اتوبوس خبرنگاران معاینه فنی سکو نداشت

به گزارش بانو هما، تهران (پانا)-درپی اظهارات مطرح شده درباره شرایط اتوبوس واژگون شده خبرنگاران در حوالی نقده ارومیه، رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران اظهار کرد اگر این اتوبوس همان طور که گفته می گردد فاقد صورت شرایط بوده و معاینه فنی سکو نداشته است، سازمان محیط زیست باید جوابگو باشد.

اتوبوس خبرنگاران معاینه فنی سکو نداشت

به گزارش ایسنا، بعد از ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته دوم تیر ماه، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که خبرنگاران را برای بازدید از شرایط دریاچه ارومیه به این منطقه برده بود در حوالی نقده به علت بروز مشکل در سیستم ترمز واژگون شد و دو خبرنگار جوان ایسنا و ایرنا در این حادثه جان خود را از دست دادند. در پی این سانحه دلخراش اظهارات متفاوتی درباره اتوبوس خبرنگاران و شرایط فنی آن مطرح شد که بعضا با یکدیگر تناقض های جدی داشت.

علی انصافی - رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران- درباره این حادثه و اتوبوس مورد نظراظهار کرد: اگر همان طور که مطرح می گردد این اتوبوس فاقد صورت شرایط بوده مسلما معاینه فنی سکو نداشته است یعنی اگر حتی معاینه فنی را گرفته باشد، روی سکو در پایانه ها از سوی مدیر فنی معاینه و تایید نشده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست باید از شرکت حمل و نقل معتبری یک دستگاه اتوبوس می گرفت تا نه تنها اتوبوسی مجهزتر و بهتر برای خبرنگاران گرفته باشد بلکه اگر از شرکت حمل و نقل اتوبوس می گرفتند قبل از حرکت راننده، این اتوبوس روی سکو از سوی مدیر فنی معاینه و تست می شد و تمام سیستم آن مورد تایید قرار می گرفت.

رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران ادامه داد: در بعضی اظهارات مطرح شده اسم می گردد ترمز اسکانیای واژگون شده خبرنگاران به اصطلاح خالی نموده و همین مساله سبب شده تا این اتوبوس واژگون گردد اما باید گفت اتوبوس های اسکانیا اگر شلنگ ترمزشان پاره گردد یا به اصطلاح ترمزشان ببرد، چرخ های این خودرو قفل می گردد و دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد اما احتمالا ریتاردر خودرو (ترمز یاریی) با مشکل روبرو شده که چنین اتفاقی را رقم زده است.

وی توضیح داد: مشکل اصلی در این زمینه، نبود زیرساخت های مناسب مانند جاده و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است چرا که در حال حاضر میانه عمر اتوبوس های بین شهری در ایران 10 تا 15 سال است و نه تنها کارخانه های سازنده داخلی، اتوبوس فراوری نمی نمایند بلکه اجازه واردات هم به ما نمی دهند و اجازه واردات اتوبوس دست دوم سه ساله در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید.

انصافی اظهار کرد: از سوی دیگر جاده های کشور مسائل زیادی دارند و ایمن نیست. پیچ های غیرفنی در این جاده ها وجود دارد که سالانه جان چندین و چند نفر از هموطنان مان را می گیرد. به اسم مثال طی 25 سال گذشته در جاده چالوس آزادراهی در حال ساخت بوده که هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است.

رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران گفت: مشکل دیگر در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این است که وقتی یک اتوبوس چهار میلیارد تومان برای راننده، مالک یا سرمایه گذار آب می خورد مسلما کسی تمایلی برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد و بهتر می بیند که این پول را در بانک سرمایه گذاری نموده و بدون دردسر و نگرانی از تصادف و مسائل این چنینی سودش را دریافت کند، اما دولت باید مانند گذشته سوبسید بدهد تا نوسازی حمل و نقل عمومی مانند دیگر کشورها جدی گردد. این اتفاق در دولت گذشته افتاده بود 82.5 درصد را دولت تقبل می کرد و بقیه آن را سرمایه گذار می داد.

وی گفت: چرا در کشورهای اروپایی ضمن نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پنج سال است و هر پنج سال یکبار ناوگان آن ها نوسازی می گردد اما در ایران نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه سهم حمل و نقل عمومی را هم نمی دهند. به اسم مثال براساس قانون قرار بود سه درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای یاری به حمل و نقل عمومی اختصاص دهند اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 43

به "اتوبوس خبرنگاران معاینه فنی سکو نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس خبرنگاران معاینه فنی سکو نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید