت همکاران ما انجام می گردد.

وی اظهار کرد: در این بافت مجموعه تاریخی آب انبار نو را هم داریم که کار بازسازیش شروع شده و قرار است با کاربری فرهنگی به عنوان کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی در محور بافت آماده گردد که از زمان برپایی رویداد 2022 مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار بگیرد.

این مسئول اضافه نمود: خانه رمدانی هم به وسیله صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار شد و پس از تهیه و تصویب طرح بازسازی، بهسازی آن برای تبدیل شدن به یک فضای سنتی پذیرایی زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی در حال اجرا است. خانه کلبادی را نیز در این بافت داریم که با کاربری موزه ای پذیرای گردشگران و شهروندان است.

ایزدی با اشاره به مالکیت شرکت بازآفرینی شهری ایران بر تعدادی از خانه های تاریخی این بافت تاریخی اعلام نمود: یکی از بناهای زیبای این محله ارزشمند خانه فاضلی است که در مالکیت شرکت بازآفرینی شهری قرار گرفته است و چند سال پیش کار بازسازی و بهسازی آن به شکلی اصولی سرانجام یافت اما هنوز برای استفاده در بخش گردشگری مورد استفاده قرار نگرفته و درهای آن به روی شهروندان و گردشگران بسته است. انتظار داریم با توجه به میزبانی ساری از گردشگران کشورهای عضو اکو و با هدف یاری به گردشگری شهری مرکز استان، این شرکت برنامه ای برای واگذاری بنا به بخش خصوصی یا راه اندازی یک مجموعه پذیرایی و اقامتی سنتی را ارائه کند.

وی توضیح داد: چند خانه تاریخی بازسازی نشده دیگر نیز در این بافت وجود دارد که به وسیله شرکت بازآفرینی شهری وابسته به وزارت راه و شهرسازی خریداری شد، اما هنوز بازسازی آنها انجام نشد. برای این بناها نیز طرح بازسازی اخیرا به اداره کل میراث فرهنگی تحویل داده شد. شورای فنی در هفته های آینده طرح ها را آنالیز می نماید و پس از تصویب با نظارت همکاران این مجموعه ها هم احیا می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 283

به "بازسازی ویلا: طرح بازسازی و بهسازی محله تاریخی آب انبار نو به شهرداری ساری ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: طرح بازسازی و بهسازی محله تاریخی آب انبار نو به شهرداری ساری ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید