همه چیز درباره بلیط چارتری

به گزارش بانو هما، اگر خیلی اهل سفر رفتن و مسافرت باشید، احتمالا تا به حال نام بلیط چارتری را زیاد شنیده اید. در واقع قیمت بلیط های چارتر بستگی به شرایط سفر دارند و در نتیجه می توانند ارزانتر یا گرانتر باشند. اما بلیط چارتر چیست و چه فرقی با بلیط معمولی دارد؟ با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این نوع بلیط بیشتر بدانید:

همه چیز درباره بلیط چارتری

درباره چارتر (Charter)

کلمه چارتر به معنای دربست کردن است. چارتر را ما درباره پروازها زیاد شنیده ایم اما بد نیست بدانید فقط برای پرواز استفاده نمی گردد و برای هتل ها و حتی وسایل حمل و نقل هم استفاده می گردد. در واقع گاهی برخی از شرکت ها و آژانس های هواپیمایی، همه یا تعدادی از جایگاه های هواپیما را برای مدت طولانی و یا کوتاه اجاره می نمایند و این کار به سود است. اگر بخواهیم خیلی ساده تر بگوییم، چارتر چیزی مثل خرید عمده نسبت به خرید تکی است و در هزینه ها به اندازه چشمگیری کم می نماید.

آژانس های گردشگری ای هستند که این نوع بلیط ها را می فروشند. در واقع آنها مدت تعیینی مثلا چند ماه یا حتی یکسال، جایگاه های راستاهای هوایی مورد نظرشان را اجاره می نمایند و بعد بلیط این پروازها را به مسافرانی که در آن راستا هستند، می فروشند. این به آن معناست که شما (مسافر) لازم نیست که بلیط هواپیما را به طور مستقیم از هواپیمایی بخرید، در این شرایط طبیعی است که قیمت بلیط را هم هواپیمایی تعیین نمی نماید بلکه اژانس چاتر نماینده تعیین می نماید.

چرا قیمت بلیط چارتری تغییر می نماید؟

شاید از خودتان بپرسید با این اوصاف، چرا باید قیمت بلیط چارتری مثلا به مقصد گرجستان در یک ماه، متفاوت با دو ماه دیگر باشد؟ جواب سوال این است که در واقع، کاهش یا افزایش قیمت بلیط چارتر کاملا بستگی به شرایط دارد. مثلا برخی از راستاهای پروازی مانند استانبول همواره و در همه مواقع سال، مسافر دارد اما برخی از راستاها ممکن است فقط در ماه های خاصی مسافر داشته باشد و به همین علت، ممکن است در برخی از مواقع به هر علتی پرواز چارتر خالی بماند، در نتیجه آژانس چارتر نماینده متحمل هزینه می گردد. به همین علت است که قیمت بلیط چارتری بالا و پایین می گردد.

مزایا و معایب بلیط چارتری

یکی از بزگرترین مزیت هایی که بلیط چارتر دارد، قیمت آن است. ممکن است شما بتوانید یک پرواز را با نصف قیمت واقعی آن بخرید که این موضوع مخصوصا در فصل های لو سیزن خیلی احتمال بیشتری دارد. برخی ازمواقع، شرکت های گردشگری برای بدست اوردن هزینه های چارترشان، بلیط هایشان را با سود کم می فروشند، بنابریان این می تواند یک معامله برد- برد باشد. در واقع با اینکار هم جایگاه های اجاره ای هواپیما خالی نمی ماند و هم شما با هزینه کمتری نسبت به هزینه واقعی، آن بلیط را خریداری نموده اید. برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما به وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید.

یکی دیگر از مزیت های بلیط چارتر این است که تاریخ پرواز معلوم است، بنابرین دیگر نیازی به نگرانی درباره زمان حرکت یا مشکلاتی مثل کمبود جا نیست.

اما همانطور که در بالا گفته شد، همواره هم بلیط های چارتری ارزانتر از بلیط معمولی نیستند. برخی از مواقع مانند مثلا ایام عید نوروز که سفر بیشتر می گردد، مسلما این بلیط ها به راحتی فروخته می شوند و در نتیجه برابر با قیمت بلیط های معمولی است و یا حتی ممکن است از آن گرانتر باشد. در خصوص عیب این نوع بلیط ها هم باید گفت که بزرگترین عیب آن، این است که نمی توانید بلیط را استرداد کنید و یا حتی اگر در شرایطی این امکان را داشته باشید، جریمه آن انقدر بالاست که تقریبا معادل هزینه خود بلیط است!

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: banoohoma.ir شناسه مطلب: 274

به "همه چیز درباره بلیط چارتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بلیط چارتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید