خانه ملت ، طی نامه ای به وزیر نفت؛ شریعتی راه حل جلوگیری از قطعی گاز در زمستان را ارائه کرد ، مرکاپتان و مرکاپتان زدایی چیست؟

به گزارش بانو هما، خبرنگاران - عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به راه حل جلوگیری از قطعی گاز در زمستان، گفت: به منظور عبور از این معضل راه حل استفاده از میعانات گازی اضافه برای سوخت نیروگاه ها را به وزیر نفت پیشنهاد دادم البته برای این کار وزارت نفت فقط باید مرکاپتان زدایی را در فازهای 2 و 3 پالایشگاه پارس جنوبی اجرایی کند.

خانه ملت ، طی نامه ای به وزیر نفت؛ شریعتی راه حل جلوگیری از قطعی گاز در زمستان را ارائه کرد ، مرکاپتان و مرکاپتان زدایی چیست؟

مالک شریعتی نیاسری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به ارائه پیشنهادات خود به وزیر نفت برای جلوگیری از قطعی گاز در زمستان طی یک نامه اشاره نمود و گفت: به یقین علاوه بر تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها، عبور از چالش ذخیره سازی معیانات گازی هم مسئله ای اساسی است چراکه فراوری میعانات گازی بیشتر از امکان ذخیره سازی آن است و این مسئله فراوری را دچار مشکل کرده است لذا به منظور عبور از این معضل راهکار استفاده از میعانات گازی اضافه برای سوخت نیروگاه ها را به وزیر نفت پیشنهاد دادم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای این کار وزارت نفت فقط باید مرکاپتان زدایی را در فازهای 2 و 3 پالایشگاه پارس جنوبی اجرایی کند تا اشکال محیط زیستی به وجود نیاید، البته این پروژه تا به امروز پیشرفت فیزیکی 97 درصد داشته است. علاوه بر این به دلیل فشار بخار بالای میعانات گازی، احداث مخازن با سقف شناور برای ذخیره سازی لازم است.

وی با بیان اینکه با مرکاپتان زدایی سوخت فراوریی این پالایشگاه ها، امکان -اینکه بخش قابل توجهی از میعانات گازی به نیروگاه ها داده گردد- به وجود می آید، گفت: درواقع بخشی از سوخت مورد احتیاج نیروگاه ها به وسیله میعانات گازی تامین می گردد و این اقدام علاوه بر تامین سوخت نیروگاه ها در زمستان با رعایت ملاحظات زیست محیطی، مشکل فراوری مازاد میعانات گازی و عدم امکان صادرات و ذخیره سازی آن را همزمان جبران خواهد نمود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: استفاده از میعانات گازی به نام بخشی از سوخت نیروگاه ها، فقط احتیاج به مرکاپتان زدایی دارد.

در متن نامه مالک شریعتی به وزیر نفت آمده است؛

بنامه تعالی

جناب آقای مهندس اوجی وزیر محترم نفت با سلام و احترام؛ همانطور که می دانید به دلیل وقوع تحریم های نفتی، صادرات میعانات گازی با مشکلاتی روبرو شده است. از طرفی کاهش گاز تحویلی به نیروگاه های برق در فصل زمستان سالهای گذشته موجب بروز خاموشیهایی در این صنعت شد. کمبود سوخت نیروگاه ها در زمستان پیش رو هم یکی از مشکلاتی است که احتیاجمند اقدام فوری است. به همین دلیل، یکی از راهکارهای مناسب برای برطرف این معضل، مصرف میعانات گازی در نیروگاههای کشور است. با عنایت به دستور جناب آقای جهانگیری، موضوع امکان سنجی استفاده از میعانات گازی در نیروگاه های کشور در اوایل سال 1396 در مجموعه وزارت نفت و با همکاری شرکت مپنا شروع شد و پایلوت آن در آبان ماه سال گذشته در نیروگاه عسلویه اجرایی گشت. (پیوست 1) مهمترین چالش فنی طرح مذکور، وجود ترکیبات حاوی مرکاپتان در میعانات گازی بوده است. لذا مقرر شده شرکت ملی نفت ایران عملیات مرکاپتان زدایی را در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی اجرایی نماید. در حال حاضر، این پروژه در پیشرفت فیزیکی 97 درصد واقع شده است. علاوه بر آن، به دلیل فشار بخار بالای میعانات گازی. احداث مخازن با سقف شناور برای ذخیره سازی لازم است. لذا مستدعی است در راستای تحقق این طرح، آنالیز و دستور لازم جهت تکمیل پروژه مرکاپتان زدایی پالایشگاه فاز 2 و 3 پارس جنوبی و احداث مخازن ذخیره سازی میعانات گازی را مبذول فرمایید. گفتنی است شرکت مپنا آمادگی خود را جهت استفاده از میعانات گازی در نیروگاه فراوری برق عسلویه در صورت فراهم بودن زمینه همکاری از سوی وزارت نفت، اعلام کرده است.

به گزارش خانه ملت، مرکاپتان و مرکاپتان زدایی چیست؟ مرکاپتان یکی از ترکیبات گوگرد است که به زنجیره ای از هیدروکربن ها متصل شده. مولکول مرکاپتان ها حاوی یک شاخه حاوی اتم گوگرد و یک اتم هیدروژن متصل به زنجیره هیدروکربنی هستند که به اختصار R-SH نامگذاری می شوند.

ترکیبات مرکاپتان ها را با توجه به میزان زنجیره هیدروکربنی متصل به آن ها از مرکاپتان C1 تا مرکاپتان های C4 و بالاتر می شناسند. از این رو به آنها مرکاپتان های سبک یا سنگین می گویند. ازجمله مشخصات مرکاپتان ها بوی بسیار نامطبوع، خوردنگی و سمیت برای موجودات زنده و محیط زیست است. عموما ترکیبات آلی استخراج شده از منابع زیرزمینی دارای ترکیبات مرکاپتان هستند. نفت و گاز استخراجی از میادین هیدروکربنی هم شامل این مواد می شوند و اکثریت نفت و گاز به دست آمده از میادین نفت و گاز دارای مقادیری مرکاپتان هستند. با توجه به خورنده بودن این مواد و اثرات جانبی بر تاسیسات پالایشی و انتقال انرژی و بعلاوه سمیت آن ها، مرکاپتان ها جزو اولین موادی هستند که در پالایشگاه ها سعی در تصفیه و پالایش آنها می گردد. جداسازی مرکاپتان ها از نفت و گاز و محصولات هیدروکربنی باعث افزایش کیفیت این مواد، کاهش خطرات زیست محیطی، کاهش خوردگی تجهیزات فلزی، برطرف خطرات انسانی و کاهش چشمگیر بوی نامطبوع این محصولات می گردد. بدیهی است محصولات پالایشی پس از تصفیه دارای ارزش قیمتی بسیار بالاتری به نسبت سوخت های آلاینده هستند.

مرکاپتان زدایی

با توجه به پتانسیل بالای گوگرد برای انجام واکنش شیمیایی، مهندسان شیمی و پالایش با استفاده از فرآیندهای مختلف ترکیبات گوگردی را به سمت واکنش با سایر مواد تحریک کرده و اینگونه ترکیبات مرکاپتان را از محصول اصلی جداسازی می نمایند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 81

به "خانه ملت ، طی نامه ای به وزیر نفت؛ شریعتی راه حل جلوگیری از قطعی گاز در زمستان را ارائه کرد ، مرکاپتان و مرکاپتان زدایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ملت ، طی نامه ای به وزیر نفت؛ شریعتی راه حل جلوگیری از قطعی گاز در زمستان را ارائه کرد ، مرکاپتان و مرکاپتان زدایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید